10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sarcas

Foto's; originelen downloaden niet vanuit iCloud ondanks ingestelde voorkeur.

MBP early 2011; 16GB intern geheugen; 1,24TB Fusiondrive; 545GB beschikbaar; MacOS  10.13.6; >26k foto’s, >600 videos, 145GB in iCloud volgens ‘Beheer opslag’, locale bibliotheek 132GB.

Ik had mn laptop meegenomen om iemand wat foto’s en filmpjes te laten zien, maar kreeg diverse foutmeldingen dat de foto/film niet getoond kon worden omdat er geen internetverbinding was. Rechts onderin was inderdaad het cirkeltje met een uitroepteken te zien.

Ik heb al sinds jaar en dag de instellingen aan staan om de originelen naar deze Mac te downloaden. Aan het einde van de lijst met foto’s staan geen meldingen over fouten, alleen dat alles net is bijgewerkt. Nieuwe foto’s verschijnen altijd braaf, zo op het oog is er niets mis. Maar bij wat testen blijkt dat er toch bij een hele hoop het origineel niet is gedownload (de low-res versie is er wel). Ik heb gezocht of ik dit op de één of andere manier kon forceren, maar heb niets kunnen vinden.

Hoe zorg ik ervoor dat ik inderdaad alle originelen op mijn MBP krijg?

Alvast bedankt voor de tips,

S.

Moderator
    Night

Kan het zijn dat dat foto’s betreft met een ander device gemaakt zijn dart weliswaar van hetzelfde iCloud account gebruik maakt?

Bijdrager
    Sarcas

@night; Foto’s in mijn bibliotheek zijn voor het merendeel foto’s die ik al jaren met me meesleepten de ene naar de volgende Mac en nog van voor iCloud. Een hele hoop foto’s zijn geïmporteerd vanuit e-mails en scans. De laatste jaren ook vanaf de verschillende iPhones die ik heb gehad. Dus in de loop der jaren zijn de devices inderdaad veranderd en is ergens tussendoor de boel ook naar iCloud gegaan.

Ik zie nog geen duidelijk patroon in het soort foto’s waarvan de hi-res versie ontbreekt. Oud, nieuw, zelf-gescand of iPhone. Wel heb ik het nog niet gevonden bij foto’s van na september 2016 (mijn bibliotheek begint zo’n beetje in 2000).

Moderator
    Night

Toch schijnen er meer mensen kampen met de inconsequentie van iCloud en omliggende software. Mijn idee zou zijn: Echt alles handmatig downloaden naar je Mac of aparte harddisk, je hele iCloud legegmaken en dan alles opnieuw door iCloud laten verwerken.

Bijdrager
    Sarcas

Gah! Dan zou ik m’n hele structuur, tags, gezichten, alles verliezen. Plus dat het eeuwen gaat duren, ik heb geen snelle internetverbinding (geen kabel of glasvezel hier). Maar je bracht me op een idee, ik herinnerde me dat als je de originelen exporteert, Foto’s ze eerst gaat downloaden als ze ontbreken (ooit eens op een andere MBP gezien). Daar is ie nu mee bezig. ben benieuwd:)

Moderator
    Night

Dat klopt, dat had ik ook ergens gelezen. Ben benieuwd of die tussenstap je verder gaat helpen. Ik hoop het wel, want dan je – zoals je zelf al zegt – minder kwijt qua opzet.

Bijdrager
    McMeller

Wat je dus feitelijk ervaart, is dat Foto’s zo is ingesteld dat hij originelen volledig moet downloaden, ook aangeeft volledig bijgewerkt te zijn, en hij soms toch een foto moet gaan ophalen?

Dat heb ik niet eerder gezien of ervaren. Wat ik wel al een paar keer heb gezien, is dat Foto’s aangeeft bijgewerkt te zijn, maar eigenlijk nog moet beginnen met updaten, wat lang duurt vanwege een trage verbinding. Dat is soms misleidend.

Bijdrager
    Sarcas

Ben nu een aantal export-sessies verder. Ik begon met het exporteren-als-origineel. Ik kon zien bij de voortgang dat er inderdaad duizenden foto’s alsnog gedownload werden. De opdracht was na een paar uur voltooid, maar met duizenden foutmeldingen:

Foutmeldingen export

Als ik zo’n bestandsnaam opzocht in Foto’s, dan zag ik rechtsonder kort het cirkeltje verschijnen ten teken dat de hi-res versie alsnog werd gedownload. Ik heb dit voor een tiental foto’s gedaan, en toen de hele export-opdracht opnieuw uitgevoerd om te zien of deze bestanden nu niet meer voor problemen zorgen. Maar dat bleken ze wel te doen. Tenminste, de hoeveelheid foutmeldingen was nu duizenden minder, maar dat tiental zat er wel bij. Wat variaties geprobeerd met Foto’s tussendoor afsluiten en weer opstarten, maar steeds weer een ander getal aan foute foto’s.

Toen ben ik de andere export-instelling gaan proberen (standaard). Toen begon hij weer met het downloaden van duizenden foto’s. Na een paar uur bleek er een soort crash te hebben plaatsgevonden. Foto’s had zichzelf afgesloten of was gecrasht (maar zonder meldingsscherm) en de Finder vertoonde dit:

Ik heb dit scherm nog nooit gezien. En ook vreemd dat het in het Engels is. Ik heb dit een paar maar geprobeerd, en zelfs Foto’s als enige applicatie gedraaid (en alles wat ik maar kon afsluiten afgesloten, zelfs de Finder zelf, maar dan nog kreeg ik na een paar uur deze foutmelding. Maar…. Als ik nu de opdracht geef dan begint hij direct met exporteren en wordt er niets meer eerst gedownload. Het lijkt er op dat nu alles wel gedownload is; m’n bibliotheekbestand is nu ook van 135GB naar 185GB gegroeid. En als ik offline door de foto’s en videos blader dan kom ik geen foutmeldingen meer tegen over bestanden die nog moeten worden gedownload. Al met al lijkt het dus gelukt te zijn.

Groet!

S.

Bijdrager
    McMeller

Je hebt dus wel het idee dat alles goed op iCloud staat? Persoonlijk vertrouw ik dat wel als er ‘Zojuist bijgewerkt’ staat.

Dan zou ik eens een nieuwe lokale fotobibliotheek aanmaken en met iCloud laten synchroniseren, om te bekijken of dat beter gaat.

Moderator
    Night

Verder zou je ook kunnen proberen of alles in batches te downloaden ipv alles tegelijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.