30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    williamh

Foto's, waar vindt je origineel bestand?

In iPhoto kon je eenvoudig via ‘Archief’ …’Toon in Finder’ het origineel bestand v/e foto terugvinden.

Nu in Foto’s vind ik deze functie niet terug.

Hoe vind ik snel een origineel bestand terug?

Bijdrager
    pensioen

Ik heb ook even moeten zoeken, maar ik heb het volgende gevonden :
    Als je een foto geopend heb, staat boven aan een ” i ” daar vind je gegevens van de foto, en verder bij ” Bewerk ” onder de knop ” Pas aan “.

Ik was ook mijn originele iPhoto Library kwijt, ik heb hem terug gevonden via Time Machine, ging heel makkelijk.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou je de plaats van het originele bestand willen weten?
    Want volgens mij is het in geen geval nodig die te gebruiken.

Bijdrager
    williamh

@goeiedag
    Inderdaad voor gebruik heb je dat niet nodig, maar toen ik eens iets fout had gedaan kon ik zo controleren of foto’s nog in de map ‘Masters’ stonden.

@pensioen
    Zo kun je de originele foto bewerken, maar dat bedoelde ik niet. Het gaat hem om de plaats waar het originele bestand zich bevindt.
    Kan het wel vinden via Finder..Afbeeldingen..Foto’s-bib..Toon pakketinhoud..Masters.. (in zoekvak paste bestandsnaam)..Archief..Toon in bovenliggende map.
    Dacht er is misschien een eenvoudiger manier.

Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De foto’s kun je terugvinden in de map Masters in de Foto’s-bibliotheek:

Bijdrager
    Jorikke

Hoi!
    Ik zou superblij zijn met nog wat meer hulp. Ik kan mijn foto’s bibliotheek nog niet vinden met jullie aanwijzingen hierboven. Ik heb net voor het eerst mijn iPhone aan mijn Mac gehangen. Nu staan alle foto’s in Foto’s, maar ik wil ze op mijn harde schijf zetten, tussen mijn andere foto’s die van mijn fototoestel komen. Ik wil niks met Foto’s. Gewoon ‘mappen’ in de finder :). Bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het goed is staat die bibliotheek gewoon in de map Afbeeldingen in je thuismap. Staat hij daar niet, typ dan in het zoekveld dat rechtsboven in elk willekeurig Findervenster staat, de tekst „foto’s-bibliotheek”.

Gebruik dan Fotolader in plaats van Foto’s om de foto’s van je iPhone af te halen. Als ik het goed heb kun je in Fotolader aangeven dat dat geopend moet worden wanneer je de telefoon aan de computer hangt.

Bijdrager
    Jorikke

Hoi Jakko, daar vind ik helaas niet wat ik bedoel.
    Ik vind er wel die foto’s-bibliotheek, maar dat levert mij geen map met bestanden op, waar ik de foto’s uit kan slepen naar mijn harde schijf. Ik heb helemaal geen belangstelling voor de app Foto’s, dus daar wil ik ze helemaal niet in. Ik wil het liever op mijn eigen manier regelen, in plaats van overgeleverd te zijn aan de app…. (beetje eigenwijs misschien).
    Wat is Fotolader? Waar kan ik dat vinden?

Dank je wel :).

Bijdrager
    IGBA

Fotolader staat standaard op je Mac, in de map Programma’s.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jorikke op 14 september 2015

Ik vind er wel die foto’s-bibliotheek, maar dat levert mij geen map met bestanden op

Die bibliotheek ís een map met bestanden:) Hij wordt alleen naar jou toe gepresenteerd als een bestand, om te voorkomen dat mensen erin gaan zitten rotzooien. Door erop met de rechtermuisknop te klikken kun je „Toon pakketinhoud” kiezen en dan erdoorheen navigeren naar de map Masters en de submappen daarvan, zoals ik eerder al liet zien:

waar ik de foto’s uit kan slepen naar mijn harde schijf.

