13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    vlecht

foutmeldingen Apple Hardware Test

Ineens ging het beeldscherm van onze iMac tijdens een potje internetten op grijs. De computer reagereerde verder nergens meer op, dus enkel een harde re-boot (zo heet dat toch?) kon nog soelaas bieden. Omdat ik het zaakje niet helemaal vertrouwde, heb ik twee keer een Apple Hardware Test gedraaid. Als foutmeldingen kreeg ik respectievelijk ‘4MOT/1/40000003: HDD-1332’ en ‘4MOT/2/40000004: HDD-1444’. Enig speuren op internet bracht aan het licht dat dit kan duiden op problemen met (de ventilator van) de harde schijf of een combinatie van beiden. Wordt het tijd om de iMac bij een Macboer ter reparatie aan te bieden of zijn er nog dingen die ik zelf zou kunnen doen? Graag jullie opinie. Alvast hartelijk dank!

Bijdrager
    Precisieman

Beste Vlecht,

Deze regeltjes suggereren inderdaad dat er sprake is van een defecte harddisk of ventilator, maar ook een bedenkelijk geheugenstripje kan dergelijke foutmeldingen genereren. Een melding in het programma ‘Systeemprofiel’ onder ‘Diagnostische info’ en/of ‘Geheugen’ geeft soms een extra aanwijzing.
    Uit het verhaaltje krijg ik de indruk dat de herstart probleemloos verliep, dus het zelf vernieuwen van het RAM zou mijn eerste stap zijn. Mocht het de HD zijn, dan is een goede een-op-een-backup (via bijvoorbeeld een al dan niet gratis versie van Carbon Copy Cloner) uiteraard van groot belang.
    Afhankelijk van het type iMac kan er sprake zijn van een qua firmware aangepaste harde schijf, dus die lastige vervangingsklus is meer iets voor Apple.

Succes en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    vlecht

Dank voor je reactie.

Enige weken geleden heb ik toevallig het werkgeheugen vervangen door modules van het Mac-specifieke merk OWC, dus met een slag om de arm zou ik willen stellen dat het daar niet aan kan liggen. In “Systeemprofiel” wordt het geheugen ook moeiteloos herkend (‘status OK’). Bij ‘Diagnostische info’ wordt verder vermeld: ‘Apple Hardware Test: fout’ en ‘zelftest bij inschakeling: geen problemen’.

Voordat ik gisteren het systeem an sich herstartte, heb ik eerst alle bevoegdheden herstelt en daarna opgestart in safe mode. Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn…

Met Retrospect Express heb ik een bootable backup gedraaid, dus alle gegevens zijn in elk geval veilig gesteld.

Verder viel het me vanmiddag op dat de computer tijdens het draaien van AHT loeiheet werd. Misschien dat het weer ook geen gunstige factor was, maar ik kon nauwelijks mijn hand bovenop de computer leggen.

Onze iMac is trouwens model 8.1 (‘Early 2008’) en sinds kort draait er Snow Leopard op.

Bijdrager
    SunKeeper

Toch kan het nieuwe RAM juist wel de oorzaak zijn. Zeker als de Mac hiervoor altijd probleemloos heeft gedraaid.

Tip: plaats het originele RAM weer terug en draai de test nog maar eens. Als er dan geen foutmeldingen uitkomen kun je het nieuwe RAM omwisselen bij je aankooppunt.

Dan kun je het daarmee nog eens proberen. Kans op defect (DOA) RAM heb je altijd. Over het algemeen wordt aangenomen dat zodra RAM een halfjaar probleemloos heeft gedraaid, het goed met de machine samenwerkt.

Bijdrager
    Yggdrasil

Maar eh, krijg je dan geen piepjes als je RAM niet juist werkt?:smile:

Bijdrager
    SunKeeper

Dat hoeft niet, tijdens de POST wordt er alleen een korte algemene test uitgevoerd. (anders ben je een paar uur bezig met 4GB, nog langer met meer RAM)

Er hoeft maar een klein stukje defect te zijn van het hele bankje, toch geeft dit een groot probleem als de Mac daar data plaatst wat niet blijft staan. Als het er dan later niet wordt aangetroffen crasht je app, of zelfs het hele systeem.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ah, fijn om te weten. Ik dacht dat het gewoon een automatisch systeem was binnen OS X (of in een Mac). RAM defect > piepjes. Weer iets geleerd…

Bijdrager
    vlecht

Zojuist opnieuw AHT gedraaid met het oude RAM. Uitkomst: “Geen problemen aangetroffen”. Ik weet niet of ik nou moet lachen of moet huilen…

Voor de zekerheid draai ik AHT nog een keer. Als de uitkomst hiervan weer is dat er geen problemen zijn aangetroffen, kan ik er dan 100% van uitgaan dat de ellende wordt veroorzaakt door het nieuwe RAM?

