30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Pretletter

Foto’s verwijderen van harddisk mbv iPhoto

Ik heb een verzameling foto’s op mijn harddisk die ik wil gaan schonen. Ik wil een aantal foto’s weggooien. Omdat ik de foto’s in de mappen niet groot genoeg vind om ze goed te kunnen beoordelen en ik geen zin heb om alle foto’s stuk voor stuk te openen met voorvertoning zoek ik nu een andere manier.

in iPhoto kan ik de grootte van de foto’s variëren en als ik ze op het grootste formaat zet kan ik de foto’s goed beoordelen en bepalen of ik ze wil houden of weggooien.

Maar nu is het volgens mij zo dat als ik de foto in iPhoto naar de prullenbak verplaats, het origineel wel op mijn harddisk blijft staan. En dat wil ik niet. Ik wil definitief van de foto’s af. Ze moeten dus ook van mijn harddisk af.

Mijn vraag is: kan ik dit met iPhoto doen (dus op een manier dat de foto’s ook van mijn harddisk verdwijnen) of is er een andere manier?

Alvast bedankt

Bijdrager
    nookie

Volgens mij gooit iPhoto ze weg uit de map, als je de prullenbak leegt in iPhoto.

Bijdrager
    Pretletter

Nou volgens mij niet. Ik heb een foto in iPhoto verwijdert en de prullenbak geleegd maar de foto staat nog gewoon in de map in de finder. Dusseeeehh……

Bijdrager
    Esquare

Tiger of Leopard? In het laatste geval: Quick Look: plaatjes selecteren en een dreun op de spatiebalk.

Bijdrager
    Pretletter

Leopard.

Je bedoelt de foto’s in de finder selecteren, op “Geef snel weer” klikken” dan door de foto’s bladeren. Als je dan de te verwijderen foto ziet op de spatiebalk drukken?

Bij mij sluit dan het “Snel weergeven” venster. Ik neem aan dat je dus iets anders bedoelt. Wil je precies uitleggen hoe dat dan werkt?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Pretletter

Ik heb het! Je bladert in de over Flow weergave door de foto’s (die zijn dan goed zichtbaar). Als je een foto wilt verwijderen appeltje + backspace.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of het nu met iPhoto kan. Volgens mij dus niet.

Bijdrager
    Esquare

Ik weet niet precies welke instellingen van iPhoto je gebruikt, maar normaal gesproken worden nieuwe foto’s gekopieerd naar de iPhoto-bibliotheek. Als je ze dan weggooit, worden ze ook alleen uit die bieb verwijderd. Degene die eventueel nog op je bureaublad staat (of waar dan ook) staat daar los van.

Bijdrager
    Pretletter

Kopiëren staat uit bij mij. En de foto’s worden dan dus niet van de schijf verwijderd.

Bijdrager
    prullenbak

Normaalgesproken kopieert iphoto inderdaad naar de iphoto-library bij het importeren. Die methode geniet bij mij de voorkeur (en zoiezo bij apple zelf ook wel, want het is niet voor niks de standaard optie…).

Als je in de voorkeuren aangeeft dat ie de bestanden niet moet kopieren, dan maakt ie alleen een koppeling aan. Helemaal duidelijk is het bij mij niet hoe het dan werkt, maar het lijkt erop dat je inderdaad dan foto’s moet verwijderen in de Finder.
    (Het feit dat het op deze manier niet duidelijk is waar nu eigenlijk je foto is opgeslagen zegt al genoeg over de handigheid van deze manier van je foto’s managen, maar goed…)

Wat heirboven bedoelt word, is denk ik:
    1. Selecteer het bovenste bestand in de finder.
    2. Druk op de spatiebalk (quicklook)
    3. blader me de pijltjestoetsen door je foto’s heen
    4. cmd+delete als de foto weg moet.

Ik weet niet of je foto’s nu ook uit iphoto zijn…maar dat kan altijd alsnog natuurlijk.

