6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Bryan Lybeer

Foute hoeveelheid SSD

Hallo,

Ik heb mijn Macbook Air nu al ongeveer 2 jaar en heb nu gemerkt dat als ik een volumescan laat uitvoeren (MacKeeper). Geeft het aan 56,3 GB in gebruik. Als ik dan bij Activiteitenweergave kijk: 90,5 GB in gebruik. Dus ergens gaat er iets fout, niet ? Als ik kijk bij Over Mijn Mac zie ik dat er 44 GB aan programma’s zijn wat volgens mij niet kan want ik heb al mijn grote programma’s weggegooid en de prullenbak geleegd …
    Wie kan helpen ???

Mvg

EDIT: Heb ondertussen schijfhulpprogramma alles laten scannen maar vond niks

Bijdrager
    fred44nl

met programma’s als OmnidiskSweeper kun je heel goed zien waar de grote bestanden zitten.

Bijdrager
    nookie

Er gaat ergens inderdaad iets fout en dat is helaas begonnen toen je MacKeeper bent gaan installeren.
    Weg ermee. Uiterst onbetrouwbare software. Zijn al diverse topics over.

Dat je Mac aangeeft dat er 44GB aan software op je HD staat, is echt geen fout.
    Op zoek gaan waar de vele GB zitten, met behulp van third party software, zoals fred44nl al aangeeft.

Bijdrager
    johnkeates

Laat je Mac met rust, het systeem kan prima zelf alles beheren.

Als je schijf vol zit, dan heb je te veel bestanden op je schijf gezet. Het ligt vrijwel nooit aan het systeem.

Daarnaast kan je beter gewoon niet proberen te interpreteren wat verschillen in de getallen betekeken. Anders moet je bijv. ook aan uitzoeken wareom mtmfs bijvoorbeeld altijd groter is dan je fysieke schijf, terwijl het altijd vol is, maar je schijf dan weer niet. Of waarom Mac OS X caches gebruikt. Of waarom VM gebruikt wordt. Of waar de sleepimage voor nodig is. Of hoe Finder je vrije ruimte weergeeft. Of hoe Mac OS X ‘andere bestanden’ aanwijst als zijnde bestanden die wel ruimte gebruiken maar geen type definitie hebben. Of waarom de ruimte op je schijf magisch groter en kleiner lijkt te worden. Enzovoorts. Je hebt er niks aan dit te weten als je je werk er niet van maakt. Laat het systeem gewoon werken zoals het werkt, zo is het bedoeld, gebouwd en ontworpen.

Bijdrager
    GeertGB

Ik gebruik Disk Inventory X. Hier is de link. Het verschil kan erin zitten dat jij als account/gebruiker minder gebruikt dan het systeem als geheel. JMTC.

Bijdrager
    GrannySmith
    johnkeates op 12 juli 2013

Laat je Mac met rust, het systeem kan prima zelf alles beheren.

Als je schijf vol zit, dan heb je te veel bestanden op je schijf gezet. Het ligt vrijwel nooit aan het systeem.

Daarnaast kan je beter gewoon niet proberen te interpreteren wat verschillen in de getallen betekeken. Anders moet je bijv. ook aan uitzoeken wareom mtmfs bijvoorbeeld altijd groter is dan je fysieke schijf, terwijl het altijd vol is, maar je schijf dan weer niet. Of waarom Mac OS X caches gebruikt. Of waarom VM gebruikt wordt. Of waar de sleepimage voor nodig is. Of hoe Finder je vrije ruimte weergeeft. Of hoe Mac OS X ‘andere bestanden’ aanwijst als zijnde bestanden die wel ruimte gebruiken maar geen type definitie hebben. Of waarom de ruimte op je schijf magisch groter en kleiner lijkt te worden. Enzovoorts. Je hebt er niks aan dit te weten als je je werk er niet van maakt. Laat het systeem gewoon werken zoals het werkt, zo is het bedoeld, gebouwd en ontworpen.

Geweldig. Heb even van je bericht genoten. Ga zo door!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.