Verder vraag ik me af hoe ik dit dan ga verwoorden bij de internetboer (Macupgrade.eu), waar ik dit geheugen besteld heb. Suggesties, iemand?

Bijdrager
    vlecht

Net even deze interessante materie voorgelegd aan een Applereparatieboer en die dacht ook dat het probleem hoogstwaarschijnlijk werd veroorzaakt door het nieuwe werkgeheugen. Ik ga dus maar eens in conclaaf met de leverancier waar ik dit geheugen besteld heb. Alle dank voor het meedenken. Ik zag mijn portemonnee al geplunderd worden door een niet te vermijden reparatieklusje…

Bijdrager
    vlecht

Terwijl ik verwachtingsvol op nieuw werkgeheugen zit te wachten, knalt het beeldscherm vanavond ineens op zwart en bevriest de iMac. Harde re-boot en maar weer een (uitgebreid) AHT’je draaien: “geen problemen aangetroffen”.

Vanavond tijdens het bekijken van Zomergasten viel me wel op dat het beeld soms een fractie haperde, maar ik dacht, of liever gezegd, ik hoopte natuurlijk dat dat aan de stream lag. Mijn gedachten gaan nu echter wel een andere dan wel verkeerde kant op…

May I have your votes, please?

Bijdrager
    Precisieman

Beste Vlecht,

Uw iMac kan zowel een 20- als een 24-inch-versie zijn en beide verschillen inwendig nogal.
    Een nieuw, nog niet ‘gerijpt’ systeem en nieuw geheugen; eigenlijk een combinatie die als het ware vraagt om problemen. Hopelijk is de Snow Leopard-systeemdriver van de videokaart voldoende stabiel…
    Wanneer u de mogelijkheid heeft om op te starten van een extern opgeslagen, eerder systeem of van de meegeleverde, grijze schijven, dan is dit de eerste actie. Blijft de zaak stabiel draaien onder een ouder systeem, dan heeft u zo goed als zeker de oorzaak gevonden.

Wat kunt u nog meer doen. Heeft u al eens een SMC-reset uitgevoerd? Na het uitschakelen alle kabels en als laatste het netsnoer voor tenminste 15 seconden afkoppelen en daarna in deze volgorde toetsenbord, muis en netsnoer opnieuw aansluiten. Heel belangrijk: is uw iMac te allen tijde op een geaarde wandcontactdoos aangesloten en heeft u alle bekende voorzorgsmaatregelen genomen bij het verwisselen van de geheugenmodules? Statische elektriciteit is dé vijand van iedere computer! Om het geheugen grondig te testen kan een sessie met het gratis, maar grondige Rember geen kwaad.

Helpt dit allemaal niet, dan wordt het tijd dat een technicus de iMac opent en bijvoorbeeld de diagnostische ledjes op het moederbord raadpleegt. Mogelijke hardware-oorzaken voor de gesignaleerde problemen: falende voeding, defecte videokaart of beschadigd videogeheugen. Opgebouwde hitte binnen een iMac is een chronisch probleem waar zo ongeveer alle iMacs last van hebben; een dubieuze keuze van Apple voor stilte in plaats van deugdelijke koeling. Wanneer het apparaat onverhoopt open moet en het defect is te verhelpen, dan is het raadzaam meteen ook de lithiumcel op het moederbord te laten vervangen.

Nogmaals succes en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    vlecht

Beste Robbert,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Vooralsnog lijkt alles naar wens te verlopen, maar mocht er weer wat gaan haperen, dan heb ik in elk geval enige informatie om op terug te vallen.

Een SMC- en PRAM-reset had ik reeds uitgevoerd. Wie weet welke wonderen daarmee zijn verricht…

En vanwege de indeling van het huis is een directe aansluiting op een (geaarde) wandcontactdoos niet mogelijk – er moet dus wel een geaard verlengsnoer aan te pas komen.

Nieuw werkgeheugen is reeds geplaatst en lijkt vooralsnog naar behoren te werken.

Bijdrager
    vlecht

Vorige week de iMac maar eens ter observatie aangeboden bij een Appleboer, omdat meneer vlak voor de kerst voor de zoveelste keer weer eens op ‘blanco’ ging. Omdat er na een inventarisatie van alle hard- en software niets verdachts werd aangetroffen, was het voorstel om de harde schijf (preventief) te vervangen en naar Lion te upgraden. Dat hebben we dus dan maar laten doen en welgeteld de eerste dag dat we de computer weer in ons bezit hadden, kregen we een vastloper voor de kiezen met een, naar ik meen, donkerblauw scherm dit keer. Mocht het nog een keer gebeuren, dan gaat de iMac terug om opnieuw – kosteloos – te worden doorgelicht, maar vooralsnog blijft het een groot mysterie. Zijn er misschien knappe knoppen onder jullie die iets dergelijks eerder aan het handje hebben gehad?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.