30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:

Bijdrager
    Remco1908

Foto's met groene stippen,… en verkleurde kantlijnen

Beste allen,

Sinds vorige week heb ik een hardnekkig probleem en zoek mij suf.

Ik heb onlangs een nieuwe Apple TV 4k gekocht (software bijgewerkt 12.1). Bij streamen van foto’s vanuit de Foto-app op mijn Imac (Mojave 10.14.1.) geeft de Apple TV sommige foto’s weer met daarop hele stroken groene stippen. Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij recente gemaakte foto’s (tot ongeveer een jaar terug met een Iphone 7). Op de Imac zelf worden de foto’s gewoon correct weergegeven.

Omdat het op mijn vorige Apple TV 3 allemaal goed werd weergegeven zoek ik het in eerste instantie daar… Maar een ander probleem dient zich ook aan. Ik werk aan een project in Imovie en de foto’s die ik inlaad vertonen in sommige gevallen ook vreemde belichting. Wederom een strook aan een linker- of rechterkant van de foto waarop soortgelijke stippen zijn te zien…

Heeft het een toch niet met het ander te maken?

Iemand enig idee?

Bijdrager
    Shmoo

Klinkt aardig als een grafische probleem met hardware. Graphics card problem.

Als je dit soort dingen (qua omschrijving) op het beeldscherm zou zien van een MacBook of iMac dan roepen we denk ik allemaal dat de grafische kaart niet meer zo goed zal zijn.

Bijdrager
    McPim

Dan zou het wel heel toevallig zijn dat dat op een AppleTV gebeurt (waar een ‘grafische kaart’ probleem me onwaarschijnlijk lijkt) én op een Mac. Kun je een foto op screenshot plaatsen Remco1908?

Bijdrager
    Remco1908

Bedankt!

Ik probeerde snel foto te uploaden van een weergave van apple tv, maar dat lukte ff niet, bestand te groot oid, zal straks opnieuw proberen.

Op mijn Imac worden de foto’s in de foto app die correct weergegeven, maar op apple tv en in een imovie project niet, en dan alleen bij een deel van de foto’s,… T.a.v. van de Apple TV zat ik ook aan de bekabeling te denken, heb meerdere HDMI’s geprobeerd, vooralsnog geen oplossing.

Bijdrager
    McPim

..dat iMovie project is op je iMac neem ik aan?

Bijdrager
    Remco1908

Apple tv Weergave van een foto op APple tv 4k

Weergave foto verwerkt in een Imovie project om mijn Imac (zie rechterkantlijn de verkleurde blokken op de arm)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  Remco1908.

Bijdrager
    McPim

Dat lijkt inderdaad op een grafisch ‘glitch’, moet ik Shmoo gelijk geven. Hardware, of bekabeling, of een HDMI issue. Maar het blijft raar dat dat dan ook in een iMovie project terecht komt, dat zou eerder een probleem in de foto zelf doen vermoeden.. Is het bij die bovenste foto altijd, en steeds op dezelfde plek die blokjes? Of verandert dat elke keer?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  McPim.

Bijdrager
    Remco1908

Mmmh,… ik kan me ook haast niet voorstellen dat het aan de grafische kaart van de imac ligt, heb verder nergens problemen…

Bij de foto’s waarbij het zich voordoet zijn het inderdaad altijd de blokjes op dezelfde plek. Op sommige foto’s alleen recht, op een ander weer links en soms ook aan links of recht en beneden.

Ik zal morgen eens tijd besteden of ik een patroon kan ontdekken in de foto’s waarop blokjes worden vertoond. Vanaf wanneer, met welke camera, etc. Maar het lijkt allemaal van recent materiaal te zijn… In ieder geval komt het voor op foto’s die gemaakt zijn op mijn Iphone 7 en foto’s gemaakt op de Iphone 7 van mijn vriendin en foto’s gemaakt met een Iphone 7 van een ander iemand en die ik verkreeg via Airdrop…

Bijdrager
    McPim

Als je zin hebt: stuur eens zo’n foto (die van het plaatje hierboven bijvoorbeeld). Dan kijk ik morgen even of ik daar iets geks aan kan ontdekken. Ik stuur je mijn adres via een PB.

Bijdrager
    Remco1908

Dank je Pim. Wordt morgenochtend. Gr.

Bijdrager
    Wimusia

<p class=”cite”>Remco1908 op 1 november 2018 om 15:02</p>
    Bedankt!

Ik probeerde snel foto te uploaden van een weergave van apple tv, maar dat lukte ff niet, bestand te groot oid, zal straks opnieuw proberen.

Bij OMT is dat een levensgroot probleem!

Moderator
    Night

Wel een vreemd verhaal. In eerste instantie zou ik denken dat het aan de camera ligt, maar foto’s komen uit verschillende bronnen.

