30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)
  • Q:

Bijdrager
    ronaldbob

[Opgelost) foto's via apple tv op breedbeeld tv met links en rechts zwarte balk

via de app foto’s kan ik foto’s laten zien met de apple tv op een breedbeeld tv.

waarom staan ze aan beiden verticale kanten met een zwart balkje en waarom zijn ze soms toch in breedbeeld vullen formaat te zien?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    KarelWillem

Omdat je ze soms als 4:3 hebt geschoten, en soms als 16:9 denk ik.;)

Bijdrager
    ronaldbob

nee absoluut niet. Ik schiet al mijn foto’s 16:9. Toch zijn mijn foto’s een paar keer beeldscherm vullend verschenen. Dat is het gekke nl

Bijdrager
    KarelWillem

Ik schiet al mijn foto’s 16:9. Toch zijn mijn foto’s een paar keer beeldscherm vullend verschenen.

Dat is dus juist niet gek.

Als ze dan niet schermvullend verschijnen is het wel gek.

B.t.w.: ik weet niet precies hoe dat op een iPhone is geregeld; maar meestal schiet je foto’s in een lagere resolutie als je 16:9 kiest.

Bijdrager
    ronaldbob

ja klopt maar wat is  nu de oplossing?? Helemaal beeldvullend in de breedte is een veel mooiere presentatie

Moderator
    Night

Is het totale aantal pixels van de breedte van de foto toevallig kleiner dan het totaal aantal pixels van de breedte van het beeldscherm?

Bijdrager
    ronaldbob

exporteer met 6000 px breed

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>Night op 1 mei 2018 om 23:23</p>
    Is het totale aantal pixels van de breedte van de foto toevallig kleiner dan het totaal aantal pixels van de breedte van het beeldscherm?

Ten eerste zou het dan alsnog beeldvullend worden gepresenteerd.

En zo niet, zou je dan bij 16:9 ook boven en onder zwarte balken krijgen.

Bijdrager
    ronaldbob

Instelling foto is 6000 pixels moet voldoende zijn voor 4k oled scherm. Gek is dan bij dezelfde 6000 pixels ik ook wel eens een paar foto’s heb gehad die wel over de volle breedte van mijn 4k oled scherm werden getoond

Bijdrager
    KarelWillem

Zodra je een diavoorstelling start zal zelfs 800 pixels voldoende zijn om ze op volledige grootte te zien (hoewel niet al te mooi uiteraard).

Waarom het bij jou dus bij de ene foto wel goed gaat, en bij de andere niet* is een raadsel.

* Als je bij 16:9 foto’s een balk links en rechts te zien krijgt, zal je foto ook in de verkeerde verhouding staan. Is dat in jouw geval zo?

Bijdrager
    ronaldbob

Wat bedoel je met verkeerde verhouding? Bij 6000 px is de hoogte ca 2860 heb ik gezien.

Bijdrager
    Buzz

De standaard aspect ratio van de iPhone camera, en veel andere digitale fotocamera’s is 4:3 (=1.33). Voor video is de standaard 16:9 (=1.78). Als je tijdens het filmen ook foto’s maakt, dan krijg je foto’s van 16:9, want eigenlijk zijn het dan een soort video stills. Misschien dat je het daarom soms wel en soms niet ziet.

Als jouw foto’s 6000 px breed zijn en 2860 px hoog, dan is de verhouding 6000:2860 = 2.1 keer zo breed als hoog, dus dat is nog breder dan 16:9, en dus zou je zwarte balken aan boven en onderkant moeten krijgen op een 16:9 scherm. Als je balken links en rechts krijgt dan denk ik dat er dus aan deze getallen iets niet klopt.

Bijdrager
    ronaldbob

Lang met helpdesk apple gebeld over de verticale zwarte balken op tv scherm. Alle instellingen nagelopen incl calibreren beeldscherm. Probleem gooien ze in de groep!!!!!!

Weten het dus ook niet!!! Zeer merkwaardig

Bijdrager
    KarelWillem

ronaldbob op 2 mei 2018 om 09:20
    Wat bedoel je met verkeerde verhouding? Bij 6000 px is de hoogte ca 2860 heb ik gezien.

Je zegt dat je altijd in 16:9 fotografeert, maar de ene keer zwarte balken aan de zijkant ziet, en de andere keer niet.