Mijn tip? Gewoon kopieren aanzetten en je foto’s in iphoto beheren. Of ik adobe bridge. Of in lightroom. Of in iets anders:)

Bijdrager
    nookie

Ik ging er vanuit dat je iPhoto gebruikt zoals je het moet gebruiken. Dusssss…….
    Dan had je dit probleem niet gehad.
    Volgende tip: Je kan ook een nieuwe bibliotheek aanmaken.
    Daar al je foto’s in importeren, KOPIEREN dussssss aanzetten en dan vanuit je nieuwe bibliotheek de foto’s gaan verwijderen en deze dan voortaan als je bibliotheek gaan gebruiken.

Bijdrager
    Pretletter
    ”nookie”

Ik ging er vanuit dat je iPhoto gebruikt zoals je het moet gebruiken. Dusssss…….
    Dan had je dit probleem niet gehad.
    Volgende tip: Je kan ook een nieuwe bibliotheek aanmaken.
    Daar al je foto’s in importeren, KOPIEREN dussssss aanzetten en dan vanuit je nieuwe bibliotheek de foto’s gaan verwijderen en deze dan voortaan als je bibliotheek gaan gebruiken.

1-wie bepaalt hoe ik software moet gebruiken dan. Als er één manier is die je moet gebruiken, waarom is er dan nog een andere manier.
    2-Welk probleem? Ik heb geen probleem.
    3-Volgens mij begrijp je niet wat ik wil. Dat blijkt uit je onnozele verhaal. Even goed lezen knul, dan wordt het misschien duidelijk.

Feit blijft dat als je foto’s vanuit iPhoto weggooit ze niet van de harddisk worden gewist. Of je nu de “goede” of de “foute” manier gebruikt.

Bijdrager
    Esquare

Feit blijft ook dat je een fotobeheerprogramma als kale viewer probeert te gebruiken. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar het is niet de beste methode (zoals misschien duidelijk is geworden).

Bijdrager
    Pretletter
    ”Esquare”

Feit blijft ook dat je een fotobeheerprogramma als kale viewer probeert te gebruiken. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar het is niet de beste methode (zoals misschien duidelijk is geworden).

Ook jij hebt het niet begrepen. Lezen is toch erg moeilijk.

Bijdrager
    Esquare
    ”Pretletter”

[Ook jij hebt het niet begrepen. Lezen is toch erg moeilijk.

Eén ding heb ik heel goed begrepen. Dit klopt niet:

”Pretletter”

Ik heb geen probleem.

Succes verder, knul.

Bijdrager
    prullenbak

Hallo, pretletter…

even voor de duidelijkheid. Je stelt hier een vraag, en dat is een probleem. Sommigen proberen je ermee te helpen. Een oplossing heet dat. En dat is inderdaad dan de manier waarop je software zou moeten gebruiken. En anders moet je andere software gebruiken (ik gaf al bridge als optie, maar er zijn vast nog veel andere goede…)

Heeft het zin om nu die mensen uit te gaan zitten kafferen?

Zoek het dan maar lekker uit vriend.

Bijdrager
    prullenbak

o, trouwens nog als laatste: Als je kopieren aanzet, dan KOPIEERT ie dus (de naam zegt t al) de foto’s naar de library. Na het importeren kun je de originele bestanden weggooien (in de finder). Ze staan immers al in de library. Vanaf dat moment kun je ze vanuit iphoto verwijderen van je harde schijf (je library staat op je harde schijf, zo ingewikkeld is het niet). Als veiligheid heeft iphoto een mogelijkheid ‘terug naar origineel’ en kun je je foto’s altijd terughalen, totdat je ze verwijdert en dan ook uit de eigen iphoto-prullenmand weggegooid hebt, dan zijn ze definitief weg.

van

“Feit blijft dat als je foto’s vanuit iPhoto weggooit ze niet van de harddisk worden gewist. Of je nu de “goede” of de “foute” manier gebruikt.”

blijft dus niet veel meer over.

En meer woorden wil ik er niet over vuil maken.

Bijdrager
    nookie

Wie begrijpt het hier nou niet……..
    Doe wat je zelf wilt, ik geef alleen wat tips
    om je te helpen knul.

Bijdrager
    Pretletter
    ”Esquare”

Eén ding heb ik heel goed begrepen. Dit klopt niet:

”Pretletter”

Ik heb geen probleem.

Zelfs dat heb je dus niet begrepen.

