11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Plutarchus

Foto’s over elkaar heenleggen

Met een fluorescentie microscoop (ziet lichtgevende gelabelde stofjes in cellen) heb ik 3 foto’s gemaakt, die ik over elkaar heen wil leggen, zodat ik kan zien of de drie gelabelde items bij elkaar in buurt liggen.

Het eindresultaat, verkregen door ze in 3 layers te stoppen en fill/opacity aan te passen, valt me echter zwaar tegen. Het wordt door al het zwart enorm vaag. Hoe kan ik dit verbeteren, zodat ik echt duidelijk alle heldere geleurde plekken in 1 foto kan zien. Ik dacht zelf aan zwart transparant maken, maar hoe doe je dat. De erasing tool werkt niet, omdat het zwart niet helemaal homogeen is.

Iemand een oplossing / tips ?

Dit zijn de foto’s, de onderste is het eindresultaat:

Bijdrager
    Grisolda

In photoshop kan je ze met laageffecten op elkaar in laten werken. Met “difference” krijg je bijv. het volgende:
    Succes!

Bijdrager
    sally

Als je de layers op screen zet (de onderste niet) krijg je ook zoiets.

Bijdrager
    iJoost

Ik denk dat je het beste gewoon de drie beelden in de drie kanalen (R, G en B) kunt stoppen. Bijvoorbeeld op deze manier voor de rode laag:

Als je dat namelijk doet, kun je je ook nog wel permitteren om wat te spelen met bijvoorbeeld Levels en Curves zonder al te veel informatie te verliezen in de bewerking.

Bijdrager
    sedikit

off topic; mooie “schilderijen”!(de eerste afbeeldingen)

Bijdrager
    Plutarchus

Wauw, super bedankt allemaal. Ik ben nu nog wat aan het proberen, maar het resultaat is al stukken beter dan eerst. Mijn enige probleempje is nog dat er nu mengkleuren ontstaan, wat eigenlijk niet mag omdat ik alleen puur blauw, rood en groen heb gemeten.

Bijdrager
    Plutarchus
    ”sedikit”

off topic; mooie “schilderijen”!(de eerste afbeeldingen)

Ja, gaaf he. Jammer dat er niet zo’n goede camera op de microscoop zat, er zit nu wat veel ruis bij. Het is een opdracht voor ‘school’, en dit zijn muizencellen waarvan de kern (blauw) het celskelet (rood) en een ‘groeihormoon'(groen) is gekleurd. Maar ook (juist ?) zonder die informatie zijn het mooie plaatjes.

Bijdrager
    iJoost

Ik heb mijn poging toch nog even wat meer “Levels poetswerk” gegeven om de drie kleuren beter tot hun recht te laten komen. De oorspronkelijke drie monochrome afbeeldingen zijn in feite gewoon nog goed gescheiden aanwezig als de drie RGB-kanalen. Er gaat niets verloren. De mengkleuren krijg je overal waar in meer dan één van de kanalen iets te zien is.

Bijdrager
    sally

Als kleuren niet mogen mengen moeten ze “dekkend” blijven.
    Dan kun je boven leggen wat het minste ruimte in belag neemt dus.
    Dus het zwart verwijderd uit blauw en groen
    Blauw op groen op rood.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je overigens al eens met het (gratis!) programma OsiriX gespeeld?

Bijdrager
    Dr. Maddox

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.