30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 739)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Fouten na forumonderhoud 2014

Net zoals vorig jaar zijn er een hoop dingen die niet goed meer werken na de ‘vernieuwing’ van twee weken geleden. Ik heb er hieronder een paar opgeschreven om het wat overzichtelijk te houden voor OMT, en er hopelijk aan wordt gewerkt.

1. Na klikken op link naar laatste-post kom je niet bij de laatste post uit.
    2. Deel van de header verdwijnt bij inzoomen op kleine schermen

Vul maar aan…

Bijdrager
    Wiki Post

Overzicht feature requests (let op correcte nummering!)
    En vergeet bovenal niet een duidelijke uitleg+motivatie! Wat biedt jouw feature?

1. De mogelijkheid om spam of advertenties te melden met een eenvoudige druk op de knop
    2. De mogelijkheid om te kiezen waar gezocht moet worden vanuit het zoek dropdown menu (“Nieuws” of “Community”, met logische defaults)
    3. Strikethrough tekst op het forum. [s], [/s], [strike] en [/strike] werken niet.
    4. Mac-specifieke modifier key-symbolen als emoticons (o.i.d.) toevoegen (⌘ ⌃ ⌥ ⇧)
    5. Een bevestiging voor een bericht verwijderd word. Ook zou het handig zijn om de optie “prullenbak” te hernoemen naar “verwijderen” en deze verder van “bewerken” te plaatsen zodat deze niet per ongeluk geactiveerd kan worden.
    6. ‘Uitklapbare’ menuopties in het user menu, b.v. van ‘mijn fora’ direct naar ‘mijn abonnementen’ kunnen navigeren.

Geïmplementeerd

1. De mogelijkheid in de openbare profielen meer dan vijf recente posts/topics te kunnen zien

Overzicht actuele bugs (vul aan)

1. Quote-bug zoals vermeld op: http://www.onemorething.nl/community/topic/fouten-na-forumonderhoud-2014/page/8/#post-2673228
    2. Zoekopdracht wordt opnieuw uitgevoerd wanneer je teruggaat van een bericht naar de lijst met resultaten.
    3. Smileys werken niet als er een sluitend haakje achter staat (zonder spatie). Ergens snap ik dit, maar het is wel vervelend en staat niet netjes. Ook tasten smileys line spacing aan.
    4. De aanmaakdatum van een wikipost wordt automatisch hetzelfde als de startdatum van desbetreffend topic. (als een topic bijvoorbeeld op 24 augustus 2009 was aangemaakt en je op 25 januari 2015 op “Wikipost” klikt is de aanmaakdatum van de wiki alsnog 24 augustus 2009)
    5. De tekst in het pull-down menu met de opties “bewerk”, “citeer”, e.d. schuift ineens een aantal pixels naar links als de sluitanimatie begint.
    6. Regelspatiëring van lijstjes in de comments op nieuwsartikelen is niet uniform met de regelspatiëring van lijstjes op het forum.
    7. Vanuit het Dashboard is in het user menu de optie “mijn fora” aanwezig, elders op de site bestaat deze optie niet in dit menu.

Won’t fix

1. Wanneer ik op mijn iPhone inzoom kan ik alleen de header naar links of rechts bewegen wanneer de advertentie erboven ook zichtbaar is. Als ik alleen de header zie, zit die potvast. klik voor afbeelding

Fixed

1. Sommige profielen geven 503 error (http://www.onemorething.nl/community/topic/probleem-met-laden-publieke-profiel/)
    2. Bijzondere tekens (iig €) werken niet in Dashboard lijstjes
    3. Grafische glitch in het gebruikersmenu van privé berichten: naast tekstopties word een • ingevoegd.
    4. de lijst met recente topics wordt niet geüpdatet als de laatste post van een topic verwijdert wordt
    Bijdrager
    Shmoo

We hebben toch al een topic hierover waar al deze problemen al eens gemeld zijn?

Inactief
    Anoniem

Die is van vorig jaar. Het leek me handig om een nieuwe te beginnen na de update van 2 weken geleden.

Bijdrager
    jf

Ach, daar kwam al nauwelijks feedback op en de meeste genoemde fouten zijn er nog steeds (plus dat enkele oude fouten weer terug zijn gekomen).

