28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Grisolda

Freecom netwerkschijf enkel FAT32?

Ik had bijna op “bestel” geklikt, maar lees nog net op tijd “Voor LAN verbinding is FAT-32 format vereist”.

Graag zou ik formatteren naar hfs+. Wie heeft hier ervaringen mee? Is dit slechts een kreet van Freecom die enkel geldt voor windowsgebruikers of loop ik hier echt tegen een beperking aan? Hoe is dit bij andere fabrikanten?

Alvast bedankt

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Handig is natuurlijk wel als je ook verteld over welke harde schijf het gaat.

Maar je kan hem wel naar HFS+ zetten, maar dan kan je geen gebruik maken van een internet-functie die er in zit, zo te lezen.

Bijdrager
    Grisolda
    Bijdrager
    trabant
    ”Freecomschijf”

Externe 3,5″ netwerk harde schijf met USB & LAN-aansluiting. Voor iedereen die snel, eenvoudig en betaalbaar meer opslagcapaciteit wil toevoegen aan een thuis- of bedrijfsnetwerk. Netwerken kan iedereen

Harde schijf type: 3.5″ SATA
    Interface: LAN 10/100Mbps, USB 2.0
    Voor LAN verbinding is FAT-32 format vereist
    Alle data is veilig bewaard!
    Aansluitbaar op router/switch
    Eenvoudige configuratie via assistant
    LED capaciteit indicator
    Maakt gebruik van TCP/IP protocol
    Gegevens ook veilig via het internet bereikbaar
    Voor 80.000 MP3-songs, 267.200 foto’s *
    Aluminium design
    Formaat 215x115x30 mm.
    Gewicht 750 gram
    Voor Windows
    Onbeperkt gratis support
    2 Jaar fabrieksgarantie

Maccers kunnen zich beter aanwennen de goedkoopste producten al op voorhand terzijde te schuiven, want die lage prijs heeft meestal een reden.
    Wat ook meespeelt: Die netwerkschijven hebben toch wel iets van een OS nodig om te booten en zich op het netwerk kenbaar te maken. Het is geen usb/FiWi-disk die dat allemaal van het gastsysteem leent. Welk OS (vaak een Linuxvariant want gratis) , dat laten ze graag in het midden.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Grisolda”

Freecom Netwerk HD | USB & LAN | 400GB

Waarom kies je voor een externe schijf waar alleen USB op zit?
    Voor hetzelfde geld heb je een externe schijf met zowel USB als Firewire.

EDIT: ik zie nu ook dat deze LAN heeft (maar daar was iets mee; ik zoek het op).

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS:
    PC: Intel Pentium-III or AMD 700MHz or higher, 256MB RAM, CD-ROM drive, available LAN (RJ45) port or USB 2.0 port, Windows 2000 / XP / Vista
    MAC: iMac, iBook, Mac G3/G4/G5 or PowerBook G3/G4 or higher, available USB 2.0 or USB 1.1 port, OS X v. 10.3 or higher

LAN wordt niet genoemd voor de Mac.

Bijdrager
    Grisolda
    ”trabant”

Voor Windows

Bij het overzichtsdeel van de site staat echter:

“Netwerk harde schijven: Freecom Netwerk Hard Drive
    Desktop harde schijf | 3.5″ | aluminium | LAN & USB 2.0 | iF Design Award | Win & Mac..

sowieso begreep ik dat Freecom prima samen zou gaan met Mac, maar zo blijkt dit op netwerkgebied weer een ander verhaal.
    Ondertussen lees ik hier het een en ander over dit gegeven… “Maxtor shared storage” schijnt een goede optie te zijn.

