24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Shana

Foto's overzetten

Ok, ik heb hier een probleem dat haast zo simpel is dat ik het gevoel heb wat over het hoofd te zien. Al 1.5 jaar stel ik het back-uppen van mijn iphone foto’s uit. En elke keer wanneer ik er toch weer aan begin weet ik weer waarom ik als een verslagen hond afdruip. Inmiddels staan er ruim 12.000 foto’s op mijn iPhone zonder enige vorm van back up. Dus het is nu echt wel tijd.

This is the thing; ik heb een MacBook Air en dus weinig opslagruimte (zeker niet genoeg voor 12.000 foto’s), ik wil dus ‘gewoon’ mijn iphone foto’s direct op een externe harde schijf zetten. In het verre verre verleden was dit een easy piece of cake. Zo niet vandaag de dag zo blijkt. Wat ik doe: Ik koppel zowel mijn iphone als mijn externe harde schijf aan mijn Air, open beiden schijven, kopieer mijn foto’s van mijn iphone, wil deze naar mijn externe schijf slepen en, hop, onmogelijk.

Mijn vraag: hoe zet ik mijn berg foto’s van iphone naar externe harde schijf zonder deze eerst te importeren op mijn Macbook Air? Bonuspunten voor de gene die mij ook nog uit kan leggen waarom het niet met old school knippen en plakken (of kopiëren) werkt. Een logische reden en dus mijn begrip zal iig voor heel wat minder frustratie zorgen;)

Dank!

Bijdrager
    KarelWillem

Simpelste oplossing in een Mac-omgeving:
    Zet de Foto’s-bibliotheek (van de app Foto’s dus) op de externe harddisk.

Als je nu foto’s importeert van je iPhone, worden ze direct – en zonder tussenkomst van de harddisk van je MacBook Air – op de externe harddisk gezet.

Bijdrager
    Shana

Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.. Dat is nl precies wat er niet lukt; mijn foto’s vanuit de app foto’s (zonder tussenkomst van mijn macbook) overzetten op mijn externe harde schijf.

Bijdrager
    McPim

KW bedoelt dat je de foto-bieb van je Mac eerst op je externe schijf zet en dan importeert. Nadeel is dat je die bied dan niet meer terug kunt zetten want te groot geworden..

Al geprobeerd met Image Capture (‘Fotolader’, staat standaard op je Mac)?

How to Back Up Photos From iPhone to External Hard Drive

Bijdrager
    KarelWillem

Oké, jullie begrijpen het inderdaad niet helemaal.

De app Photo’s staat op de MacBook Air, en blijft daar ook.
    De app bewaart de foto’s hier: Gebruiker > Afbeeldingen > Foto’s-bibliotheek.photoslibrary

Die Foto’s-bibliotheek.photoslibrary kopieer je naar de externe harddisk.
    Start nu Foto’s op met alt ingedrukt.
    Selecteer nu Foto’s-bibliotheek.photoslibrary die op je externe harddisk staat.

Foto’s opent nu voortaan met de bibliotheek van de externe harddisk (en daar gaan voortaan ook alle foto’s direct heen).
    > Verwijder nu de Foto’s-bibliotheek.photoslibrary van de interne harddisk, die is niet meer nodig.

Duidelijker kan ik het niet maken geloof ik. .;)

Bijdrager
    McPim

Je zegt ‘jullie’, maar ik snap precies wat je bedoelt KW. Het nadeel blijft: je bieb kan niet meer terug naar je MacBook :wink: .

Bijdrager
    KarelWillem

A: dat hoeft ook niet
    B: je kunt ook een tweede bibliotheek aanmaken als je dat handiger vindt (maar dat zou ik niet vinden)

Bijdrager
    McPim

A: Maar je snapt toch wel wat het nadeel is neem ik aan?!
    B: Ja, dat kan.
    C: Je kunt ook mijn tip proberen, lijkt me nóg handiger :-P

Bijdrager
    KarelWillem

A: Je wilt toch op een of andere manier je foto’s sorteren(?).
    Om dan én een losse map (op de externe harddisk) te gaan gebruiken waarin je 12.000+ foto’s dumpt, èn Foto’s met een bibliotheek (op je interne harddisk) is uiterst onhandig.

Simpele aanvulling:
    Ga Google Photo’s (ook) gebruiken.
    Dan heb je inzicht in AL je foto’s op AL je devices, en kun je ook op je MacBook Air al je foto’s zien, zonder je externe harddisk aan te hoeven sluiten.

Bovendien had je dan NU al een backup van al die foto’s op je iPhone gehad.

