14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarc

Foutcode-36 in bestandsoverdracht naar externe schijf

Hoi,

Ik heb bij de MediaMarkt een Externe Harddisk gekocht van 400GB.
    Deze moet als fileserver gaan dienen in mijn netwerk en zit via USB aangesloten op mijn Siemens sx551 Modem/Router (KPN Experia Box).
    Ik heb de schijf geformateerd als FAT32 en heb een aaltal mappen aangemaakt voor de diverse gebruikers.
    In dit netwerk zit ook een Windows machine en die communiceert perfect met de HDD, Lezen schrijven alles gaat goed.
    Het probleem ligt in de Mac afdeling.
    Ik heb een iBook G3 800 en een iMac G4 800 aan het netwerk hangen, de iMac via UTP kabel en de iBook via Airport.
    Via de Finder kan ik de externe HDD benaderen, dit doe ik via Netwerk en zoek de betreffende schijf op en Verbind.
    Ik open de map voor de betreffende gebruiker, zeg maar Marc en geef het wachtwoord dat ik in de Experia Box heb opgegeven.
    De map wordt in finder zichtbaar en deze laat zich openen maar…..
    Als ik er een bestand heen sleep dan komt er een foutmelding te voorschijn.

“De Finder kan de bewerking niet voltooien omdat sommige gegevens in ‘bestand.doc’ niet kunnen worden gelezen of geschreven.
    (foutcode-36).”

Het maakt niet uit welk bestand ik hiervoor gebruik, de foutcode komt iedere keer weer.
    Ik ben er ondertussen achter dat de fout een IO fout is maar kan er verder weinig mee.
    Heb OnyX al gedraaid om de permissies weer goed te zetten maar dat hielp ook niet.

Het rare is dat ik met de windows machine geen problemen heb, wat ik eigenlijk wel verwachte.

Wie weet raad?

Bijdrager
    Peppie

Beste iMarc

Welkom bij de club, dit probleem is algemeen bekent bij de experiabox !
    OSX kan hier schijnbaar niet mee om gaan. Ook ik heb het al meerdere malen geprobeerd en ook bij mij gaat het fout. (zoek maar op experiabox binnen Macosx.nl)
    Ook heb ik het internet afgezocht naar een oplossing, helaas.

Ik was inmiddels zo ver dat ik kon lezen, mappen aan kon maken op de externe HD maar geen files.

Ik ben benieuwd naar het extra stukje software dat apple levert bij zijn nieuwe Airport Extreme, deze moet het wel mogelijk maken.

Ik houd me aanbevolen als je een oplossing vindt.

peppie

Bijdrager
    iMarc

Ik had op internet iets gelezen over ssl enabler maar daar kom ik ook niet echt uit.
    Is een soort van tunneling software.
    Geen enkel idee wat je daar mee kunt.

Bijdrager
    Peppie

Imarc,

SSL gaat over beveiligde verbindingen via Internet heeft geen relatie met enig filesystem.
    Kijk hier maar als je meer wil weten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secure_Sockets_Layer

peppie

Bijdrager
    jha

’t Is toch vreemd dat het niet werkt. Zit ik fout als ik ervan uit ga dat er gebruik gemaakt wordt van SMB protocol? Dat moet toch zowel door een Mac als een Windows te benaderen zijn en zo werkt het bij ‘gewone’ servers wel. Wat heeft men met de Experia box uitgehaald dat het hierbij niet mogelijk is?

Bijdrager
    iMarc

Nou, zoals ik eerder meldde heeft de windows machine geen enkel probleem dus vraag ik me af of het wel een Experia Box probleem is.
    Ik denk eerder in de richting van bevoegdheden in OSX.
    Maar kan er naast zitten hoor.

Bijdrager
    jha

Dat het via Windows wel werkt is inderdaad opvallend (had ik ook al ontdekt), maar dat wil niet zeggen dat het probleem dan per definitie bij OSX ligt. Het kan ook zijn dat er ergens iets fout gegaan is bij het hanteren van de (universele) standaards. Vergelijk het maar met bepaalde websites die alleen werken in Internet Explorer en dan alleen nog de Windows versie. Dat ligt niet aan de andere browsers en besturingssystemen, maar aan het feit dat er niet volgens de standaards gewerkt wordt. Wellicht dat iets dergelijks ook bij de Experia box aan de hand is. Maar helaas is er tot nu toe niemand die een oplossing voor dit irritante probleem heeft.:(

Bijdrager
    iMarc

Dit vond ik op de support pagina van Apple:

Mac OS X 10.4: Error -36 alert displays when connecting to a Samba or Windows server
    After upgrading from Mac OS X 10.3.x to Mac OS X 10.4, you may get an error message when you try to connect to a Samba or Windows (SMB/CIFS) server. A Samba or Windows (SMB/CIFS) server includes servers operating on Microsoft Windows and other operating systems that use Samba for SMB/CIFS services.

If the connection is unsuccessful, the following error message may appear:

The Finder cannot complete the operation because some of the data in smb://…….. could not be read or written. (Error code -36).
    If you check the Console (/Applications/Utilities/), you will also see this error message:

mount_smbfs: session setup phase failed
    This error can occur if your Mac OS X 10.4 client is trying to connect to a Samba or Windows (SMB/CIFS) server that only supports plain text passwords. If you do not see the above message in the Console, you are not experiencing this issue and should try normal troubleshooting to isolate the source of the issue.