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn ondertussen honderden netwerk schijven te koop.
    Wat zoek je precies? Hoeveel opslag? Eén of meerdere schijven (voor optionele RAID1)? Gigabit ethernet?
    Of gewoon een “goeiekope”…

Zie bv ook: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=134146

Bijdrager
    Grisolda
    ”Pieterr”

Er zijn ondertussen honderden netwerk schijven te koop.
    Wat zoek je precies? Hoeveel opslag? Eén of meerdere schijven (voor optionele RAID1)? Gigabit ethernet?
    Of gewoon een “goeiekope”…

Sjah, Delfts blauw “veel voor minder natuurlijk”… De Freecom leek me wel degelijk, ook adhv wat ik er over hoorde. Nu dit hoogstwaarschijnlijk geen optie is eens verder kijken. Zo rond de honderd euro leek mij een goede prijs voor wat extra ruimte, minimaal een 320Gb. Het liefst via LAN opdat ik zo vanaf meerdere machines mijn iTunes zou kunnen benaderen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Grisolda”

Het liefst via LAN opdat ik zo vanaf meerdere machines mijn iTunes zou kunnen benaderen.

Dat kan ook met een USB/Firewire schijf, mits je die (ene) Mac aan laat staan.

”Grisolda”

Zo rond de honderd euro leek mij een goede prijs voor wat extra ruimte, minimaal een 320Gb.

De basisprijs van een goede NAS is al honderd euro. En daar komen de schijven dan nog bij. Of je moet voor een kant-en-klaar oplossing kiezen (bv zoiets).

Bijdrager
    eurokid

Wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Freecom Network Drive van 1TB aangesloten op ons thuisnetwerk. Ik had hier 250GB van gepartitioneerd naar HFS+ zodat ik van een Macbook Pro even een volledige backup kon maken met timemachine. De rest is nog steeds FAT32 en als je de schijf nu benadert vanuit het netwerk kan je ook alleen die “Windows” kant benaderen. De hele HFS+ partitie is niet zichtbaar.

Overigens, mocht je het moeten gebruiken, geeft “Viesta” enorme problemen op het moment. Helaas zitten die ook in het netwerk. Ik kan zowel op de laptop van m’n pa als m’n ma wel de schijf benaderen en bekijken maar binnenhalen van bestanden is niet mogelijk. Heel die verkenner crasht dan. XP en Mac werkt wel gewoon.

Bijdrager
    Grisolda

@ Pieterr
    Ja, maar ik wil wel dat deze schijf voor beide machines bereikbaar is zonder deze via de andere mac te benaderen. Nu heb ik bijv. een Lacie FW aan mijn MBP hangen, waarbij mijn oude iMacje fungeert als mp3speler die de muziek vanaf deze schijf trekt… irritante opstelling… tevens vernaggelt dit in sommige gevallen namen van nummers en artiesten die bepaalde accenten bevatten, bijv. é, ø, etc.

Bijdrager
    Grisolda
    ”eurokid”

Wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Freecom Network Drive van 1TB aangesloten op ons thuisnetwerk. Ik had hier 250GB van gepartitioneerd naar HFS+ zodat ik van een Macbook Pro even een volledige backup kon maken met timemachine. De rest is nog steeds FAT32 en als je de schijf nu benadert vanuit het netwerk kan je ook alleen die “Windows” kant benaderen. De hele HFS+ partitie is niet zichtbaar.

Overigens, mocht je het moeten gebruiken, geeft “Viesta” enorme problemen op het moment. Helaas zitten die ook in het netwerk. Ik kan zowel op de laptop van m’n pa als m’n ma wel de schijf benaderen en bekijken maar binnenhalen van bestanden is niet mogelijk. Heel die verkenner crasht dan. XP en Mac werkt wel gewoon.

Nou dat klinkt feestelijk :o

Bijdrager
    Pieterr

Het lijkt handig, zo’n hybride schijf, die je zowel direct aan je Mac kunt hangen, als aan het netwerk.
    Maar als dat alleen werkt op de manier zoals door eurokid beschreven (HFS+ volume alleen via USB) ben je misschien beter uit met een schijf die alleen voor netwerk gebruik bedoeld is.

@eurokid: Zou jij svp eens kunnen testen hoe snel de schijf is tijdens netwerk gebruik? Verbind je Mac met een ethernet kabel aan je router, open “Activity Monitor” (Network tab) en kijk vervolgens hoeveel MB/s je ziet als je een groot bestand kopieert van/naar de netwerk schijf.

