30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Blaugrana

Fout bij vervangen ram geheugen

Hallo,

Ik heb proberen de 2x 2gb ram geheugen van mijn imac 27 inch van eind 2009 proberen te vervangen door 4x4gb van Kingston.

Nu krijg ik bij het opstarten om de 5 seconden 3 bieptonen te horen. Als ik het nieuwe geheugen weer vervang door het oude krijg ik hetzelfde probleem!

Iemand een idee wat er zou kunnen schelen?

Bijdrager
    neokb

Dan heb je of het geheugen er niet goed ingezet, dus even opnieuw doen. Of het wordt niet herkent door je computer dus dan waarschijnlijk het verkeerde geheugen. Of het is al kapot maar dat lijkt me sterk als het net nieuw is

Bijdrager
    Blaugrana

Als ik het standaard geheugen er weer in zet werkt het ook niet…

Bijdrager
    Blaugrana

Hmm, me standaard ram werkt wel weer, zal dus aan de Kingstons liggen…

Bijdrager
    neokb

Waarschijnlijk wel ja

Bijdrager
    Godfather

Misschien was je statisch geladen tijdens het installeren en/of heb je de koperen pinnetjes aangeraakt?

Moderator
    Night

Zullen we vooraan beginnen? Welk type en bouwjaar Mac heb je én welk type RAM (bijvoorbeeld “KTA-MB800K2/4G”) heb je aangeschaft?

Je kunt dat vergelijken met de gegevens op de site van Kingston (Memory chooser):
    http://www.kingston.com/us/memory/search/options

Bijdrager
    Haike

Kingston heeft speciaal voor de mac de KTA geheugenlijn Kingston Tested for Apple. Heb je wel de goeie gekocht?

Bijdrager
    SunKeeper

Willen we meer of minder geheugen ??!

Meer meer meer!! Doe dan wel die goeie erin stoppe jonge!

Moderator
    Night

@Haike: Er is ook nog HyperX geheugen voor de laatste typen iMac; voordeliger én sneller

Bijdrager
    Haike

Ik dacht dat dat nooit wat geworden was, maar ik kan er compleet naast zitten….

Bijdrager
    Blaugrana

Ik heb nu 1x4gb bij de standaard 2x2gb bijgeplaatst, maar nu de imac weer opstart laadt hij het OS X-hulpporgramma en moet ik kiezen tussen:

zet terug van time machine-reservekopie
    installeer os X opnieuw
    zoek hulpinformatie online
    schijfhulpprogramma

Is dat normaal? Wat nu?

Bijdrager
    Haike

Als hij dat vanuit zichzelf doet is dat bij mijn weten niet normaal. Wat je nu beschrijft gebeurt als je als gebruiker opstart en vervolgens de CMD+R toetsen indrukt na het opstartgeluid, en ingedrukt houdt. Dan krijg je de door jouw beschreven optie’s te zien. Ik zou kiezen om schijfhulpprogramma te starten als je dat hebt gedaan zie je in het linker venster daarvan alle aangesloten schijven staan. Kies de opstartschijf, en druk op de knop “Herstel schijfbevoegdheden” Is dat klaar je machine herstarten en kijken wat er gebeurt.

Bijdrager
    Blaugrana

Schijfhulpprogramma kan deze schijf niet herstellen…:(

Bijdrager
    Haike

Ok. Dan start je opnieuw op en zoals ik al beschreef; de CMD toets + R toets, meteen na het opstartgeluid indrukken en ingedrukt houden, tot je een scherm krijgt te zien met dezelfde optie’s, kies daar dan opnieuw voor Schijfhulpprogramma en bevoegdheden..

Als dat dan nog steeds niet wil moet je OSX er opnieuw opzetten en als je die niet hebt; wel eerst een goede back-up maken voor je daar aan begint. Ik zou namelijk eerst de schijf volledig wissen en dan pas een nieuw OS erop zetten. Maar bij wissen raak je alles kwijt, dus is het belangrijk dat je eerst belangrijke data veilig stelt zodat je die later kan terug zetten vanaf een externe schijf. Tijdens dat installeren van dat nieuwe OS wordt er ook op een moment gevraagd of er zaken/data moeten worden geïnstalleerd/terug gezet vanaf een andere mac of schijf, dus zorg dat die aangesloten zijn, voor je begint te installeren..

Bijdrager
    Blaugrana

Haike, ik kan mijn harde schijf niet selecteren want deze staat in het lichtgrijs…

Bijdrager
    Haike

Das raar…. Je zou haast gaan denken dat je HD een klap van de Molen heeft meegekregen van dat geheugen gedoe, en nu moeilijk doet daar door…

Nieuwe ronde nieuwe kansen; Herstart opnieuw en na het opstartgeluid onmiddellijk de Alt/Option toets indrukken en in gedrukt houden. Je krijgt als het goed is dan je opstartschijf te zien en de recoveryschijf. Kies die laatste en nu kan je daar weer kiezen voor schijfhulpprogramma enz… Als het dan nog niet wil stuur maar een PB want de rest is niet vruchtbaar om in dit topic allemaal te behandelen..

