16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    T_18MAC

Foto's overzetten van Mac app Foto's naar PC gelijke mappenstructuur

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het volgende “probleem” in mijn maag en kan er in andere topics niet een juist antwoord op vinden.

Ik heb een mac en gebruik daarvan de foto’s-app (voorheen Iphoto), ik heb recent een simpele PC gekocht die ik o.a. wil gebruiken als alternatief OS waarbij ik mijn foto’s wil opslaan als backup. Binnen de foto’s-app heb ik een vrij uitgebreide mappen structuur gecreĆ«erd (bijv. map: Vakantie> Italie> dag1, etc..). Deze mappen structuur wil ik behouden op de backup van mijn PC. Is er een methode om in Ć©Ć©n keer alle foto-app mappen te exporteren naar de windows-PC waarbij de mappen identiek blijven?

Alvast heel hartelijk dank!

Bijdrager
    KarelWillem

In het kort: dat kan niet.

Wat er het dichtst bijkomt is de mappenstructuur in de bibliotheek zelf.

ctrl-klik op Foto’s-bibliotheek.photoslibrary
    Toon pakketinhoud
    Kopieer de map Masters

Bijdrager
    T_18MAC

Bedankt voor je snelle reactie, KarelWillem.

Met mappenstructuur in de foto-app bedoel ik uiteraard de zelf gecreƫerde albums die ik op mijn windows PC als mappen wil behouden.

KarelWillem: de mappenstructuur in de bibliotheek zelf. Bedoel je hiermee de door de app aangehouden mappen van data? Bijv. alle foto’s op 1 januari staan bij elkaar?

Misschien dat een goed alternatief kan zijn om per zelf gecreĆ«erd album op mijn mac de foto’s te exporteren naar een zelf gemaakte map op mijn PC? Hoewel tijdrovend wellicht het meest veilig?

Bijdrager
    KarelWillem

Dit doet de Photos bibliotheek in haar eigen structuur:

Maar inderdaad: als je echt de structuur wilt houden zoals JIJ die in Photos hebt, is de enige andere optie om dit handmatig per album te doen.

Bijdrager
    McPim
    KarelWillem op 19 januari 2017

In het kort: dat kan niet.

Applescript to the rescue!

Bijdrager
    koen

Welke app gebruik je op de PC om je foto’s te organiseren?

Bijdrager
    Link

Ik vraag me af wat je exacte doel is. Wil je een backup om gegevens niet kwijt te raken, of wil je de data op de pc opslaan om er ook daar mee te werken?

Ik denk dat als het om veiligstellen van data gaat het misschien mogelijk is om de harddisk van de pc in 2 partities in te delen waarbij je dan 1 partitie gebruikt voor Timemachine backup. Ik weet zelf niet of dit kan trouwens, maar daar is vast wat over te vinden op internet of dit forum. Als dit kan heb je gelijk een hele kopie van je mac en hoef je geen handmatige actie te doen.

Bijdrager
    T_18MAC

Hallo allen,

Sorry voor mijn zeer late reactie.. Door verhuizing is dit er een beetje bij in geschoten maar het onderwerp is nu weer helemaal actueel!
    Ik ben weer verder gegaan met pogingen om van Foto’s albums over te zetten naar folders, het script lijkt mij daar ideaal voor. Ik heb deze uitgeprobeerd (specifiek van deze website: http://www.oldtoadstutorials.net/No.P01.html nr 11)

Maar krijg helaas de volgende error in mijn Scripteditor:
    “error “Photos kreeg een fout: every album kan niet worden opgevraagd. ” number -1728 from every album”
    Het lukt mij niet om dit op te lossen. Wat is er fout en kan dit opgelost worden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    BartjeGossen

Kun je een afbeelding maken van je navigatievenster van Photos? Ik ben benieuwd hoe die structuur eruitziet die je hebt gemaakt. Mogelijk komt de fout voort uit gebruik mappen ipv albums.

Bijdrager
    T_18MAC

Beste Bartje,

Uiteraard. Hierbij.

Zoals je ziet zijn deze albums die ik om wil zetten te vinden onder “Albums”, het gaat dan bijvoorbeeld om de rubriek “Natuur” en “Vakantie”. In het Script krijg ik niet de kans om de Albums te selecteren die ik om wil zetten naar folders aangezien ik dan de error al krijg. Ik heb dan wel al de keuze gekregen waar het script de foto folders moet opslaan en of het gaat om de “originals” of bewerkte foto’s (eigenlijk wil ik beide maar kan niet voor allebei kiezen).