Uses NDAS protocol for Network function (software emulation)

Bijdrager
    Grisolda

Hoe zit het met deze “LaCie Network Space Oplossing voor centrale Ethernet-opslag 500GB”?

Ik kom in de specs en handleiding niks tegen over toegestane bestandsstructuur. Om wat mp3’s te streamen zou dat in principe niet boeien, maar ik wil domweg niet vast zitten aan een limiet van 4Gb. Een beetje imagefile en daddy’o is het bok.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Grisolda”

Ik kom in de specs en handleiding niks tegen over toegestane bestandsstructuur.

Dit soort netwerk schijven draait doorgaans Linux en gebruikt een Linux filesysteem (bv ext3) voor de interne schijf. Van 4GB limieten voor je files zul je dus geen last hebben. Evenmin als van problemen met accenten in filenamen.

Bijdrager
    eurokid
    ”Pieterr”

Het lijkt handig, zo’n hybride schijf, die je zowel direct aan je Mac kunt hangen, als aan het netwerk.
    Maar als dat alleen werkt op de manier zoals door eurokid beschreven (HFS+ volume alleen via USB) ben je misschien beter uit met een schijf die alleen voor netwerk gebruik bedoeld is.

@eurokid: Zou jij svp eens kunnen testen hoe snel de schijf is tijdens netwerk gebruik? Verbind je Mac met een ethernet kabel aan je router, open “Activity Monitor” (Network tab) en kijk vervolgens hoeveel MB/s je ziet als je een groot bestand kopieert van/naar de netwerk schijf.

Uses NDAS protocol for Network function (software emulation)

Ja ik benader hem nu steeds via wireless maar ik kan morgen misschien wel proberen met de Macbook Pro rechtstreeks.

Bijdrager
    Pieterr
    ”eurokid”

Ja ik benader hem nu steeds via wireless maar ik kan morgen misschien wel proberen met de Macbook Pro rechtstreeks.

Via wireless zal wireless wel de bottleneck zijn. Hebben jullie een G of een N netwerk? (Ik denk G omdat je zei dat er ook een aantal PCs aan hangen). Dan zul je vermoedelijk niet meer dan 3MB/s halen bij het kopieëren van/naar de netwerk schijf.

Bijdrager
    eurokid
    ”Pieterr”
    ”eurokid”

Via wireless zal wireless wel de bottleneck zal zijn. Hebben jullie een G of een N netwerk? (Ik denk G omdat je zei dat er ook een aantal PCs aan hangen). Dan zul je vermoedelijk niet meer dan 3MB/s halen bij het kopieeren van/naar de netwerk schijf.

Ik weet niet precies wat voor netwerk we hebben eigenlijk. Waar kan ik dat zien? Ik doe nu als test de iPhoto library kopieren en dat gaat inderdaad niet met de snelheid van het licht. het schommelt beetje tussen de 200kb en de 2mb geloof ik.

Edit: Ontvangen gaat met ongeveer 2.5 mb.

Bijdrager
    Pieterr
    ”eurokid”

Ik weet niet precies wat voor netwerk we hebben eigenlijk. Waar kan ik dat zien? Ik doe nu als test de iPhoto library kopieren en dat gaat inderdaad niet met de snelheid van het licht. het schommelt beetje tussen de 200kb en de 2mb geloof ik.

Dat kun je zien met de Network Utility (in ~/Applications/Utilities). Kies de (linker) “Info” tab, en selecteer “Network Interface (en1)”. Als je nu bij “Link Speed: 54 Mbit/s” te zien krijgt, dan heb je een G netwerk.

Ligt de gemiddelde snelheid eerder bij de 200 KB/s of de 2 MB/s ? (200 KB/s is wel erg laag…)

Bijdrager
    eurokid
    ”Pieterr”
    ”eurokid”

Dat kun je zien met de Network Utility (in ~/Applications/Utilities). Kies de (linker) “Info” tab, en selecteer “Network Interface (en1)”. Als je nu bij “Link Speed: 54 Mbit/s” te zien krijgt, dan heb je een G netwerk.