De foto’s stáán al op je harde schijf — toevallig in de bibliotheek van Foto’s, maar die staat op … je harde schijf:)

Ik wil het liever op mijn eigen manier regelen, in plaats van overgeleverd te zijn aan de app…. (beetje eigenwijs misschien).

Inderdaad:) Vroeger vond ik dat ook handiger, maar nadat ik eenmaal eens góéd naar iPhoto gekeken had, kwam ik tot de conclusie dat het veel handiger is om een programma zulke dingen te laten beheren omdat je daarmee veel meer flexibiliteit wint ten opzichte van alles in de Finder houden. Maar je moet het zelf weten:)

Wat is Fotolader? Waar kan ik dat vinden?

Dat is een programmaatje dat specifiek bedoeld is om afbeeldingen gemaakt met fototoestellen, scanners en dergelijke op je computer te krijgen. Het staat in de map Programma’s, en je zult het ook wel kunnen vinden in Launch Pad.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    Jorikke

Super Jakko, die rechtermuisklik was de truc!

En wat ik bedoelde was een externe harde schijf :). Maar daar was ik natuurlijk even niet duidelijk in.
    Ik heb ze gevonden en nu kan ik er weer lekker mee doen wat ik zelf wil.

Fotolader ook gevonden!

Dank je wel!
    (ook aan IGBA)

Anoniem

Hallo Jakko,

Nu ook een jaar later hartelijke dank voor je duidelijke uitleg.
    Ook ik kon mijn foto’s op mijn nieuwe iMac niet meer vinden.
    En voor GoeieDag : Soms vind ik het handig om een aantal foto’s op een stick te zetten.
    Dat gaat nu dus weer helemaal lukken.

Bijdrager
    McPim

Dan toch nog een kleine waarschuwing @nicolien: het is handig om dit te weten, maar niet de gebruikelijke manier om bij je foto’s te komen. Dit bestand is een soort ‘database’ die door het programma ‘Foto’s’ beheerd wordt. Als je daar in gaat rommelen heb je kans dat ‘Foto’s’ zich er later in verslikt.. Als je foto’s op een stick wilt zetten doe je dat toch gewoon vanuit het programma zelf?

Anoniem

Hallo McPim,

Hoe doe ik dat dan.
    Ik kan nergens een link vinden naar een externe USB aansluiting.
    Alleen mail, faceboot, Twitter, etc.

Bijdrager
    McPim

Door je foto’s te selecteren, en dan het menu ‘Bestand’ -> ‘Exporteer’ te kiezen. Je kunt dan eerst wat opties kiezen en daarna krijg je een ‘Finder’ venster waar je de gewenste map selecteert. Of je USB stick/schijf, wat je maar wilt..

Anoniem

Ik bedoel de eerste.
    Ik heb dus foto’s in “Foto’s”.
    Nu wil ik een aantal foto’s (bv) op een sticky zetten.
    Als ik dan met de rechter buisknop op een foto druk dan kan ik de foto delen.
    Maar daar zie ik dus niet bv een externe USB apparaat (bv sticky) bij zitten.

Bijdrager
    McPim

Sorry, eerste bericht weggehaald, ik snap nu wat je bedoelt. Lukt het met bovenstaand antwoord?

Anoniem

Hallo McPim,

Het is gelukt. In het menu “Archief” staat “Exporteer”.
    Daar had ik al eens gekeken maar durfde niet verder te gaan dan de eerste klik.
    Ik heb vandaag toch weer 2 dingen geleerd.
    1. Waar ik de files zelf kan vinden (al zal ik dat dus niet nodig hebben, maar toch…)
    2. Hoe ik ze snel op een extern apparaat kan zetten.

Hartstikke bedankt.

Bijdrager
    McPim

‘Archief’ inderdaad, ik werk in het Engels dus weet niet altijd zeker wat de NL naam is:) Mooi zo! Er is nog een manier trouwens (soms makkelijker): de geselecteerde foto’s gewoon slepen naar een mapje op je desktop, of het usb stick icoon op je desktop.