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    BartjeGossen

Hmmz je hebt sowieso niet het scriptje waar McPim naar verwijst gebruikt, maar ook die jij zelf hebt gevonden werken hier.

Ik sluit niet uit dat het script vastloopt op de door jou gecreƫerde indeling waarbij albums in mapjes zitten en er geen enkel los album te vinden is. Probeer eens om ƩƩn nieuw testalbum te maken met een foto erin, dat album NIET in een mapje te stoppen en probeer dan dat mapje met het script te exporteren. Ik krijg dat hier namelijk wel gewoon voor elkaar.

Overigens wat KarelWillem zegt: die structuur krijg je daarmee NIET terug. Alle albums worden als map geƫxporteerd en komen er nevengeschikt uit. Je zult dan zelf weer Dag 1, Dag 2 etc naar een nieuwe map Italiƫ en die weer in een mapje Vakantie moeten plaatsen.

Bijdrager
    McPim
    BartjeGossen op 10 juni 2017

Overigens wat KarelWillem zegt: die structuur krijg je daarmee NIET terug.

Bij mijn weten is dat wel de bedoeling van het script: je album structuur naar mappen exporteren.

Wellicht stap voor stap kijken wat er mis gaat? T_18MAC: als je het script start, krijg je dan het window om albums te selecteren zoals het plaatje in stap 1 van mijn link?

Bijdrager
    BartjeGossen

Ik maak op dat TS deze structuur hanteert waarbij hij ook in Foto’s mapjes gebruikt:

Vakantie (mapje)
    > Italie (mapje of album)
    >> Dag 1 (album)
    >>> Foto X
    >>> Foto Y
    >>> Foto Z
    >> Dag 2 (album)
    > Frankrijk (album)

De scripties kunnen de verschillende albums wel exporteren dus TS krijgt na gebruik van het script alles wat in Dag 1 zit als mapje terug met de naam Dag 1. Maar daarmee komt het mapje Dag 1 niet automatisch terug in een map Vakantie en dan in de submap Italie. Daar zal hij dus sowieso nog werk aan hebben.

Bijdrager
    T_18MAC

Dag allen,

Het klopt inderdaad dat het script dat ik aanvankelijk heb gebruikt (via de link) anders is dan die Pim aandraagt. Bij het draaien van het script van Pim krijg ik de volgende melding: “Verwachtte regeleinde, enz. maar vond scripteinde.” Krijgen jullie deze niet? Ik heb alleen de destination folder aangepast: “/Volumes/TB_500GB/Foto’s/”, mijn externe schijf.

Het is inderdaad dat mijn mappenstructuur eruit ziet zoals Bartje benoemt. Binnen “Vakantie” een map met “Italie” en daar bijv. “Dag 1”, “Dag 2”. Etc. Als alles in een keer wordt overgezet naar mappen (en daarbij de structuur niet respecteerd) dan betwijfel ik of het verstandiger is de komende dagen mij even kwaad te maken en met de hand de foto’s in de mappen te exporteren naar mijn externe schijf (en daarbij in mappen te plaatsen)?

Alvast dank voor jullie hulp.

Bijdrager
    T_18MAC

Nog even een berichtje erachteraan:
    Ik heb zojuist even mijn moed bijeen verzameld en de eerste mappen met de hand gekopieerd. Ik ben verbaasd dat de secundaire bestandsinformatie (zoals datum van het nemen van de foto, ISO waarde etc.) niet wordt meegekopieerd. Bij extra informatie vind ik de aanmaakdatum waarmee de datum waarop ik de foto’s heb geĆÆmporteerd in de foto app. De informatie bestaat wel, in de foto app kan ik deze per foto (“Toon info”) terugvinden. Hoe zorg ik dat deze informatie mee wordt gekopieerd?

Alvast dank.

Bijdrager
    T_18MAC

Aha! –> https://www.appletips.nl/hoe-fotos-exporteren-uit-fotos-voor-os-x/

Echter, kan ik de datum dan niet terugvinden bij extra informatie. Wel kan ik op deze manier, per map, sneller de foto’s exporteren.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.