Bijdrager
    Verwijder

Ik denk ook niet dat er iets aan gaat gebeuren, maar wat me het meest stoort:
    3. In de lijst met nieuwe topics is soms een deel van de topics weg.
    4. Bij het overzicht met forums zijn het laatste topic en de laatste post niet overal de laatste.
    5. Bij het bladeren door de pagina’s met recente topics en laatste posts worden te veel topics/posts getoond. pagina 1 is topic 1 t/m 15, pagina 2 is topic 16 t/m 45, pagina 3 is topic 31 t/m 75 enz.

Bijdrager
    Shmoo

Zijn er serieus al mensen die iets nuttigs gevonden hebben via de nieuwe zoekmachine en is het werkelijk veel beter geworden dan voorheen?

Ik heb de functie een paar keer gebruik en misschien doe ik het wel verkeerd maar bij mij is er nog nooit een serieus resultaat naar boven gekomen waar ik iets mee kon of waarvan ik dacht nou daar kan ik een antwoord voor mijn probleem.
    Er zit volgens mij totaal geen logica achter op welke manier resultaten getoond worden, oude of nieuwe topics eerst , wat is meer relevant ? soms krijg je gewoon 10 keer hetzelfde topic in de resultaten te zien omdat het woordje waar ik op zoek vaker voorkomt binnen een topic en dan nog maar te zwijgen over de excerpts ( korte beschrijvingen ) die alles behalve iets omschrijven wat het aantrekkelijk zou moeten maken om op zo resultaat te drukken.

Kijk hier, dit gaat toch helemaal nergens over, topics uit 2005 staan bovenaan en de topics uit 2013 vrij onderaan en de content die uit de ‘ 2013 topics ‘ geïndexeerd is slaat helemaal nergens op.
    Weet je wat nog het meeste trieste van dit alles is, ik heb nu gezocht op relevantie niet eens op datum, als dit relevante content is dan vraag ik me werkelijk af hoe dit tot stand komt want geen enkel resultaat dat hier getoond wordt heeft mijn interesse gewekt met dit soort resultaten.
    .

Nu heb ik dit even een beetje opgezocht omdat ik sowieso aan het zoeken was naar een advanced manier om binnen een WordPress site te zoeken en nu blijkt dat dit komt omdat het bbPress forum is opgebouwd uit 3 Post Types: Forums – Topics – Replies en vooral bij die laatste zit het probleem omdat elke reactie op een topic ( Topic is alleen de openingspost-/vraag van TS ) is als het ware een los bericht, te vergelijken met een blog post, comment of pagina die je aanmaakt binnen een website.
    Kortom als je 10 reacties op een Topic zou hebben met zowel in het topic als in alle 10 de reacties hetzelfde trefwoordje dan wil dat zeggen dat je 11 resultaten kan krijgen wanneer je op dat ene trefwoordje zoekt omdat het 11 verschillende ‘posts’ zijn volgens het systeem. Je hebt dan 1 topic + 10 replies als treffende resultaten.

Zoekmachines als Google merken hier niets van omdat ze via een spiderbot indexeren en dan gewoon de content te zien krijgen zoals jij en ik die in de browser zien wanneer we naar een topic navigeren maar wanneer je gaat zoeken via een WordPress Database Query dan doorzoekt het systeem wel degelijk alle Post Types en krijg je hele gekke of beter gezegd veel te veel resultaten omdat het als het ware allemaal losse snippets zijn.

Nu heb ik dit gevonden en volgens mij doet deze plugin voor 25,- meer werk en toont het vele betere resultaten zonder de 4 dubbele power turbo met stoere grafieken en een tijdlijn ( Facebook wannabe ) zoekmachine die OMT nu gebruikt;)

Features

En kijk eens je kan ook heel netjes aangeven wat meer waarde heeft in de zoekresultaten. Komt het zoekwoord bijv. in de titel en url van het topic voor of alleen binnen de content -/replies gedeelte.

Waarom kunnen we dingen niet gewoon simpel gehouden worden maar moet alles advanced en met toeters en bellen gemaakt worden waardoor het uiteindelijk allemaal weer in de soep draait omdat het maar voor de helft werkt. Zeg eens eerlijk, wie zit hier nu te wachten op die tijdlijn en grafieken bij de zoekresultaten op een site als OMT het is zo’n over de top wannabe functie en voegt geen enkele * toe aan het zoeken naar oplossingen.

