12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    spacefreek

Freecom externe USB 3.0 & Firewire HDD – 750GB – probleem..

Beste OMT’ers,

Ik heb een extern schijfje van Freecom met zowel USB 3.0 als Firewire gekocht:
    http://www.memoryshop.nl/product/131789/freecom-mobile-drive-mg-750-gb-usb-3-0-amp-firewire.html

Omdat ik veel bestanden uitwissel tussen Windows bakken en m’n macjes heb ik voor deze schijf gekozen, zo kan ik de USB 3.0 voor later/windows pc’s die het al ondersteunen gebruiken en de Firewire poort voor m’n macs (aangezien dat zo’n 3x sneller is dan USB 2.0) gebruiken. Verder heb ik de schijf logischerwijs geformatteerd naar FAT32..

Probleem is nu dat de schijf niet werkt op m’n mac’s met Firewire, terwijl hij prima werkt met USB, datzelfde geldt ook voor windows computers (dat ze prima met USB werken). Ik krijg dus het gevoel dat Firewire niet wordt ondersteund met FAT32, wat ik apart vind. Kan iemand dit misschien bevestigen? Of ligt het anders, heeft iemand ervaring hierin? Indien precieze foutmeldingen gewenst zijn hoor ik het wel..

Alvast bedankt voor een reactie.

Bijdrager
    spacefreek

Overigens lees ik ook dat NTFS tegenwoordig wordt ondersteund onder mac, indien dit het geval is kan ‘m ook op die manier proberen te formatteren, maar als iemand daar over kan adviseren, graag (want de 4GB beperking is ook best jammer onder FAT32):smile:

Bijdrager
    coppess

Je kunt hem ook formatteren naar eXFat. Dat wordt ondersteund door beiden OS’en en je zit niet met een limiet van de grootte van bestanden.

Bijdrager
    spacefreek

Zal ik eens proberen, even kijken of het dan wel met Firewire werkt..

Bijdrager
    spacefreek

Bedankt, nu kan ik in ieder geval grotere bestanden dan 4GB kwijt, maar het probleem met Firewire blijft bestaan, onder USB werkt hij naar behoren, onder Firewire krijg ik deze melding:

Als ik ‘m dan formatteer (onder Firewire) krijg ik deze melding:

Terwijl ik onder USB dus gewoon kan formatteren, gebruiken etc. Iemand een idee?

Bijdrager
    Tracer001

Hi Spacefreek,

Vaag probleem……

Deed de schijf het wel op FireWire toen hij nog HFS+ geformatteerd was?
    Heb je het geprobeerd met de power-USB cable die erbij geleverd is, misschien is het een voedings-probleem?

Als laatste tip – er bestaat een Formatting tool van Freecom, misschien als je hem daarmee opnieuw FAT-32 formatteert dat het wel werkt. Als je wilt kan ik dat tooltje wel naar je mailen.

Bijdrager
    bmwk100rs

Brakke firmware van Freecom ? Op MF ook een topic met Firewire probleem met Freecom harddisk.
    Deze zag maar 2.2TB ipv 3TB. Is opgelost met firmware update.

Bijdrager
    dclkdm

Ik zie dat deze schijf inderdaad zijn voeding middels usb krijgt, dus ik denk dat je het in de tip van Tracer001 moet zoeken: behalve de firewire aansluiting, ook het usb kabeltje voor de voeding aansluiten.

Bijdrager
    spacefreek

Bedankt tracer en dclkdm, maar dat is het niet, de voeding krijgt hij ook prima uit de FireWire poort (je hoort de schijf draaien en het lampje gaat branden), had dat overigens ook al geprobeerd met het snoertje, dat mocht niet baten.. De schijf is nu (na m’n eXFat format) toch al helemaal leeg, dus ik zal ‘m weer even proberen met HFS+ en ’t resultaat straks even posten..

Verder stond er wel iets aan software op bij levering, maar dat pleur ik altijd z.s.m. weg, zijn altijd van die brakke tooltjes & Schijfhulpprogramma (disk utility) werkt (in principe) ook prima, maar ik kan er idd altijd op terugvallen Tracer, ik neem aan dat die ook gewoon online staan, maar eerst HFS+ nog maar eens proberen..

Bijdrager
    spacefreek

Vaag..

HFS+ format gedaan, werkt prima via FireWire (ook zonder de power cable)

Vervolgens terug gegaan naar eXFat, werkt nu ook gewoon met FireWire & USB (beide zonder de power cable), ofwel, problem solved, maar helaas niet met een mooie overtuigende rede..

Rest wel de vraag, waarom eigenlijk een power cable erbij leveren (of is dat voor oudere USB poorten die niet voldoende stroom kunnen leveren)?

Bedankt allen, van mij mag er een slotje op :thumbsup:

Bijdrager
    Tracer001

Mooi, blij dat het nu werkt.
    Die power cable zit erbij omdat sommige FW800 poorten niet genoeg stroom leveren om de schijf te voeden, met name bij het opstarten.

Succes verder:-)

Bijdrager
    spacefreek

Dacht ik al, bedankt :thumbsup:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.