Bijdrager
    Pretletter
    ”nookie”

Wie begrijpt het hier nou niet……..
    Doe wat je zelf wilt, ik geef alleen wat tips
    om je te helpen knul.

Op die tips van jou zit niemand te wachten lijkt me.

Bijdrager
    prullenbak

Je vraagt er toch zeker zelf om of niet? Wat ben jij ongelofelijk vervelend en eigenwijs zeg.

En dan in je handtekening hebben:

Kan het mischien wat milder

Nou ik vraag t me ook wel af.

Bijdrager
    nookie

Pretletter, gedraag je toch eens naar je leeftijd.
    Je dwingt geen respect af op deze manier.

Bijdrager
    Rico Royal

Pretletter, wanneer je je op deze manier blijft uitlaten over mensen die je proberen te helpen, loop je de kans dat op een gegeven moment niemand je meer wil helpen.

Wat betreft het niet begrijpen, daar zitten over het algemeen twee kanten aan. De uitleg-kant en de begrijp-kant. De enige kant waar jij invloed op hebt is de uitleg-kant. Op een aantal punten zoals hoe je je software gebruikt geef ik je gelijk, maar gezien hoe je dat communiceert, moet ik de neiging onderdrukken je aan te vallen op een heleboel punten.

Er zit een duidelijke logica in de twee mogelijke systemen waarop je foto’s in iPhoto kun beheren. Bij het kopieren worden de foto’s in de iPhoto Library gekopieerd. Wanneer je de nu consequent de foto’s verwijderd waarvan iPhoto de originelen heeft gekopieerd, dan bestaan ze alleen in de iPhoto Library en worden ze echt verwijderd wanneer je ze weg gooit. Wanneer dat bij jou niet gebeurd klopt er iets niet met je systeem.

Bij de tweede methode, die jij gebruikt, is iPhoto een foto view programma die onthoud waar je foto’s op de harde schijf staan, maar bij verwijderen uit de iPhoto Library alleen de link verwijdert naar de foto’s en niet het origineel. Het kan zijn dat wanneer je een bewerking uitvoert op de foto dat de bewerkte versie alsnog in de iPhoto bibliotheek terecht komt, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Wanneer ik volgens jou ook bij de categorie: ‘Je begrijpt het niet!’ hoor leg het dan nog eens een keer uit, ik heb al je posts gelezen en volgens mij ook begrepen.

Je vraag of je met iPhoto je foto’s kan verwijderen lijkt me nu wel beantwoord. Met de door jou gekozen methode niet.
    Via de quickview methode ook niet zoals al aangaf, aangezien je met cmd-backspace alle foto’s die geopend zijn in quickview verwijderd en quickview sluit.

Volgens mij is de door jou genoemde coverflow methode de snelste methode.

De methode die ik zou gebruiken is alles in iPhoto zetten met de kopieerfunctie aan. Steeds consequent de originelen van de harde schijf weggooien en wanneer alles in de iPhoto library zit er doorheen gaan en opschonen. Op deze manier kun je in de toekomst heel efficient je foto’s beheren alles op een plek.

Bijdrager
    nookie
    ”Rico

De methode die ik zou gebruiken is alles in iPhoto zetten met de kopieerfunctie aan. Steeds consequent de originelen van de harde schijf weggooien en wanneer alles in de iPhoto library zit er doorheen gaan en opschonen. Op deze manier kun je in de toekomst heel efficient je foto’s beheren alles op een plek.

Die zin was me ontschoten Rico.

”nookie”

Je kan ook een nieuwe bibliotheek aanmaken.

Bijdrager
    prullenbak

Mijn tip? Gewoon kopieren aanzetten en je foto’s in iphoto beheren.

en dat was 3…

de quicklook methode zoals ik die aangaf in 4 stappen werkt bij mij in de finder overigens ook perfect.

Ik blijf bij mijn standpunt dat iphoto onduidelijk (lees: waardeloos) is als je kopieren uit hebt staan. In dat geval kun je beter andere software gebruiken, om er zeker van te zijn wat jij, of je software, aan het doen bent/is. Zo verklein je de kans dat je straks belangrijke bestanden kwijt bent e.d.