Moderator
    Koen van Tongeren

@Shmoo een functie als die jij suggereert zat in de eerste versie van onze WP-site, die in 2010 online ging. Die legde binnen 10 seconden OMT plat. Zoekfuncties voor fora van ons formaat zijn ongelofelijk ingewikkeld. Ik weet er het fijne niet van, maar we hebben samenwerking gezocht met partijen die er alles van weten. Dit nadat de makers van WordPress ons niet meer verder konden helpen, simpelweg omdat ze geen tool kende voor een dermate groot forum als de OMT community. De huidige zoekfunctie is custom built en wij (en aan de reacties op te merken) heel veel bezoekers zijn er erg blij mee.

Waarom jij geen relevante resultaten kunt vinden kan ik niet verklaren. Misschien dat je teveel naar chronologische relevantie kijkt. Onze engine kijkt verder, en beoordeelt relevantie op meer parameters. Mocht je toch alleen willen zoeken naar nieuwe topics, dan kun je de tijdlijn gebruiken. Meer uitleg vind je hier.

Bijdrager
    belfortmac

En toch is het bagger, en niets anders.
    Net als de rest wat het allemaal niet doet.

Bijdrager
    Haike

Nou nou,… iets minder mag ook wel, dat het niet functioneert is wel duidelijk, en ook al heel lang. Maar fouten maken mag. De kunst is om ze te herstellen en te verbeteren en dat laat lang op zich wachten, en is te betreuren.

Bijdrager
    jf

Leuk dat OMT verreweg het grootste forum is dat op WordPress draait. Dat is al eerder aangehaald om de vele problemen die er hier (nog steeds) zijn te verklaren.

Misschien is daar ook een reden voor? Er zijn namelijk zat forums die veel groter zijn dan OMT. En die werken wel gewoon. Het geheim? Forumsoftware die daar specifiek voor ontwikkeld is. En geen blogpostsoftware die omgebouwd is tot forum.

Maar goed, het ziet er bij tijd en wijle wel heel mooi uit en dat is hier allang het belangrijkste gebleken.

Bijdrager
    Haike

Is het meer bij “tijd”, of is het meer bij “wijle”? :angel:

Inactief
    Anoniem

Het zou het beheer sieren wanneer ze actief meedoen in dit draadje, en niet afentoe een “Ik weet er het fijne niet van, de deskundigen komen er niet uit, maar heel veel bezoekers zijn er erg blij mee” reactie plaatsen.

Bijdrager
    Tomovich

Als ik op de mail klik van een waarschuwing van een reactie op een topic waarop ik geabonneerd ben, wordt ik steeds naar de eerste post in dat topic gestuurd en dus niet naar de reactie in kwestie.

Bijdrager
    jf

Het lijstje “laatste posts” genereren kost weer bijzonder veel moeite. Tsja, kom maar weer op met dat lapmiddel om weet ik wat een trap te geven…

Bijdrager
    Balsjer

Is er zo weinig te melden, dat er alweer oude topics worden weergegeven op de homepage?

Bijdrager
    belfortmac

Zei het al eerder, het is bagger en het blijft bagger.
    Vandaag is het super bagger:mrgreen:

Bijdrager
    jf

Nee, de boel is langzamerhand weer in elkaar aan het storten, waardoor de query “laatste berichten” niet meer overweg kan met de data.

Een der komende dagen wordt er vast weer iemand wakker die achter de schermen een trap tegen die database mag geven en dan gaat het weer een week of twee goed. Dat wordt hiwr dan wel weer jubelend verteld…

Bijdrager
    Orgeldraaier

Dit is best een heftige storing volgens mij. Wel vreemd dat er nergens een bericht van beheer of moderators verschijnt. Dit ben ik bij andere fora anders gewend.

Met van informatie voorzien is drie kwart van het werk gedaan. Leer bijvoorbeeld van de NS:?

Bijdrager
    belfortmac

Ja, je hebt gelijk.
    Helaas gaat het hier zo altijd.

Bijdrager
    jf

Hé, maar we hebben wel een hele mooie nieuwe zoekfunctie het gelauwerde Labs!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Orgeldraaier op 22 februari 2014

Dit is best een heftige storing volgens mij. Wel vreemd dat er nergens een bericht van beheer of moderators verschijnt. Dit ben ik bij andere fora anders gewend.

Met van informatie voorzien is drie kwart van het werk gedaan. Leer bijvoorbeeld van de NS:?

