27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    lisettelachniet

Foto’s verkleinen in iPhoto of ander standaard programma?

Beste mensen,

Ik vroeg mij af of ik in iPhoto of een ander standaard programma van Apple mijn digitale foto’s kan verkleinen, want ze zijn nu 2,6 MB per stuk en sommige internetsites/programma’s kunnen dat gewoon niet aan!

Kan iemand mij hierbij helpen, of moet ik echt weer andere programma’s gaan downloaden ofzo?

groetjes,

Lisette

Bijdrager
    PietjePuk

Je gaat naar Bestand -> export en daar heb je talrijke opties.

Bijdrager
    Dbakker

Verkleinen van je foto’s is gewoon mogelijk vanuit iPhoto.
    iPhoto kent daarvoor een exporteerfunctie. Daarmee kun je nieuwe afmetingen van je foto’s aangeven. Ook is er een exportfunctie waarbij de foto’s naar een website (met bijbehorende bestandsgrootte) worden geexporteerd.

Succes
    Douwe-Jan;)

p.s. Houd er wel rekening mee dat het een exportfunctie is. Je moet daarna de foto’s wel weer in iPhoto slepen voor een goed bestandsbeheer. Dat heeft te maken met de wijze waarop iPhoto met zijn foto’s omgaat (mutaties zijn vrijwel nooit definitief maar bijna altijd omkeerbaar).

Bijdrager
    Mr Mojo

Als je voor exporteren kiest via de pull-down-menu’s kun je het maximale formaat (in pixels) opgeven. Wel even aanvinken dat je originele verhouding wilt behouden! Ik zou eerst even 1 foto proberen. Door een paar varianten te maken kun je zo zien welke de juiste resolutie is voor de door jou gewenste betands-afmetingen.

groet en succes,

Mr Mojo

Bijdrager
    lisettelachniet

Thanx allemaal!!

Het is geluk!

groetjes,

Lisette

Bijdrager
    anton.m

Of of of….. photoshop gebruiken je weetwel CS2.
    Het grote voordeel is dat je je foto helemaal kunt resizen zoals jij wilt.
    Het nadeel van iPhoto is dat als je de foto exporteert en vervolgens met Photoshop
    opend hij er heel slecht uitziet. Tenminste dat is mijn ervaring.:)

Bijdrager
    iAgree

kan ik op deze manier ook exporteren op pixel grote, ik bedoel dan tv formaat 720 x 576 , als beeld grote of moet ik dan toch naar iets als foto shop?

Ik moet dus feitelijk 300 foto’s omzetten van veel grotere maten 2 a 3000 pixels groot soms naar het standaard tv resolutie formaat zodat ik er mee kan monteren op een tijd lijn binnen fcp en vervolgens met idvd naar een op tv afspeelbare dvd, in verband daarmee moeten de foto’s dus al de resolutie hebben van de tv/dvd formaat om later problemen te voorkomen.

Kan dit met iphoto zelf of is er eensoort batch chance progje waar ik gewoon al die foto’s, liefst per map op kan gooien en ze dan verkleind tot tv/dvd formaat terug krijg ?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Xigh

http://www.mammoetsoftware.com/
    Quickscale, gratis en ik hoor er veel goeie dingen over.

Natuurlijk is dit in Photoshop ook gewoon te doen, en als je meerdere foto’s moet doen kun je dit batchen en dan hoef je alleen maar op oke te drukken en hij gaat al je foto’s af.

Bijdrager
    iAgree

Ok man dank je wel ik ga het even bekijken

Bijdrager
    iAgree

Het is Shareware en kost 10 euro, is dus niet gratis helaas, maar goed dat mag de pret niet drukken

Bijdrager
    Xigh

Oh excuses dan. Ik dacht altijd dat het gratis was, ik gebruik Photoshop dus ik heb me er nooit in verdiept.
    Het programma is trouwens door een forumgebruiker geschreven.

Bijdrager
    Yohan

freePhotoConverter is wel helemaal gratis en best handig.

Bijdrager
    marloez
    ”Xigh”

Oh excuses dan. Ik dacht altijd dat het gratis was, ik gebruik Photoshop dus ik heb me er nooit in verdiept.
    Het programma is trouwens door een forumgebruiker geschreven.

het was wel gratis…:|

Bijdrager
    iAgree

ik ben uiteindelijk ook maar photoshop gaan gebruiken en heb ze stuk voor stuk met de hand gedaan ( 8 uur werk ) slik ;-).