Vraagje: Als je zo’n foto met blokjes terugstuurt naar een iPhone (met DropBox of AirDrop), ziet de iPhone-gebruiker die blokjes en strepen dan ook?

Bijdrager
    pruus

Werk je via iCloud met het beeld? Want als er iets misgaat in de verbinding, dan komt het wel eens voor. Dus een glitch in de verbinding met je cloudbibliotheek.

Bijdrager
    Remco1908

<p class=”cite”>Night op 1 november 2018 om 16:48</p>
    Wel een vreemd verhaal. In eerste instantie zou ik denken dat het aan de camera ligt, maar foto’s komen uit verschillende bronnen.

Vraagje: Als je zo’n foto met blokjes terugstuurt naar een iPhone (met DropBox of AirDrop), ziet de iPhone-gebruiker die blokjes en strepen dan ook?

Ik heb het net even getest, geen problemen met de foto als die die terugstuurt naar een (andere) Iphone. De foto wordt werkelijk overal correct getoond, alleen op mijn nieuwe Apple TV 4K niet. Op de oude Apple TV 3 ook geen problemen.

Bijdrager
    Wimusia

<p class=”cite”>Wimusia op 1 november 2018 om 16:47</p>

<p class=”cite”>Remco1908 op 1 november 2018 om 15:02</p>
    Bedankt!

Bij OMT is dat een levensgroot probleem!

Bijdrager
    Remco1908

<p class=”cite”>pruus op 1 november 2018 om 21:24</p>
    Werk je via iCloud met het beeld? Want als er iets misgaat in de verbinding, dan komt het wel eens voor. Dus een glitch in de verbinding met je cloudbibliotheek.

Nee ik werk helemaal niet via Icloud t.a.v. foto’s. Sla alles lokaal op de Imac op en bekijk dat materiaal op Apple TV. Beide hangen overigens in zelfde wifi netwerk.

Bijdrager
    McPim

Remco, dank voor de foto. Het eerste wat me opvalt: het is een iPhone X foto, ik las dat het iPhone 7 foto’s zouden zijn? En verder zie ik als ik ‘m gewoon in Preview open in de onderrand ook gekke blokjes alleen zijn die veel minder goed zichtbaar. Als je de foto vergroot zie jij die waarschijnlijk ook, zie plaatje.

Er is dus toch iets geks met de foto zelf aan de hand. Misschien iets met het nieuwe ‘Colour Profile’ dat Apple sinds de iPhone 7 gebruikt: ‘Apple Wide Color Sharing Profile’ i.p.v. sRGB? Maar dan zou dat al nieuws zijn geweest. Of er gaat iets mis bij het importeren van deze foto’s op jouw Mac, ook dat zou bijzonder zijn want het OS verandert in principe niets aan de foto zelf tijdens import. Zal later wat verder proberen te graven..

Bijdrager
    Remco1908

Pim, dank je voor zover… Het lijkt dus een behoorlijk diep liggend probleem te zijn. Inderdaad zie ik die blokjes die minder goed zichtbaar zijn nu ook. Zo zie ik ze dus ook in Imovie. En op Apple TV komen er dan nog een groene blokjes ‘ extra’  overheen lijkt het.

Inderdaad is het waarschijnlijk zo dat deze foto met een Iphone X is gemaakt, excuus. Ik heb hem verkregen met airdrop.

Ik ben nu niet thuis, maar zal later nog eens goed kijken of ik een patroon kan ontdekken, bij welke foto’s het zich exact voordoet.  Hoe ik daaraan gekomen ben, welk toestel gemaakt, etc.

Bijdrager
    McPim

Logisch redenerend lijkt me op dit moment een ‘Foto’s’-probleem (de app) als meest waarschijnlijke oorzaak. Meerdere toestellen kunnen niet allemaal stuk zijn, het is niet je AppleTV zelf want er is al iets mis met de foto’s. Het lijkt of er na of tijdens het importeren iets mis gaat met de foto’s (jpeg compressie, kleurprofiel, zoiets?) waardoor hij er daarna ‘corrupt’ uitkomt bij streamen of exporteren.

Ik neem aan dat je de foto die je mij stuurde uit ‘Foto’s’ (de app) hebt gehaald? Dan zou je als test diezelfde foto ook eens kunnen mailen vanaf de telefoon zelf als ie daar nog op staat.

Bijdrager
    Remco1908

<p class=”cite”>McPim op 2 november 2018 om 12:33</p>
    Logisch redenerend lijkt me op dit moment een ‘Foto’s’-probleem (de app) als meest waarschijnlijke oorzaak. Meerdere toestellen kunnen niet allemaal stuk zijn, het is niet je AppleTV zelf want er is al iets mis met de foto’s. Het lijkt of er na of tijdens het importeren iets mis gaat met de foto’s (jpeg compressie, kleurprofiel, zoiets?) waardoor hij er daarna ‘corrupt’ uitkomt bij streamen of exporteren.