Ligt de gemiddelde snelheid eerder bij de 200 KB/s of de 2 MB/s ? (200 KB/s is wel erg laag…)

Staat inderdaad 54 Mbit/s. Verder wel bij Model: Wireless Network Adapter (802.11 a/b/g/n). Heb net nog even geprobeerd met een filmbestand van 130MB en daar ligt de snelheid wel op 2.5 MB. Het zal dus te maken hebben met dat iPhoto bestand van 12GB.

Bijdrager
    Pieterr
    ”eurokid”

Staat inderdaad 54 Mbit/s. Verder wel bij Model: Wireless Network Adapter (802.11 a/b/g/n).

Dat laatste geeft aan welke WiFi standaarden de wireless adapter in je MacBook allemaal aan kan. Als jullie ooit nog eens een dual-band router in huis zouden halen, zou je met de Mac kunnen profiteren van de N snelheid, terwijl de oudere computers dan van G gebruik kunnen blijven maken.

Bijdrager
    eurokid
    ”Pieterr”
    ”eurokid”

Staat inderdaad 54 Mbit/s. Verder wel bij Model: Wireless Network Adapter (802.11 a/b/g/n).

Dat laatste geeft aan welke WiFi standaarden de wireless adapter in je MacBook allemaal aan kan. Als jullie ooit nog eens een dual-band router in huis zouden halen, zou je met de Mac kunnen profiteren van de N snelheid, terwijl de oudere computers dan van G gebruik kunnen blijven maken.

Okey, dat is goed om te weten aangezien er waarschijnlijk binnenkort een nieuwe router komt i.v.m. de mogelijke switch naar UPC.

Bijdrager
    Pieterr

Ondertussen zijn we wel een beetje afgedwaald en hebben we Grisolda verloren… :o

Bijdrager
    eurokid
    ”Pieterr”

Ondertussen zijn we wel een beetje afgedwaald en hebben we Grisolda verloren… :o

Ja inderdaad:? . Maar misschien ie is netjes op tijd naar bed gegaan. Ga ik ook maar eens doen, morgen weer een dag:) .

Bijdrager
    Grisolda
    ”Pieterr”

Hahaha, nee hoor… ik had the misses aan de lijn…en dat mag even duren. :wink:

Overigens, over die linux-structuur, ext3, heeft dat ook nadelen ten opzichte van hfs+? En kan ik ongestraft hfs+ formatteren?

Ondertussen bedankt voor alle repliek tot nu toe!

Bijdrager
    Pieterr
    ”Grisolda”

Overigens, over die linux-structuur, ext3, heeft dat ook nadelen ten opzichte van hfs+? En kan ik ongestraft hfs+ formatteren?

Ext3 wordt gebruikt als file systeem op de harde schijf die in de netwerk schijf doos zit. Het heeft geen enkele zin om die zelf in een ander formaat te willen formatteren, omdat de enige manier om toegang te krijgen tot data op zo’n schijf via één van de ondersteunde netwerk filesysteem protocollen is (AFP, CIFS/SMB etc.)
    Soms kun je nog een externe schijf (via USB) op zo’n netwerk schijf doos aansluiten. Dan is het wel relevant welke file systemen ondersteund worden. Zo ondersteunt bijvoorbeeld de Synology DS207+ die ik zelf hebt alleen EXT3, FAT en NTFS voor die toepassing. Hier dien je rekening mee te houden voor het geval je een backup wilt maken van de data op je NAS.

Bijdrager
    Grisolda

Nou, ik zat nog even over die Lacie na te denken, maar heb nu inmiddels gereageerd op een advertentie van een airport extreme. Zo is het probleem met het benaderen van mijn muziek mooi opgelost en kan ik fijn overal bij mijn bestanden, dit alles met mijn oude Lacie. In de toekomst kijk ik nog wel eens naar wat extra ruimte die ik hier dan weer bij kan prikken.

In elk geval bedankt voor de feedback!

Bijdrager
    Pieterr

Okidoki. Veel plezier ermee!

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.