13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Nico Weerts

Foto's ordenen

Hallo,

Graag zou ik willen vragen of jullie mij met het volgende kunnen helpen. Ik heb nu een tijdje mijn MBP en merk dat ik
    al best veel foto’s in iPhoto heb staan, nu wilde ik graag verschillende mappen op een externe harde schijf (of TC) plaatsen
    maar nu blijkt dit niet los (per map/album) te kunnen. Omdat de schijf van mijn MBP steeds voller raakt en ik niet alle foto’s
    altijd bij mij hoef te hebben zou ik dus graag sommige mappen willen kopiëren.
    Heeft iemand een tip hiervoor. Of een ander goed programma waarbij dit wel kan?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Buzz

Dat gaat met Aperture heel makkelijk (zie http://support.apple.com/kb/VI159?viewlocale=en_US). Aperture werkt direct met je iPhoto library, zodat je, als je dat wil, in iPhoto weer verder kan werken.

Met andere software, zoals Lightroom, kan iets vergelijkbaars natuurlijk ook, maar dan zul je je library moeten overzetten, en misschien wel iPhoto achter je laten.

Bijdrager
    Nico Weerts

Dankjewel, dus deze investering (aperture) is het wel waard..

Bijdrager
    1984
    Nico op 07 april 2014

nu wilde ik graag verschillende mappen op een externe harde schijf (of TC) plaatsen
    maar nu blijkt dit niet los (per map/album) te kunnen. Omdat de schijf van mijn MBP steeds voller raakt en ik niet alle foto’s
    altijd bij mij hoef te hebben zou ik dus graag sommige mappen willen kopiëren.
    Heeft iemand een tip hiervoor. Of een ander goed programma waarbij dit wel kan?

Alvast bedankt

Dat kan ook met exporteer, selecteer de map of foto (ga naar menubalk van iPhoto, ga naar “archief” en kies Exporteer , stel het naar wens in, bijvoorbeeld i.p.v. JPEG -origineel) klik op exporteer maak er en nieuwe map voor aan (waar je wil, HD /externe HD ) indien geëxporteerd naar wens, kun je de map in iPhoto verwijderen

Bijdrager
    Wauters

Is een nieuwe library aanmaken niet handiger?

Ik heb er
    -één voor mijn privé-fotos. (50 Gb)
    -één voor mijn werk gerelateerd (40 Gb)
    -één voor de rest (rommel, experimenteel,…) (30 Gb)

Smart-album maken waar je al je video’s filter en deze uit je iPhoto-lib halen, scheelt weer wat Gigs.

Bijdrager
    Wauters

Of een Library maken voor 2014 en één na 2014?

Bijdrager
    Nico Weerts

Thanks 1984, naar deze mogelijkheid was ik op zoek. Ik heb inderdaad verschillende libary’s maar wil sommige gen op een HD hebben.

Bijdrager
    Buzz

Let wel op dat als je je foto’s exporteert als bestanden en vervolgens verwijdert uit iPhoto, de indeling in albums, boeken, kalenders, het aantal sterren, de gezichtsherkenning, etc., die je eventueel in iPhoto hebt toegevoegd compleet verloren gaat. Ook de bewerkingen die je in iPhoto hebt gemaakt zijn dan niet meer terug te draaien of te veranderen. In iPhoto een nieuwe library maken met geëxporteerde originelen kan natuurlijk, maar dan moet je al bovenstaand werk opnieuw gaan doen.

Dat is dus een groot nadeel van iPhoto en een voordeel van het exporteren als library in Aperture (of Lightroom).

Of de investering in Aperture het waard is hangt dus af van hoeveel je na het importeren in de library met je foto’s hebt gedaan of van plan bent te gaan doen.

Bijdrager
    ElsR

Je kunt een hele library naar een HD exporteren (bij Afbeeldingen de hele library naar de icoon van de HD slepen), dan blijven albums en fotoboeken intact

Bijdrager
    Buzz

Dan exporteer je natuurlijk niks, maar verplaats je gewoon de library. Als je dan toch een gedeelte van de foto’s op je interne schijf altijd bij je wil hebben zit je nog steeds met het probleem dat je dan een nieuwe library moet beginnen, waarbij de bewerkingen en metadata van die foto’s in de oude library alleen kunnen worden meegenomen als je daarvoor de export library functie van Aperture gebruikt.

Bijdrager
    GoeieDag

Dus waarom zo moeilijk doen en niet gewoon je foto’s allemaal in iPhoto op je Mac laten staan? Zoveel ruimte nemen ze toch niet in? Je kunt beter een speelfilm-download of zo naar elders verplaatsen. Want anders ben je misschien ook de back-up van je foto’s kwijt, en dat is wel het laatste wat je wilt.

Bijdrager
    SunKeeper

Man, stop eens met die oude topics. Alle problemen zijn allaaaang opgelost.:)

Bijdrager
    GoeieDag

Fuck ja, weer ingestonken. Ik weet niet waarom, maar vaak staat -tijdelijk- onder ‘Nieuwe topics’ op de voorpagina allerlei oude meuk.
    OMT is ook zo’n kut site geworden, daarom kom ik hier eigenlijk ook alleen maar om te kutten!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.