Ik neem aan dat je de foto die je mij stuurde uit ‘Foto’s’ (de app) hebt gehaald? Dan zou je als test diezelfde foto ook eens kunnen mailen vanaf de telefoon zelf als ie daar nog op staat.

De foto die ik jou mailde kwam inderdaad uit de ‘foto’s’ app vanaf de Imac. Ik mail je zo de foto vanaf mijn iphone, waar hij nog opstaat. Daarin zie je volgens mij een correcte weergave… Tenminste, als ik de foto inzoom, kan ik op mijn iphone niets vreemds ontdekken.

Ik begin ook steeds meer te vermoeden dat we het dan in de app moeten zoeken,… maarja… hoe dan verder… Update afwachten? Kan je dit melden bij Apple?

Bijdrager
    Remco1908

Net een test gedaan door met een Iphone 7 enkele foto’s te maken in de huiskamer. Geïmporteerd op de Imac in de Foto app. Foto’s in een Imovie project betrokken, direct de grijze/oranje blokken zichtbaar. Op de Apple TV zelfde probleem, alleen verergerd met groene stippen.

Ik beschik over een macbook (Mojave 10.14), daar dezelfde test gedaan. Geen enkel probleem. Niet in Imovie en niet op Apple TV, alles correct weergegeven.

Het probleem zit dus in de Imac (Mojave 10.14.1) of in de Foto app op de Imac…

Moderator
    Night

Kun je in Safe mode opstarten (met shift ingedrukt gehouden) en dan dezelfde handelingen verrichten? Heb je ook nu groene blokjes/strepen?

Bijdrager
    McPim

De experimenten brengen ons steeds dicht bij de oorzaak! De foto die je stuurde is inderdaad ok. Het lijkt dus of de laatste 10.14.1 update te zijn of de Foto’s app zelf. Kun je de versienummers van Foto’s even opzoeken en noemen hier (inclusief getal tussen haakjes), op iMac en laptop om te zien of die verschillend zijn? ‘Foto’s’ krijgt vaak ook een update als macOS geüpdatet wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  McPim.

Bijdrager
    Remco1908

Er zit inderdaad verschil in versie:

Macbook (Mojave 10.14): Versie 4.0 (3401.5.160)

Imac (Mojave 10.14.1): Versie 4.0 (3411.5.190)

Ik weet alleen niet meer wanneer ik op de Imac naar Mojave 10.14.1 ben gegaan, volgens mij enkele dagen geleden,… maar weet het niet meer zeker (misschien kan ik dat nog ergens nagaan?) en had ik daarvoor al problemen gesignaleerd…

Zal nu ook eens proberen of safe mode verschilt maakt…

Bijdrager
    Remco1908

Nu ik op dat versienummer zoek kom ik een soortgelijk lijntje tegen:

https://communities.apple.com/de/thread/200040751

Bijdrager
    McPim

Interessant! Ik had ook al gezocht op ‘artefacts’ etc maar nog niet in het Duits 😉 en niet in combinatie met het laatste versienummer.. Het slechte nieuws is dat het erop lijkt dat je met een hele recente bug te maken hebt, het goeie nieuws is dat die vast gefixt wordt door Apple. Met al deze details zou je een belletje naar Apple Support kunnen overwegen.

Mojave 10.14.1 is pas 3 dagen uit. Als je zeker weet dat het daarvoor ook al was kunnen er nog andere oorzaken in het spel zijn..

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  McPim.

Bijdrager
    Remco1908

Update: Lang aan de bel gezeten met Apple Support. Komende woensdag een uitgebreide tel.afspraak om verder te kijken of het hard- of software kan zijn, dm.v. testen etc. Wordt vervolg. Ik zal de uitkomst hier delen.

Bedankt allen voor het meewerken!

Gr.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  Remco1908.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Remco1908 op 2 november 2018 om 20:20</p>
    ..om verder te kijken of het hard- of software kan zijn, dm.v. testen etc.

Laat ze dit draadje even lezen, scheelt een hoop werk 😆. Ben benieuwd, ik hoor het graag!

Bijdrager
    McPim

Remco, ik heb mijn iMac de update van 10.14 naar 10.14.1 gegeven en jouw iPhone foto geïmporteerd in ‘Foto’s’. Geen probleem! Hij wordt correct weergegeven en ook bij exporteren geen blokjes. De oorzaak is misschien toch niet de laatste update. Je zou op je iMac tijdelijk een schoon user account aan kunnen maken en de foto daar nogmaals in een lege ‘Foto’s’ bibliotheek importeren. Als dat geen probleem geeft zou andere software op je iMac (i.c.m. ‘Foto’s’) de oorzaak kunnen zijn.

Moderator
    Night

We blijven in Foto’s hangen… Hoe ziet de foto eruit in Voorvertoning? Ook zie ik geen antwoord op de vraag of het probleem zich ook in Safe Mode voordoet (variant op nieuw gebruikers-account)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.