OMT is wat vertragingen betreft ‘betrouwbaarder’ dan de NS. Bij die laatste duiken ze plotseling op als je ze niet verwacht terwijl bij OMT alles ‘gewoon’ traag gaat zodat je weet waar je aan toe bent.:cry: Verbinden met de server gaat geregeld traag zodat o.a. het posten traag gaat (kan oplopen tot meer dan 10 sec) en vele andere zaken die je als poster tegenkomt. En nu niet aankomen met het excuus dat de server overbelast is, want dit gebeurd ook als half Nederland lag te slapen!

Een dag of zo geleden kreeg ik hier zelfs een ‘time out’ melding en direct daarna klopte de ‘laatste topics’ niet meer. (De techneut mag bekijken of het een en ander gerelateerd is).

Wat er verder nog aan bugs in zit heb ik het maar niet over want dat werd ‘jaren geleden’ al niet hersteld dus waarom nu wel?

Bijdrager
    MouseMighty

Maar mensen, we vergeten even dat site en het forum natuurlijk maar er even bij gedaan wordt door de boys van Cupertino-aan-de-Maas. Het maken van OMT Cafe en andere pod/vodcasts is veel leuker want daar krijg je geen kritiek. Dus zetten we nog steeds de “grootste Apple community van de Benelux” op de site en onze visitekaartjes. Daarmee kunnen we leuke deals maken met een Apple Reseller. Die hoopt dan dat de “community” liever bij hem koopt dan ergens anders en hoopt dat de potentiële klanten niet denken dat zijn service net zo beroerd is als dit forum.

Ik heb het al vaker gezegd, het beheer trekt zich geen ( x ) aan van de bezoekers van het forum. Ja, zo nu en dan organiseren we een “meet & greet” en betalen we wat bitterballen. Maar contact leggen met mensen die, gratis, hun expertise willen aanbieden om dingen beter/sneller/mooier te krijgen (forum/site/app) ho maar. Moeten ze helemaal zelf weten natuurlijk maar een “beetje” hypocriet is het wel om zo met de borst vooruit te lopen.

Community: Een virtuele gemeenschap, internetgemeenschap of online gemeenschap is een groep mensen die communiceren en/of samenwerken, met behulp van het internet of een andere informatietechnologie, in plaats van elkaar in levenden lijve te ontmoeten.

M.a.w. de community doet het wel alleen het beheer doet ff niet mee met de community:lol:

Bijdrager
    Orgeldraaier

Dit als reactie op deze draad:

http://www.onemorething.nl/community/topic/automatisch-inloggen-op-omt-niet-mogelijk/

Doch, op de iPad werkt dit, bij mij iig, niet. Ik ben voortdurend opnieuw aan het inloggen, onderaan artikelen, via de gegeven links, enz.

@hatolex Ik kom hier pas net kijken, maar heb tot op heden nog niet 1 forum meegemaakt dat er zo belabberd aan toe is en zoveel bugs heeft. Ik vind het ook echt schokkend om te merken dat dit iets is dat al lange tijd speelt. Ik kan me de reactie van sedikit heel goed voorstellen, er een een bepaalde tollerantie-grens, en dan is het opeens afgelopen. Je geeft aan dat er dingen mis zijn, maar er verandert niets, en dan is het op een gegeven moment klaar. Terecht in mijn ogen.

Doch wanneer de ervaring leert dat de ander, in dit geval OMT, anders met de wereld en de medemens omgaat, dat wil zeggen zijn positie misbruikt en gewoon verder geen aandacht besteedt aan de klachten van haar gebruikers, dan zit er maar weinig anders op dan te vertrekken. Maar dat willen velen hier ook weer niet, ze hebben hier relaties opgebouwd en zijn contacten aangegaan die ze niet zo maar willen opgeven. En juist daar maakt OMT misbruik van. En dat is in mijn ogen echt kwalijk.

Dat ze geld moeten verdienen, daar hoor je niemand over, maar de manier waarop hier met mensen omgegaan wordt is echt werkelijk schandalig! Maar wat kan je eraan doen, behalve niet meer komen, doch er zitten hier gewoon ook leuke mensen, dus dan doe je dergelijke contacten en de gemeenschap eigelijk ook weer kwaad aan.

