19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    steendesign

Foto's op elkaar plaatsen in Indesign

Ik heb een vraag:
    Ik wil in Indesign transparante foto’s (JPG bestanden) naast elkaar en boven elkaar plaatsen, maar wil hierbij geen overlap of witruimte tussen de foto’s. Is hier een handige truc voor? Ik heb namelijk in het bestand bij een paar foto’s een witruimte ertussen en een paar foto’s een kleine overlap (dit blijkt overigens niet uit het Indesign bestand, maar is wel te zien in het PDF).
    Bij normale foto’s zou de overlap geen probleem vormen, echter de foto’s zijn transparant waardoor de overlap goed zichtbaar is.
    Wie helpt mij uit de brand!

Daarnaast nog iets anders:
    Het betreft drukwerk. Het Indesignbestand staat op de CMYK instelling. Als ik de foto’s transporteer naar het Indesign bestand (met de functie “plaatsen”, oftewel ctrl + d) hebben de foto’s dan ook de CMYK instelling? Bij het plaatsen van de foto’s klik ik één keer op de muis, waardoor de foto al een standaard formaat heeft. Zijn met verkleinen of verplaatsen de foto’s dan ook aan kwaliteitsverlies onderhevig? Ik vergroot de foto’s in Indesign uiteraard niet.

Bijdrager
    computer space

Transparantie en CMYK is vragen om ellende. Pak lekker RGB bestanden, en maak pas helemaal aan het eind een CMYK export (wellicht doe je dat al). Of doe het overlappen alvast in Photoshop en sla dan een samengevoegd object op in CMYK.

Bijdrager
    Frank Visser

Sinds wanneer zijn jpg transparant? Dat kan dus niet, die maakt de achtergrond automatisch wit. Wel kun je de dekking/transparantie aanpassen ja. Maar dan vervaagt die meer. Zet linksboven ‘slimme hulplijnen aan’ Valt onder het icoontje met 2 liniaaltjes. Dan zet die ze precies tegen elkaar zonder overlap en witruimte als je ze tegen elkaar zet.

Je tweede vraag:
    Een foto is standaard RGB, die moet je natuurlijk in CMYK hebben gezet. Als je die opgeslagen hebt als CMYK dan is die bij het plaatsen ook CMYK, kan je controleren: Ga naar ‘Koppelingen’ in Indesign. Heb je die niet standaard aan staan -> ‘Venster -> Koppelingen’

Zie mijn onderstaande foto’s voor hulp.

@ computer space,

Transparantie in CMYK vragen om ellende? Helemaal niet.
    Iets wat je in Indesign maakt komt precies hetzelfde eruit te zien bij het drukken, zolang je het maar goed afvlakt! En dat is een kwaliteit van jezelf.
    Gebruik bij exporteren, PDF/X-1a:2001, bij uitvoer-> Fogra27 of Fogra39, je hebt nergens last meer van.

Hierbij ‘slimme hulplijnen’

Hierbij het venster koppelingen, onderaan zie je ‘koppelingsinfo’ -> Kleurruimte: RGB staan.

Bijdrager
    Frank Visser

Aanvulling:

Met verplaatsen van de foto treed geen kwaliteitsverlies op, verkleinen ook niet, wordt het alleen maar beter van.
    Met vergroten zie je inderdaad kwaliteitsverlies. Kan je ook controleren bij ‘koppelingen’ -> Werkelijke PPI / Effectieve PPI

met het vergroten en verkleinen, houd je wel rekening met het proportioneel verkleinen/vergroten? Houd hierbij de shift toets ingedrukt als je het kader kleiner maakt. Vervolgens in jou geval: Ctrl + shift + E (past die de afbeelding aan het kader aan) Daarom dus in verhouding verkleinen vergroten. Met Ctrl + alt + C, gaat die weer naar de volledige afbeelding als je het kader verkleint hebt.

Bijdrager
    AppelJuice

Inderdaad CMYK en transparantie is niet per definitie een probleem!
    Niet afgevlakte bestanden met elementen die later van kleurruimte (eigenschap) wisselen PMS > CMYK, RGB > CMYK of CMYK > CMYK kunnen voor problemen zorgen. Veelal verliest zo’n element zijn overprint instellingen waardoor gedeeltes kunnen wegvallen.

