6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    christiaan1985

Foto’s worden automatisch aangepast, verkleurd?!

Ik heb van een vriend een aantal foto’s opgestuurd gekregen. Zodra ik deze foto opsla op mijn macbook of als ik ze bekijk via safari komt er een rode gloed overheen. Deze zit er op het origineel niet op, als ik hem in firefox bekijk is hij wel normaal.

Is dit een instelling die ik kan veranderen? Ik kon niets vinden via de zoekfunctie..

Moderator
    unSOUND

Dan is er waarschijnlijk iets fout gegaan met het kleurprofiel. FireFox negeert kleurprofielen, en laat daarom de foto anders zien dan de rest. Ik zou in dit geval eens vragen welk kleurprofiel erbij hoort, en of hij dat wel mee heeft opgeslagen.

Bijdrager
    christiaan1985

Dank voor de snelle reactie! Kan ik die kleurprofielen ook uitzetten in OSX?

Moderator
    unSOUND

Dat moet je niet willen. Kleurprofielen zijn juist van groot belang. Je moet natuurlijk niet de standaarden van je computer omlaag schroeven om je aan te passen aan verkeerd opgeslagen bestanden…

Bijdrager
    christiaan1985

Dus degene die hem opstuurde heeft een rare instelling waardoor ik hem niet goed zie?

Moderator
    unSOUND

Daar komt het op neer inderdaad. Waarschijnlijk is er een verkeerd profiel bijgedaan, of had er een profiel bij gemoeten wat niet is gedaan. Wat je in ieder geval kunt proberen om het tijdelijk op te lossen is de foto openen in Photoshop, en daar kijken welk profiel erbij zit. En dit allemaal heeft uiteraard alleen zin als je je scherm goed gekalibreerd hebt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.