Ik las zelfs dat mensen uit de gemeenschap hun hulp hebben aangeboden bij vorige episodes van crashes en bugs, en dat OMT niet eens het fatsoen had om hierop te reageren, en het zeer zeker niet heeft aangegrepen. Er is hier een betrokken gemeenschap, met een gedesinteresseerde bijna dictatoriale leiding die deze gemeenschap als oud vuil blijkt te behandelen.

En ja, daardoor wordt de gemeenschapsband aan de ene kant sterker, leiders moeten dan ook wel een beetje gebruik maken af en toe van dit principe. Maar ik geloof niet dat OMT dit principe bewust toepast, maar heb eerder het vermoedend at we hier te maken hebben met onwil, onkunde, desinteresse en wellicht bij heel enkele gevallen iets van onkunde.

Wellicht doet OMT er goed aan om zich eens te verdiepen hoe je omgaat met groepen mensen en hoe je als machthebbers, wat ze in dezen nu eenmaal zijn als eigenaars van de site, juist kan bijdragen aan een mooie gemeenschap die kan groeien en waar een goede sfeer hangt. Want mijn hemel, ik ben hier nog niet een paar dagen en merk hoe ik zelf al in een soort negatieve ellende gezogen wordt hier, mede en vooral door de voortdurende bugs en storingen van de site. Dit naast de vaak, doch niet altijd, nogal wat kortzichtige en falende artikelen op de voorpagina

Bijdrager
    Orgeldraaier

Zie nu dat JoopJoopJoop me net voor was blijkbaar:

“JoopJoopJoop 56 minuten geleden #
    @sedikit,
    Ik begrijp je frustatie, het barst hier van de bugs of het nu belangrijk is of alleen visueel, men heeft er hier compleet maling aan, al jaren……
    Eerst maar eens een mailtje hierover gestuurd, geen reactie, nog maar eens, geen reactie, zakken vullen is hier kennelijk het enige doel.
    Talloze malen om een handleiding voor dit forum gevraagd, mailtjes hierover worden ook gewoon in de prullebak gedonderd, laat de gebruikers maar tobben….
    En dan plotseling een nieuwe header hierboven, volstrekt zinloze wijziging, voegt niks toe, onbegrijplijke actie…”

En die header is inderdaad redelijk irritant, neemt erg veel ruimte in en voegt erg weinig toe.

Bijdrager
    Haike

We kunnen een reisje naar de Maas organiseren nemen we de bitterballen wel voor ze mee. Als we dat nou ook nog doen op een avond dat er een podcast is….

Bijdrager
    Orgeldraaier

Ook fijn dat er iemand iets van informatie geeft. Het enige dat er gebeurt is een topic op slot zetten, maar iets van communicatie aangaan met de gemeenschap ivm de storing, ho maar.

Bijdrager
    belfortmac

Slotjes zetten, dat is ook het enigste waar ze snel mee zijn :roll:

Moderator
    Jan David Hanrath

Ik ben blij met dit nieuwe topic. Momenteel draait er een database repair, die een aantal van bovengenoemde bugs moet oplossen (met name wanneer je niet naar de juiste plek wordt gelinkt. Daarnaast hebben we nu een tweede ontwikkelaar erbij, waardoor we meer vaart kunnen maken.

En voor iedereen die van mening is dat we minder tijd moeten besteden aan OMT Labs en meer aan het forum: Labs is de kurk waar OMT op draait. Na het instorten van de advertentiemarkt is er geen OMT zonder OMT Labs.

Een uitgebreidere reactie in de wiki post geef ik wanneer ik weer achter de Mac zit.

Groeten, Jan David

Geblokkeerd
    Bento
    Jan op 23 februari 2014

Ik ben blij met dit nieuwe topic. Momenteel draait er een database repair, die een aantal van bovengenoemde bugs moet oplossen (met name wanneer je niet naar de juiste plek wordt gelinkt. Daarnaast hebben we nu een tweede ontwikkelaar erbij, waardoor we meer vaart kunnen maken.

En voor iedereen die van mening is dat we minder tijd moeten besteden aan OMT Labs en meer aan het forum: Labs is de kurk waar OMT op draait. Na het instorten van de advertentiemarkt is er geen OMT zonder OMT Labs.

Een uitgebreidere reactie in de wiki post geef ik wanneer ik weer achter de Mac zit.

Groeten, Jan David

Ik ben blij met dit nieuwe topic.
    Iemand spoort hier niet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 739)

Het onderwerp ‘Fouten na forumonderhoud 2014’ is gesloten voor nieuwe reacties.