Anoniem

Zal ik later nog eens proberen als ik wat meer tijd heb.
    Voor zover nogmaals bedankt!

Bijdrager
    GoeieDag

Nicolien, kunt de betreffende foto’s in de Foto’s app. selecteren, en dan simpelweg naar de usb stick slepen. Of ze bv eerst op het bureaublad te gooien, als het in één keer slepen te moeilijk is.
    Of de geselecteerde foto’s kopiëren en dan weer in de stick plakken. Of dus via menu Archief>Exporteer.

De precieze plek van waar de foto’s staan is dus helemaal niet van belang. Waarschijnlijk denk jij nog een beetje in Windows 95 termen, toen de metafoor ‘mappen’ het helemaal je-van-het was. Want beiden -bestanden in mappen of plaatjes in Foto’s- zijn maar een digitale verwijzing naar een boel bitjes ergens op het opslagmedium.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    nicolien op 21 augustus 2016

Ik kan nergens een link vinden naar een externe USB aansluiting.

Die staat als het goed is op je bureaublad en ziet er zo uit:

Je kunt foto’s zo vanuit Foto’s naar het icoontje slepen, of eerst erop te dubbelklikken zodat de inhoud zichtbaar wordt in een Finder-venster, en dan naar dat venster slepen.

nicolien op 21 augustus 2016

faceboot

Die moet ik onthouden.

Anoniem

Lieve mensen allemaal,

Mijn probleem is opgelost.
    Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en reageren.

Bijdrager
    JacquelineL

Ik heb toch nog een probleem met de locatie van mijn foto’s.
    Als ik foto’s open dan wordt vermeld dat ik 23.618 onderdelen heb. Ik zie dan ook dubbele foto’s.
    Ik heb PhotoSweeper aangeschaft. Deze toont dat ik 12.123 foto’s heb. Dat aantal komt overeen met wat ik verwacht.
    Er wordt dan ook gemeld dat ik geen dubbele foto’s heb.
    Ik zou dus graag uitzoeken wat de locatie van de foto’s is, omdat ik vermoed dat Foto’s de foto’s toont uit meerdere locaties.
    Hoe kan ik dit eenvoudig doen?

Alvast dank voor het meedenken.

Jacqueline

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou dus graag uitzoeken wat de locatie van de foto’s is

Afbeeldingen > Foto’s-bibliotheek.photoslibrary

CTRL-klik > Toon pakketinhoud > Masters

Enfin, dat is hierboven ook al meerder malen uitgelegd.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    GoeieDag

JacquelineL -is gelijk aan- nicolien? Of is het een nieuwe deelnemer?

PhotoSweeper? Wat moet je daarmee?

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    JacquelineL

Beste GoeieDag,

Ik ben Jacqueline, niet Nicolien.

Beste KarelWillem,

Nee de uitleg van dit topic lost mijn probleem juist niet op, omdat de foto’s zich vermoedelijk nog op een andere plaats bevinden.
    Ik zie dus dubbele foto’s, terwijl PhotoSweeper in de bibliotheek van Foto’s geen dubbelen ziet.
    Dus hoe kom ik er achter waar de foto’s nog meer zijn opgeslagen, behalve in de map ‘afbeeldingen’ etc.

Hartelijke groeten van

Jacqueline

Bijdrager
    KarelWillem
    JacquelineL op 31 augustus 2016

…Dus hoe kom ik er achter waar de foto’s nog meer zijn opgeslagen, behalve in de map ‘afbeeldingen’ etc…

Nergens.

Bijdrager
    Femke

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij ook helpen. Bij opslag en dan beheer zie ik dat de map afbeeldingen en de app Foto’s ongeveer even groot zijn. Kan ik hieruit opmaken dat foto’s dus eigenlijk dubbel opgeslagen worden omdat ze op beide locaties zoveel ruimte innemen? Of is hier iets anders aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
    Femke

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.