Bijdrager
    Blaugrana

Schijfhulpprogramma is gestopt met het herstellen van Macintosh HD

Schijfhulpprogramma kan deze schijf niet herstellen. Maak een reservekopie van zo veel mogelijk bestanden, formatteer de schijf opnieuw en zet de reservekopie van uw bestanden terug.

pf…

Bijdrager
    Blaugrana

Moest ik de harde schijf volledig wissen, hoe kan ik dan mac os x installeren zonder installatie cd?

Ik heb geen timemachine backup van de imac, maar wel van mijn laptop, kan ik die van mijn laptop overzetten naar de imac dan?

Bijdrager
    Haike

Wis de schijf maar, je hebt geen installatie DVD nodig, je start op van de recovery partitie, je wist, formatteer de schijf opnieuw, sluit af en kies dan voor “Installeer OS X opnieuw.” Het enige wat je nodig hebt is een werkende internet verbinding dus zorg dat je imac daarop is aangesloten voor je begint, en eventueel je apple ID. Tijdens het installatie proces wordt gevraagd of er gegevens van een andere mac of schijf moet worden overgenomen. Of TM de back-up accepteert die van je laptop afkomstig is vraag ik me af, maar je kunt natuurlijk wel je laptop aan je imac hangen.

Start je laptop op vanuit de Targus mode, knoop hem met een Fire Wire kabel aan je imac, de imac ziet nu je laptop als een externe harde schijf, en je hebt de meest simpele, snelle en betrouwbare gegevens overdracht die je maar kan wensen. Weet je niet hoe dat moet, kijk dan hier even..

Werkt dat allemaal niet dan moet je de originele grijze installatie DVD’s die destijds met je machine zijn meegeleverd erin douwen en daarvan opstarten, (na het opstart geluid de C toets ingedrukt houden tot je een scherm krijgt)

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Haike
    TheBigZ op 30 maart 2014

Fijn advies, maar…. daar is de 2009 iMac van de TS te oud voor.

Shit!!! ff niet opgelet,.. @#$%^& Dan moet het met de originele installatie DVD. Ik dacht dat er een recovery partitie op stond….

Zie hier

@Blaugrana Als je niet meer in het bezit bent van de originele installatie DVD’s moet je een 2e hands retail versie op de kop zien te tikken en daarna niet meer zoek maken…

Bijdrager
    Blaugrana
    Bijdrager
    TheBigZ
    Blaugrana op 30 maart 2014

Ik heb geen timemachine backup van de imac, maar wel van mijn laptop, kan ik die van mijn laptop overzetten naar de imac dan?

Je kunt op je MacBook de Mavericks installer downloaden en die op een USB stick zetten.
    Vervolgens kun je opstarten vanaf USB met die stick op je iMac, en je iMac opnieuw installeren.

En zorg voortaan voor een goede backup, ook van je iMac.

http://liondiskmaker.com/

10.9: OS X Mavericks Installatie USB stick maken

Bijdrager
    Haike

Dat is de juiste! En aangezien ze tweedehands duurder worden aangeboden dan deze nieuw bij apple, zou ik dat maar doen. En bedenk dat de motor is waarop alles draait, die DVD’s niet hebben, is zoiets als een auto bezitten waar geen motorblok in zit.

Bijdrager
    Haike
    TheBigZ op 30 maart 2014
    Blaugrana op 30 maart 2014

Je kunt op je MacBook de Mavericks installer downloaden en die op een USB stick zetten.
    Vervolgens kun je opstarten vanaf USB met die stick op je iMac, en je iMac opnieuw installeren.

En zorg voortaan voor een goede backup, ook van je iMac.

http://liondiskmaker.com/

http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/

Gaat volgens mij niet werken; die sticks zijn namelijk machine gebonden

Bijdrager
    TheBigZ
    Haike op 30 maart 2014

Gaat volgens mij niet werken; die sticks zijn namelijk machine gebonden

Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar het klopt in ieder geval niet.:-D

Met een OS X Installer op een USB stick kun je OS X op iedere Mac installeren, mits die Mac die OS X versie ondersteunt uiteraard.

Bijdrager
    Haike

Ervaring,… ik heb zelf hier zo’n stick liggen voor mijn MBP 2011, en toen ik die los wou laten op een Imac 2011 werkte dat niet….. maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, weet ik veel, en kan het inderdaad wel.

Edit Ik weet het weer, dat was een Lion stick, en aangezien dat OS nog niet gratis was kon dat niet, anders had iedereen toen al gratis kunnen upgraden naar een nieuwer OS…

Bijdrager
    Blaugrana

Mja, zo’n USB-stick is dan misschien weer niet in het juiste type geformatteerd?

Bijdrager
    Haike

Die kan je gewoon zo formatteren als je zelf wilt via schijfhulp programma dus gewoon Mac OS journaled uitgebreid

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.