8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    martin1006

Foto's kopiëren met behoud van aanmaakdatum

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

Ik wil van de iMac of iPad van mijn vrouw foto’s kopiëren naar mijn MacBook. Dat lukt prima maar ik ben dan de aanmaakdatum van de foto’s kwijt. Die krijgen allemaal als aanmaakdatum de datum dat ze gekopieerd zijn.

Ook wanneer ik ze vanuit haar iPad per email verstuur dan krijgen ze een nieuwe aanmaakdatum.

Hoe kan ik de foto’s uit de iMac of iPad van mijn vrouw kopiëren naar mijn MacBook met behoud van de aanmaakdatum.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden

Bijdrager
    williamh

Op Macbook datum aanpassen in – Foto’s

Bijdrager
    williamh

Of op iMac via… Foto’s… Archief… Exporteer.

Bijdrager
    GoeieDag

Die ‘Titel, trefwoorden, etc’ is alleen de info die je in Foto’s bij die foto hebt aangemaakt.

De vraag is wat voor foto’s het zijn, en hoe je ze ‘kopieert’. Want normaliter gaat alle data van de foto mee in de EXIF. Ook de locatie. Ook als een foto simpelweg uit Foto’s sleep, blijft deze data (uiteraard zou ik zeggen) behouden. Dus bij TS is wat meer aan de hand.

Bijdrager
    bushok

Ik kon het probleem ook niet opgelost krijgen en heb het feitelijk nog niet écht opgelost. Maar wel een ‘work-around’ gevonden. Als je je foto vanuit Apple Foto’s exporteert dan maakt hij de datum van het exporteren als aanmaakdatum aan. En dat wil je niet, je wilt de datum zien dat de foto gemaakt is.

Als je de geëxporteerde foto opent in Voorvertoning en dan Cmd+i toetst voor het info-venster, ga dan naar de tab met de ‘i’ in een cirkel. Als je dan onder ‘Exif’ kijkt, zie je de juiste aanmaakdatum staan.

Het lijkt er op dat OSX (ik gebruik High Sierra) niet goed met de Exif-data omgaat. Anyway, de datum van aanmaak staat dus nog steeds correct (verborgen) in je fotobestand.

Infovenster Voorvertoning

Bijdrager
    Brombeer

En de foto’s op de pjoeter van de vrömmesj zippen en de zip op de bestemming uitpakken?

Bijdrager
    koen

Dit topic is trouwens anderhalf jaar oud…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>bushok op 14 september 2018 om 20:22</p>
    Ik kon het probleem ook niet opgelost krijgen en heb het feitelijk nog niet écht opgelost. Maar wel een ‘work-around’ gevonden. Als je je foto vanuit Apple Foto’s exporteert dan maakt hij de datum van het exporteren als aanmaakdatum aan. En dat wil je niet, je wilt de datum zien dat de foto gemaakt is.

Er is ook een andere thread over dit onderwerp, als ik het me goed herinner, en volgens mij heb ik daarin opgemerkt dat dat twee verschillende dingen zijn. Het ene is de datum waarop de foto gemaakt is, het andere is de datum waarop het bestand gemaakt is. De aanmaakdatum van het originele fotobestand zal (bijna) gelijk zijn aan di evan de foto zelf, maar zodra je bestanden gaat kopiëren of exporteren, krijg je te maken met nieuwe bestanden en die kunnen dan dus een nieuwe datum hebben om aan te geven dat het een ander bestand is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.