Ik werk nu een jaar met een mac en ik heb 1 ding wel door: 9 van de 10 keer werkt alles zoals je verwacht en ben je er helemaal blij mee. 1 op de 10 keer (en dat is meestal als je met opties hebt zitten rommelen) werkt het niet zoals je verwacht en kun je dat ding wel schieten. Wat dan het beste werkt is standaard opties aan en gewoon met die ene ergernis proberen te leven. Dan blijkt het achteraf wel mee te vallen.
    iPhoto is 1 van die dingen die geniaal blijken als je het eenmaal doorhebt:)

Ik heb nog een optie om foto’s in finder snel en gemakkelijk goed te verwijderen (dus als je echt iphoto niet wil gebruiken op de manier zoals het het beste werkt, en dus iPhoto gewoon links kan laten liggen):

1. Selecteer alle foto’s in een map
    2. Rechtermuisknop (of ctrl+klik) op alle foto’s
    3. openen met voorvertoning (als dit standaard al zo is, kun je stap 2 en 3 vervangen door cmd+o)
    4. nu in de navigatiekolom van voorvertoning (dit is iets anders dan quicklook!) met cmd+delete de foto’s verwijderen. Je hoort dat er dingen in de prullenbak verdwijnen
    5. voorvertoning afsluiten
    6. Verbaas zijn dat je foto’s toch niet weg zijn
    7. even in de finder een map terug en dan de map weer openen
    8. Je foto’s zijn inderdaad weg.

In voorvertoning zitten zelfs nog de zelfde mooie correctie-opties als in iPhoto. (alt/option + cmd +c)

En nu hebben we je wel genoeg geholpen, zeker nadat je zo vervelend was:)

Bijdrager
    1984

@Pretletter, Voor je reageert , bied je excuses aan,aan de leden die je proberen te helpen.
    en lees de One More Thing etiquette: regels en wenselijkheden eens door:wink:

Bijdrager
    Macvideo

@ Pretletter
    Ik denk dat ik precies begrijp wat jij bedoelt.
    En heb daar ook de juiste oplossing voor.
    Maar je reacties ontnemen mij de lust om je te helpen.
    Mensen die je proberen te helpen ga je n.l. niet uitkafferen als je fatsoen hebt.

Bijdrager
    macsiem

Excuus, juist!
    En ga dan maar snel op vakantie om af te koelen.
    Vijf maanden en… duurt veel te lang voor je.

Bijdrager
    EmJee4

Net een iMac gekocht en errug blij met dit onderwerp! Bedankt voor jullie antwoorden, uitleg en mogelijkheden. :D

En als ik het goed begrijp zou naast de optie Kopieren bij het importeren ook de optie Verplaatsen bij het Importeren handig zijn…. dan hoef je ze niet meer te verwijderen in de Finder…. :wink:

Het is voor mij een hele omschakeling in denkwijze, maar ik ga het allemaal uitproberen. Misschien een overbodige vraag, maar stel hem hier toch vast even: Als ik nu foto’s ga bewerken met een ander fotobewerkingsprogramma, dan was ik dat eerst van plan om vanuit de Finder te doen. Na dit verhaal lijkt het me het handigst dit vanuit iPhoto te doen. Kan ik ze daarvandaan openen? Of moet ik dan naar de fysieke map van de Library in de Finder gaan?

Bijdrager
    prullenbak

oud onderwerp, en ik zie dat t ook al een tijdje geleden is dat emjee de vraag stelde, maar toch:

je kunt in iphoto in het rechtermuisknopmenu (of ctrl+click) kiezen voor ‘bewerk in extern programma’
    in de voorkeuren van iphoto kun je dan kiezen welk programma dat zou moeten zijn (bijvoorbeeld photoshop).

Het is en blijft ten allen tijden beter om niet handmatig via finder in de iphoto-library te gaan rommelen. Je kunt meer kapot maken dan je lief is, en je kunt alles in iphoto ook goed beheren.

Bijdrager
    EmJee4

Alsnog bedankt voor je antwoord.

Bij een ander topic had ik ook al tips gekregen en het is me wel duidelijk dat ik niet via de finder in de library moet gaan rommelen…. mijn neiging daartoe is (inmiddels al was) nog een overblijfsel van werken-met-Windows-en-Verkenner….

:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.