Bijdrager
    Yohan

Oeps, je kunt dat in Photoshop automatisch laten doen. 1x bepalen welk formaat het moet worden en vervolgens wijs je de map met plaatjes aan en was het verder vanzelf gegaan. Zonde van die dag werk:)

Bijdrager
    Marius1976

Ik vraag dit even in dit topic, voor ik een nieuw start… ik kon tot dusver ook nog niet echt iets vinden met de zoekfunctie van het forum, dus op goed geluk:

Als ik in iPhoto instel dat ik met een Extern programma m’n foto’s wil bewerken (in mijn geval PS CS 2), en ik bewerk dan een foto, hoe zorg ik er dan voor dat zodra ik klaar ben met bewerken, de bewerkte foto dan verschijnt in iPhoto. Moet ik dan saven in PS CS 2? … dat werkt namelijk niet…)

Dus: ik wil wel een extern programma gebruiken, maar wel dat de foto dan automatisch wordt geupdate in iPhoto.

Marius

Moderator
    unSOUND

Je moet dan inderdaad gewoon saven en sluiten… dus NIET “opslaan als”, maar echt “opslaan”.

Hoezo werkt dat niet ? Kun je niet saven, of zie je de bewerking niet in iPhoto ?

Bijdrager
    Marius1976

Ik kan wel saven.

Ik klik het rode balletje aan.

PS zegt: foto is gewijzigd, opslaan?

Ik klik opslaan.

Maar in iPhoto verandert er niets.

Dubieus nietwaar?

Marius

Moderator
    unSOUND

Dat hoort in ieder geval wel automatisch te gebeuren…

Bijdrager
    Marius1976

Het is nog gekker:

als ik vervolgens dezelfde (bewerkte!) foto opnieuw open door op ‘bewerk in extern programma’ te klikken, dan opent in PS CS 2 de foto MET alle bewerkingen die ik eerder maakte.

Dus

1. ik heb in iPhoto een afbeelding met rode ogen.

2. Ik klik in iPhoto op bewerk in extern programma

3. In PS bewerk ik de rode ogen, sluit PS af (en klik daarbij op save)

4. In iPhoto zie ik nog steeds de rode ogen in de foto

5. Ik klik opnieuw in iPhoto op bewerk in extern programma

6. in PS zie ik vervolgens mijn foto, keurig bewerkt.

7. Sluit PS af, maar in iPhoto blijft het de ‘oorspronkelijke’ foto met rode ogen.

Vreemd!

Marius

Bijdrager
    Marius1976

Toevoeging:

als ik iPhoto afsluit, en opnieuw opstart, zijn de wijzigingen wel doorgevoerd.

Dat is knap irritant.

Is er een soort ‘refresh’ button?

Marius

Moderator
    unSOUND

Bij mij refresht ie zodra ik weer terug ben in iPhoto… direct dus.

Bijdrager
    Marius1976

Hoe bizar kan het zijn.

Nu hier ook. Kennelijk was het nodig om iPhoto na het instellen van het externe programma (dat had ik nog niet eerder gedaan) een keer te restarten ofzo.

Ik ben een uur bezig geweest. en nu ineens werkt het wel.

toch bedankt.
    Marius

Bijdrager
    Marius1976

Nu heb ik toch weer een nieuw probleem… wat hier op aansluit.

<knip> ik heb het gewist </knip>

Het bericht wat hier stond heb ik hier neergezet:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1153909

Sorry voor de verwarring.

Marius

Bijdrager
    Jonnotie

Nou mensen, als ik jullie was zou ik voor Quickscale gaan. Gemaakt door forum gebruikers die er lang aan werken en het elke keer proberen zo goed mogelijk te maken voor de gebruiker. Zie 10,- voor een lifetime serial is niets voor een programma zoals dit. Ik gebruik dit al tijden om foto’s te verkleinen en ben nog steeds tevreden. Gebruik dit programma en je bent overal van af.

Moderator
    unSOUND

Dan gebruik ik toch liever Small Image 2.

Die kan vele malen meer, en kost helemaal niets.

Bijdrager
    BATTAL

Ik gebruik iResize, doet de dingen die ik wil, hele mappen in een keer verkleinen etc.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.