Bijdrager
    Shana

Hahahaha, ik ga dit stukje zeer duidelijke tekst eens lezen en her-lezen, want mijn gevoel zegt dat dit gaat werken, maar mijn hoofd heeft nog even tijd nodig geloof ik;)

Voor nu dank KarelWillem!

Bijdrager
    Shana

Oh en MacPim, Ik had Fotolader al geprobeerd, maar dan opent deze niet al mijn foto’s (?).

Heb inmiddels KarelWillem z’n tip uitgevoerd en dit werkt. Hoewel het overzetten wel tergend traag gaat. Maar hey, it works. Google foto’s.. Ja ik geloof dat het iid tijd wordt voor zoiets dergelijks, want ik heb nog heel wat foto-jaren te gaan en deze back bend doet het, maar iets structureels zou fijn zijn.

Bijdrager
    McPim
    Shana op 02 november 2017

Oh en MacPim, Ik had Fotolader al geprobeerd, maar dan opent deze niet al mijn foto’s (?).

Da’s gek, misschien verslikt ie zich in de hoeveelheid… In dat geval neem ik antwoord C terug, dan is KW’s tip zéker handiger (y):lol:

Bijdrager
    Shana

Ja vond het ook vreemd (en jammer), want dat leek mij in de eerste instantie de beste optie. Maar 12.000 foto’s en video’s is natuurlijk niet mis;) Bedankt beiden, ik ben geholpen en importeer hier vrolijk verder!

Bijdrager
    KarelWillem
    Shana op 02 november 2017

…Maar hey, it works. Google foto’s.. Ja ik geloof dat het iid tijd wordt voor zoiets dergelijks…

Mooi dat het gaat. En Google Foto’s geeft je gewoon een veilig gevoel. Altijd een extra backup online.

Bijdrager
    tarun

Ik gebruik de iCloud-bibliotheek voor Fotos. Werkt prima. Daarmee kan je per device bepalen of de originelen of alleen een thumbnail lokaal beschikbaar zijn. Kosten?: €0,99 per maand voor 50GB opslag.

Bijdrager
    KarelWillem

Het leuke van die Google oplossing is, dat het werkt op IEDER device.
    Stap je over van Android naar iPhone? Of van iPhone naar Android?
    Backup van je telefoon, van je Mac, van je Windows PC? Geen probleem.

Bovendien:
    Onbeperkte gratis opslag.
    (Foto’s worden gecomprimeerd om ruimte te besparen. Als een foto groter is dan 16 MP, wordt de foto verkleind tot 16 MP.)

Bijdrager
    Shana

Ah ja, dat is inderdaad wel handig. Niet dat ik van plan ben te switchen, maar je weet maar nooit.. De Google Foto’s app installeer ik gewoon op mijn telefoon? En dat werkt goed samen met Apple?

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    Beech

Onbeperkt gratis opslag wordt gevolgd door een restrictie tussen haakjes. 16 MP komt overeen met een jpeg van 4,8 MB. Dat betekende dat mijn Google opslag al snel de maximale gratis 15 GB bereikte, dus heb ik de foto-kwaliteit teruggezet naar 16 MP (hoge kwaliteit), anders moet ik opslag betalen en kan ik net zo goed iCloud nemen (wat ik doe) en/of OneDrive vsn Microsoft, heb je maximaal 5 TB voor een Office 365 abonnement (met maximaal 4 gast-accounts).

Bijdrager
    KarelWillem

iPhone 7, 8, X = 12 MB

Dus voor wat betreft de smartphones heb je aan het gratis Google Photos meer dan genoeg.

Bijdrager
    GoeieDag

Tuurlijk, Google en gratis. Goede tip, KW…

Bijdrager
    KarelWillem

Ga eens even ergens anders zeuren joh.:-D

Bij een Kamer van Koophandel betaal je om je gegevens te grabbel te mogen gooien bij jan en alleman. Google doet dat ook nog eens helemaal gratis voor je.

Bijdrager
    Martin55

Misschien heeft de topicstarter ook baat bij de SanDisk iXpand flash drive plus bijbehorende app.
    Dit is een speciaal memorystickje die aan een kant een Lighting plug heeft en aan de andere kant een USB-3.0 plug. Zeer compact en instelbaar dat deze bij insteken in de iPhone, direct een Backup maakt van je foto’s, calender, contacten.
    Ook kunnen andere bestanden van en naar je iPhone worden gekopieerd.

Bijdrager
    Martin55

Verder kan hij ook op de MacBook worden aangesloten en gedraagt zich dan als een gewone memorystick. Die bestanden kunnen dan ook weer gekopieerd worden naar een externe HD.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.