8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    TypeWriter

foto's naar de filistijnen?

Misschien heeft iemand hier ervaring mee:
    ik heb een paar mappen met foto’s (NEF en JPG, oftewel Nikon RAW en JPG) op een externe HDD staan.

Ik zie alle mappen en bestanden staan, maar als ik ze probeer te openen met Voorvertoning (of importeren in iPhoto, maakt allemaal niet uit) blijken ze helemaal beschadigd. Ze openen wel, maar ze bestaan deels uit grote gekleurde horizontale balken.

De beschadiging in de NEF bestanden is vergelijkbaar, maar niet hetzelfde (van elk bestand heb ik een JPG en een NEF versie).

Iemand enig idee of dit te repareren is? Ik denk zelf aan een probleem met de Harddisk, maar wat? En waarom deze beschadigingen? Ik kan de bestanden wel kopiëren maar MET fout!

NB ik heb al geprobeerd bestanden te repareren met FileJuicer en met Stellar Recovery onder Windows. Loopt allemaal prima, maar het resultaat is even beroerd.

HE

Bijdrager
    Dick de Roos

Hoe weet je dat de bestanden goed op de schijf gekomen zijn? Werden de foto’s ooit wel goed weergegeven?
    Geldt dit fout weergeven voor zowel de NEF- als de JPG-bestanden?
    Ik heb de ervaring dat een SD-kaart niet altijd even goed bestanden kan wegschrijven.
    Heb je de originele bestanden nog? (dus op de geheugenkaart?) Zo ja, probeer dan eens een andere kaartlezer.
    Ik denk niet dat het aan de HD ligt.
    Ik hoop dat je van deze HD (of van de foto’s) een backup hebt gemaakt?
    Hoe opent Photoshop de bestanden?
    Welk besturingssysteem draai je?

:slant: Vragen….vragen…vragen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nog een vraagje: zie je wel de previews staan in het Finder venster. Want als de pixels inderdaad corrupt zijn komt er ook een raar icon tevoorschijn…

Bijdrager
    McLoe

@hendrik ijzerbroot: previews/thumbnails van JPG en RAW-bestanden worden vaak ‘embed’ in het bestand, een corrupt bestand kan dus wel degelijk nog een perfecte thumbnail weergeven.

@TypeWriter: probeer je bestanden eens in een ander programma te openen, het wil wel eens helpen. Anders kan je proberen om met TechTool Pro je schijf te repareren. Maar eerlijk gezegd zie ik het somber in als je geen backup hebt.

Bijdrager
    TypeWriter

De thumbnails zijn ook corrupt. Een deel is eerder ook in iPhoto ingelezen en die kopieën zijn OK.

Dus het is echt op de schijf gebeurd. Ik kan TechTool Pro inderdaad eens proberen.

Ik kan me maar een ding herinneren en dat is dat de schijf een tikje tegen de tafel heeft gemaakt. Maar toen was de power er helemaal af (de schijf was helemaal ontkoppeld en los van welke power adapter ook) dus je mag aannemen dat de koppen geparkeerd waren. Als dat toch een crash heeft veroorzaakt geeft dat wel te denken over de kwetsbaarheid.

NB het gaat om MacOSX 10.6.8, en de schijf is een Samsung Spinpoint HD103SJ van 1000GB, met een heleboel vrije ruimte.

Bijdrager
    TypeWriter

Hmm, Het wordt een beetje raar nu. Het lijkt erop dat het probleem verholpen is… en ook weer niet.

Het gaat om een SATA disk (ik noem hem even disk 1) die ik wissel in een Sharkoon datadinges. Zo’n zwarte lompe doos waar je de SATA disk van bovenaf in laat zakken.
    Je moet een beetje uitkijken met je HDD, maar verder is het een perfect ding, nooit een probleem mee gehad. koppelt met USB aan mijn MacBookPro.

Net stop ik de HDD (disk 1) er weer in. Doet er een tijdje over om te mounten, maar hij maakt verder geen rare geluiden, geen getik of hoog gezoem, hij wordt niet warm, niks.

De schijf mount, ik open een mapje met foto’s, open een foto in Preview en ziedaar: niks aan de hand!
    Een paar mappen gebackup-d: prima. Alles kits.

Dan: disk 1 unmounten, andere disk 2 erin: prima, niks aan de hand.
    Tenslotte doe ik disk 1 weer terug en het probleem is weer terug!

Let wel: alles keurig gedaan: unmounten via de Finder, wachten tot de schijf stil staat, power off, disk eject, andere disk erin, power on, enzovoorts.

Ligt het aan de Sharkoon? OF aan de SATA driver van OSX? Stoffig contactje? Wie zal het zeggen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    McLoe op 24 oktober 2011

@hendrik ijzerbroot: previews/thumbnails van JPG en RAW-bestanden worden vaak \’embed\’ in het bestand, een corrupt bestand kan dus wel degelijk nog een perfecte thumbnail weergeven.

Hangt er van af:
    Een thumbnail met witte rand wordt steeds opnieuw aangemaakt door de Finder. Zonder witte rand zit het icon inderdaad in het bestand opgeslagen door het programma (Photoshop b.v.b.) waarmee de foto bewerkt is.

Bijdrager
    computer space

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.