Dus… zonder zwarte balken = juiste verhouding van je foto’s, mèt zwarte balken zullen je foto’s smaller worden getoond dan het moet (ergo: de verhouding zal dan niet kloppen, want de hoogte is wel beeldvullend).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    ronaldbob

ja klopt maar waarom gebeurt dit nu zo?

Moderator
    Night

Zet gewoon Ken Burns aan, ben je er vanaf:-P

Bijdrager
    ronaldbob

dat klopt maar dan zoemt het beeld een beetje in.

maar het zou bij geen effecten gebruiken toch ook normaal moeten functioneren

Bijdrager
    KarelWillem

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat er precies gebeurt.

Er gebeurt dit (bovenste foto zoals jij fotografeert en wilt zien, onderste foto zoals jij hebt gefotografeerd, maar vervormd door de balken)?:

Bijdrager
    ronaldbob

Goedemorgen

het is de bovenste foto met links en rechts horizontale zwarte balken. Foto is dus niet vervormd en de bal blijft rond. Als ik ken burns aanzet zie ik wel de foto in de volle breedte maar dan iets verder ingezoemd. Het lijkt wel alsof een en ander in de software zit van de apple tv. Een vreemde zaak

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en dat is dus een dingetje.

Je kunt niet een 16:9 foto zien met links en rechts balken, zonder vervorming.

Of je moet boven en onder ook zwarte balken zien, òf links en rechts van de foto een groot deel missen (zoals hieronder).

Bijdrager
    ronaldbob

dat klopt. Moet dus aan de software liggen appple tv. Daarom ben ik dus reuze benieuwd naar het antwoord van apple!!!!

is er eigenlijk een app die ook foto’s op de apple tv kan draaien!

Bijdrager
    Buzz

Je moet eerst duidelijk toelichten wat nu daadwerkelijk de breedte:hoogte verhouding van je foto’s is. Je zegt 16:9, maar je zegt ook  6000:2860. Dat kan niet allebei het geval zijn, en het zijn allebei ongebruikelijke waarden voor onbewerkte, met een normale camera gemaakte foto’s. In jouw antwoord op die vraag zit hoogstwaarschijnlijk ook het antwoord op jouw probleem. Voordat we dit antwoord hebben is het onzinnig om naar instellingen van de Apple TV te gaan kijken.

Je komt hier achter door de foto in Photos (of Preview) op de Mac te selecteren, en dan Cmd-I te gebruiken. Daar vind je de resolutie (bijvoorbeeld 4032×3024 (=4:3) in het geval van een foto gemaakt met mijn iPhone 7 plus camera).

Mijn gok is dat je foto’s daadwerkelijk gewoon in 4:3 geschoten zijn, zoals de standaard is voor de meeste camera’s. Dan zijn de zwarte balken aan de zijkant van een 16:9 scherm logisch, en krijg je ze alleen weg door in te zoomen, waarbij dan dus de boven- en/of onderkant van de foto wordt weggelaten.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Buzz.

Bijdrager
    KarelWillem

ronaldbob op 2 mei 2018 om 09:20

Ja, dus… dat is duidelijk geen 16:9. Dus het wordt steeds vreemder.

Zwart is jouw foto-formaat, blauw is 16:9 (beeldschermformaat).

Bijdrager
    ronaldbob

Bijdrager
    ronaldbob

Bijdrager
    ronaldbob

zie bijlage’s RAW en na bewerking naar JPEG

Bijdrager
    Buzz

Ok verhouding is dus 5296/3530 = 1.5, en 6000/4000=1.5 ofwel in beide gevallen 3:2. Dat is een andere veel voorkomende verhouding van digitale camera’s, maar in ieder geval ook lager dan 16:9=1.78 en daarom zijn de zwarte balken aan de zijkant op een 16:9 tv-scherm volstrekt normaal.

Bijdrager
    ronaldbob

Buzz zie bijlage’s laatste 2 berichten

Bijdrager
    KarelWillem

Dus, 6000 x 4000 pixels. Dat ziet er op een breedbeeldscherm (16:9) zo uit:

Je fotografeert dus zeker niet in 16:9.

Bijdrager
    ronaldbob

ok net raw files in foto’s gezet met 6000 x 4000

maakt niets uit, balken blijven

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.