5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    mslik

Foto's worden automatisch juist gepositioneerd, maar dat moet juist niet…

Okay,

Ik weet het is een wat rare topic misschien maar ik heb het volgende waar ik niet uitkom. Ik maak foto’s met mijn iphone. Die stuur ik vervolgens door naar mijn Mac, meestal via een mailtje of een berichtje.

Mijn Mac laat vervolgens de foto’s netjes zien, en altijd goed rechtop, precies zoals het hoort. Nu zul je denken, nou dat is toch mooi. Ja dat klopt heel erg mooi. Edoch als ik vervolgens de foto’s op een forum plaats of doorstuur naar iemand anders laat hij de foto’s zien zoals ze geschoten zijn. Bijvoorbeeld op de kop, of op zijn zij.

Nu wil ik dus voordat ik dingen plaats de foto’s corrigeren en draaien zodat als ik hem post of doorstuur ze niet op de kop staan. Hoe doe ik dat? Mijn mac laat (ik gok op basis van de foto gegevens) altijd de foto’s juist draaien en zo zien.

Kan je dat uitzetten? Herkent iemand dit? Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Vriendelijk groetend,

Michiel

Bijdrager
    GoeieDag

Het std Mac programma Voorvertoning (Preview) kan precies doen (en meer) wat jij wilt.

Maar waarom gebruik je fotostream in iPhoto niet om de foto’s binnen te halen. Dan krijg je exact de originelen, en kun je ze gelijk bewerken (bv roteren).

Bijdrager
    computer space

De orientatie zit in de EXIF info. De Jpeg zelf is zoals de sensor m orienteert. Op zich goed, want als iedere gedraaide foto softwarematig gedraaid wordt en dan weer opgeslagen gooi je veel rekenkracht onnodig weg, en verlaag je de beeldkwaliteit door dubbele compressie.

Probleem zit dus echt bij de software die het leest. Bij de ander dus!
    En als je hun probleem wilt oplossen, dan moet je openen en opslaan als kiezen.

Post je veel op forums, dan kun je ook de foto’s daarvoor op Flickr zetten, en van daaruit posten. Kun je ze allemaal op een plek beheren, wordt EXIF rotatie goed uitgelezen, en wordt het direct verkleind voor fora.

Bijdrager
    mslik

Via flickr is misschien nog wel een optie. En de software die het uitleest is de standaard preview. Dus daarin zit inderdaad het probleem. Edoch als ik hem opsla dan neemt hij de oriëntatie net zo hard weer mee. Dus geposte foto’s draaien weer naar de niet exif positie.

En waarom ik niet via iphoto dat doe, is omdat ik geen iphoto gebruik maar aperture. En die wil ik liever niet aan mijn foto stream hangen, zoveel troep zit erin:) dus 1 a 2 foto’s doorsturen gaat prima:)

Maar goed is er een manier om die EXIF info uit te zetten zodat ik weet hoe ik de foto moet draaien?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb het zelf even geprobeerd, en het gaat gewoon goed: foto die ‘op zijn kop’ in fotostream staat binnenhalen en openen met Voorvertoning en dan roteren (2x 90°); emailen naar mezelf komt deze netjes weer binnen en niet ‘teruggeroteerd’.

Gebruik je wel de laatste versies van Mac OS? Want ik kan me herinneren dat dit een bug was bij een bepaalde versie van Voorvertoning.

Je zou iPhoto alleen al voor fotostream kunnen gebruiken, dan ‘vervuilt’ het je Aperture niet. Begrijp sowieso niet waarom het invloed zou hebben op je Aperture bieb; je kunt het instellen dat het niks automatisch binnenhaalt, maar dat je er wel naar kunt kijken en gewenste foto’s naar binnen kan halen. En überhaupt is het ‘opruimen’ van de Filmrol op je iPhone en fotostream een verstandige handeling.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.