7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

fout in harde schijf herstellen

Na het installeren van beveiligingsupdate 2016-003 pas na zeer veel moeite imac kunnen herstarten. Bleef continue hangen bij opstarten, ook in veilige modus. Herstart via recovery gaf aan dat er fouten op mijn harde schijf zitten die alleen kunnen worden hersteld na volledig wissen schijf en herinstalleren osx en terugzetten van Time Machine backup. Nogal rigoreus en tijdrovend. Uiteindelijk weer succesvol kunnen inloggen door een hardware check te doen, gebeurde niets, op herstart geklikt en toen was ik weer ingelogd.
    Of het een met het ander te maken heeft weet ik niet.

Welke versie van OsX wordt door recovery terug gezet, de geleverde versie bij verkoop? El Cap of mijn eigen 10.9.5
    Krijg ik na herinstallatie en terugzetten alle programma’s en instellingen weer terug als ik niets heb weggelaten in Time Machine backup?
    Weet van overstap naar nieuwe machine dat ik veel gedoe heb gehad met weer kunnen activeren van legale software licenties omdat installatie al op 1 computer was gedaan.

Die fout moet denk ik wel uit de harde schijf, zijn er nog andere manieren om die te herstellen?

Snellere manieren om herinstallatie te doen, bijv via carbon copy?

Bijdrager
    SunKeeper

Wat zegt deze?

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Als die geen groen geeft raadt ik je aan om de hele harde schijf te vervangen, anders kun je nog wel eens veel ellende met datacorruptie krijgen. Dan loopt je backup ook gevaar.

Bij een herinstallatie via Internet Recovery (Macs van 2011 en nieuwer) wordt meestal de hoogste versie geïnstalleerd die op de machine heeft gedraaid. Ben je nooit hoger dan 10.9.5 geweest, dan komt die erop.
    Soms springt die ook terug naar Lion (10.7) of Mountain Lion (10.8) (ligt eraan wat erop stond toen de Mac gekocht is). Je kunt dan via de Mac App Store weer naar 10.9.5.

Wanneer je op dezelfde harde schijf via Command+R opstart (Recovery HD) komt altijd dezelfde versie terug.

Wanneer je niets uitsluit in Time Machine hoort alles netjes terug te komen. Licenties zouden daar geen last van mogen hebben.

Een kloon met CCC kan ook, dan schijf wissen en je kopie terug klonen. Er is dan wel iets minder kans dat de fout eruit is dan wanneer je het via Time Machine doet.

Blijft wel wat ik hierboven ook schrijf, als de harde schijf teveel hardwarematig fouten heeft kun je dat niet herstellen en moet je echt vervangen.

Bijdrager
    jebman

Was met een seconde klaar en groen

Bijdrager
    jebman

Fout in harde schijf blijft bestaan. Opstarten kan niet op een normale manier. Uiteindelijk dan maar gegaan voor herinstalatie van OSX. Echter na wissen van harde schijf/formatteren blijft schijfherstel foutmelding geven. Heb ik dan een defecte schijf?

Bijdrager
    jebman

imac staat nu bij APR, grrr 2 weken weg en dan 1 week (bijna 2Tb) backup terugzetten. Zucht.

Bijdrager
    SunKeeper

Hopelijk daarna het probleem weg, dat zal wel.

Harde schijf is inderdaad defect, om precies te zijn de elektronica die op de schijf zit. Daarom geeft SMART Utility groen, die kijkt alleen naar het draaiende oppervlak van de schijf en niet naar de electronica die de schijf aanstuurt.

Succes.(y)

Bijdrager
    jebman

Dank.
    Binnen een week al klaar bij de APR. Zeer summiere toelichting. De harde schijf was niet stuk. Ze hebben de 3T Fusion disk weer hersteld. Hoe konden ze niet beantwoorden. Of ik dat dus zelf had kunnen doen, geen antwoord. Hoe te voorkomen dus ook niet.
    Gelukkig nog een half jaar apple care. Helaas bijna bij elke imac en MBPro nodig.
    De Time Machine backup terugzetten met 1,7Tb ging verassend snel vanaf mijn usb3 schijf via het Thunderbold dock die wèl usb3 aansluiting heeft. Na een nacht was het al klaar. Had rekening gehouden met dagen;-)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.