Unlike Mac OS X 10.3, the Mac OS X 10.4 SMB/CIFS client by default only supports encrypted passwords. Most modern Samba or Windows (SMB/CIFS) servers use encrypted passwords by default, while some Samba servers might have to be reconfigured.

You should consider contacting the owner or system administrator of the Samba or Windows (SMB/CIFS) server to which you are trying to connect and encourage them to disable plain text passwords and start using encrypted ones. If the server cannot be reconfigured to support encrypted passwords, you can configure Mac OS X 10.4 SMB/CIFS client to send plain text passwords.

Warning: If you configure your computer to allow connections to Samba or Windows (SMB/CIFS) servers using plain text passwords, when you attempt to make any connection to such a Samba or Windows (SMB/CIFS) server, your password will be sent “in the clear”. This means that it is possible for someone who is monitoring your connection to see your password. This could lead to someone compromising the Samba or Windows (SMB/CIFS) server. We strongly recommend that you configure your Samba or Windows (SMB/CIFS) servers to exclusively use encrypted passwords.

Follow the steps below to configure your computer to use plain text passwords to make SMB/CIFS connections when the specified Samba or Windows (SMB/CIFS) server does not support encrypted passwords. (You must be an administrator to do these steps.)

Make sure that you are not currently connected to any Samba or Windows (SMB/CIFS) servers and that you do not have any Samba or Windows-related error messages open.
    Open the Terminal (/Applications/Utilities/).
    At the prompt, type: sudo pico /etc/nsmb.conf
    Press Return.
    Enter your password when prompted, then press Return again.
    You should see an empty file and a “New File” notice at the bottom of the pico window. If you do not see the “New File” notice, this file already exists.
    Enter the following into the file so that it appears as follows:

[default]
    minauth=none

Save the file (press Control-O), press Return, then exit pico (Control-X).
    Type: sudo chmod a+r /etc/nsmb.conf
    Press Return.
    Restart your computer.

Het kan natuurlijk ook een beveiliging issue zijn in OSX

Bijdrager
    Peppie

IMarc,

Dit verhaal klinkt plausibel, heb je het al geprobeerd ?

Ik zal het vanavond ook eens proberen met een machine waar nog panther op draait, kijken of het dan wel werkt.
    Ik houd je op de hoogte.

Peppie

Bijdrager
    iMarc

ik loop meteen al vast na: sudo pico /etc/nsmb.conf
    Na de enter moet ik mn wachtwoord invoeren maar de terminal reageerd niet meer op toetsaanslagen.

Bijdrager
    iMarc

Ik heb iemand aan de telefoon gehad van een mac-winkel in de buurt.
    Het hele verhaal uitgelegd en hij herkende het maar zei ook dat er waarschijnlijk niets aan gedaan kan worden.
    Het probleem zit hem in het FAT32 verhaal, op de een of andere manier kan osx daar niet lekker mee omgaan. Probleem met FAT32 is dat de files niet groter kunnen zijn dan 4GB anders gaat OSX ook over z’n nek. En het kan best zijn dat als je een bestand van 4GB naar de schijf stuurt dat deze daar een 25GB voor gaat reserveren doordat FAT32 slecht met de beschikbare ruimte omgaat.
    De aanrader is om de schijf in ieder geval op FAT32 te formateren op een Windows machine, mijne is nl geformateerd in OSX op DOS formaat.
    Als dat niet werkt raad hij aan om NTFS te proberen, maar ik weet al dat dat niet wordt herkend door de Experia Box.
    Dan is er ook nog de HSF versie die mac gebruikt, daarvan weet ik niet of de EB dat gaat herkennen.
    De UNIX methode: UFS is de laatste die ik wil gaan proberen, en dan houdt het echt op.
    Als dit allemaal niet gaat lukken denk ik dat ik de schijf maar weer in ga pakken in de originele verpakking en terugbreng naar MediaMarkt en dan maar kijken naar een Ethernet-schijf van dat formaat, hopelijk werkt dat een stuk makkelijker. Heb al gelezen dat er schijven bestaan die als gewone schijf op de desktop verschijnen(?).

Bijdrager
    Jrn

Heb hetzelfde probleem en geprobeerd via de terminal truc maar helaas geen succes.
    Is het iemand al gelukt met een ethernet HDD?

Bijdrager
    iMarc

Ja, mij is het gelukt.
    Maar op een iets kostbaarder manier.

ik heb de schijf terug gebracht naar MediaMarkt en ik heb een echte NAS (Network Attached Storage) aangeschaft
    De server die ik heb aangeschaft is er een van Synology, de DS106.
    Ik heb er een 500GB schijf ingezet en het werkt als een trein.
    De server draait op linux en de Harde schijf wordt automatisch geformateerd op EXT3 (linux).
    Ik heb er een aantal mappen op staan en ik kan gebruikers privileges verlenen welke mappen ze mogen gebruiken en of ze lees/schrijf rechten in deze mappen hebben.

Tot nu toe bevalt hij prima, het enige wat me een beetje tegenviel was de prijs maarja je hebt wel wat.
    Synology

Bijdrager
    Jrn

Allemachtig die benne wel prijzig :cry:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.