Bijdrager
    MouseMighty

Het is ook net een vak he dat DTP-en:lol: Transparante JPEG bestanden, die wil ik ook wel. Overlap maken in Photoshop RGB en dan naar CMYK, ja dat werkt echt makkelijk … not. Staat het ook nog eens in totaal verkeerde (sub)forum, tjonge jonge, goed bezig!

Bijdrager
    Frank Visser

@MouseMight,

Niet spotten met mij he! Ben over een maand afgestudeerd DTP-er:(

Laatste creatie;

Witte vlakken onderaan en op de ‘poster’ even zo gedaan voor jullie omdat er reclame stond.
    Natuurlijk is het geen moeilijk vak, maar ook wel weer een vak wat je moet liggen.
    Toch niet ontevreden over mijn laatste creatie:)

Bijdrager
    mackerjack

hé, dtp’er, waarom heb je wel spaties bij de streepjes van de onderste datum gezet en niet bij de bovenste?
    of krijg je dat net nog in die laatste maand? :-)

Bijdrager
    Frank Visser

Dat is goed dat het je opvalt, gelukkig is die nog niet door de laatste controle geweest:)
    Af en toe nadeel van het vak, veel dingen door elkaar en dan slipt zoiets er gemakkelijk tussendoor..

Want data en de exacte korting is nog niet bekend. Staat er alvast voordat ik dat weet, dan gaat de controle in.

Bijdrager
    MouseMighty

Hahaha Frank, jij gaf nou net het beste commentaar. Ik had het meer tegen de TS en computer space. Zijn die spaties em spaties of en spaties of vaste spaties?:wink:

Bijdrager
    Frank Visser

@mouse

Haha, maar gelijk een product met een ‘fout’ plaatsen is niet zo handig. Daarom mijn verdediging:angel:
    Maar was nog geen controle op geweest.

Ik ken het verschil tussen de vele spaties ja, zijn vaste spaties. Vanwaar de vraag?:)

Bijdrager
    MouseMighty

Just checking:lol:

Bijdrager
    Frank Visser

Word getest waar ik bij sta?:evil:
    Maandag mijn examen in dtp, komt helemaal goed!
    En toch weet niemand echt hoe ‘dtp-er’ geschreven moet worden. Vind ik altijd leuk om te zien op visitekaartjes, overal staat het anders:lol:

Bijdrager
    MouseMighty

Tja, in principe is het een afkorting dus in mijn optiek zou het officieel “D.T.P.-er” moeten zijn maar je ziet ook “DTP’er”. Ach als je zelf maar goed weet wat het betekent toch? Succes met je examen!

Bijdrager
    Frank Visser

Je gaat natuurlijk niet Desktop publishing op je kaartje neerzetten, is ook minder bekend dan dtp zelf denk ik.
    Persoonlijk vind ik dtp’er het best staan. Maar wat hoort? Wel is proberen op te zoeken maar echt een antwoord nooit kunnen vinden.

Dankjewel Mouse!:)

Bijdrager
    Frank Visser

@MouseMight

9,3 voor DTP examen:)

Bijdrager
    Macteach

DTP’r

Bijdrager
    Blieper
    Frank op 07 mei 2014

Aanvulling:

Met verplaatsen van de foto treed geen kwaliteitsverlies op, verkleinen ook niet, wordt het alleen maar beter van.
    Met vergroten zie je inderdaad kwaliteitsverlies. Kan je ook controleren bij ‘koppelingen’ -> Werkelijke PPI / Effectieve PPI

met het vergroten en verkleinen, houd je wel rekening met het proportioneel verkleinen/vergroten? Houd hierbij de shift toets ingedrukt als je het kader kleiner maakt. Vervolgens in jou geval: Ctrl + shift + E (past die de afbeelding aan het kader aan) Daarom dus in verhouding verkleinen vergroten. Met Ctrl + alt + C, gaat die weer naar de volledige afbeelding als je het kader verkleint hebt.

Volgens mij zit jij echt wel op ’n DOS-hok te werken… Ctrl…:-P

Bijdrager
    Frank Visser

Ben een echte mac gebruiker, windows zit ik weinig op:p

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.