8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

foto’s instellingen en muziek aanpassen

In iPhoto kon je bij instellingen aanvinken of je in een diavoorstelling de naam van de foto kon zien en of de diavoorstelling zich moest blijven herhalen. Men kon ook rechtstreeks uit de afspeellijsten van iTunes een bijpassend muzieknummer kiezen. ( ik had daar een afspeellijst speciaal voor het gebruik in iPhoto aangemaakt).

In foto’s moet je blijkbaar eerst al een diavoorstelling aanmaken ( in iPhoto kon dat rechtstreeks uit een album) maar zie ik ook nergens een mogelijkheid om de diavoorstelling automatisch na het vertonen van de beelden te stoppen ( nu blijft alles zich eindeloos herhalen tot je de vertoning handmatig stopt) en ook niet om de naam te tonen. Ik kan blijkbaar ook niet meer uit een  afspeellijst kiezen maar moet gaan zoeken in de volledige nummerslijst van “Muziek”.

Of is er iemand die wel weet hoe dat alles kan ?

Aanvulling : ook sorteren op naam van de naam van de fotobestanden lukt niet, ofwel kent de Mac zijn alfabet niet. ( bv. reeks A1 , B1 , B2 , C1 , D1 , E1  F1 , F2, F3  wordt gesorteerd als D2 , F1 , A1, B2, F2 enz.)

Bijdrager
    McPim

Herhalen of niet bepaal je met het knopje rechtsonder de diavoorstelling (zie hier punt 9). Fotonaam weergeven kan niet dacht ik, je kunt wel aan elke foto zelf een tekst toevoegen, zie ‘Tekst toevoegen aan een dia’, zelfde link. Playlist toevoegen kan niet meer in ‘Foto’s’, je kunt uiteraard wel zoeken naar specifieke nummers en ze op die manier toevoegen.

Bijdrager
    mowat

Goeiemiddag McPim,

bedankt voor je reactie.

Het voornaamste punt , het eindeloos herhalen van de voorstelling is met je tip opgelost.

Een naam geven via “tekst toevoegen” is natuurlijk voor enkele duizenden foto’s wel heel wat werk dus dat vergeten we maar.

De muziek toevoegen was natuurlijk via een playlist heel snel en doelgericht ( voornamelijk reisdiavoorstellingen met aangepaste muziek van het bezochte land die ik in een iPhoto-playlist had samengebracht). In die lijst muziek in foto’s met duizenden nummers is het natuurlijk weer een zoektocht .Maar er zal blijkbaar niets anders opzitten.

Dat sorteren was natuurlijk ook belangrijk want ik had alle foto’s per reis die ik maakte op de juiste volgorde staan in de albums.In iPhoto kon je die foto’s heel eenvoudig sorteren op naam. Foto’s heeft in het menu ook wel de lijst ” gesorteerd houden op naam” staan , maar dat werkt wel numeriek maar blijkbaar niet alfabetisch. Dus daar zou ik dan ook weer alle namen van die foto’s moeten gaan wijzigen.

Het lijkt me tot nu toe dat foto’s wat gebruiksgemak en mogelijkheden toch een stuk achterloopt bij iPhoto.

Bijdrager
    McPim

Geen playlist kunnen gebruiken is inderdaad een achteruitgang en wordt door meer mensen gemist sinds iPhoto. Of er qua sorteren nog meer mogelijkheden zijn weet ik niet uit m’n hoofd, je kunt foto’s wel manueel verplaatsen in je slideshow. Als je meer mogelijkheden zoekt zou je Keynote eens kunnen proberen als alternatief. Of andere al dan niet gratis slideshow programma’s.

Bijdrager
    Marianne

Na het installeren van Catalina werkt de app. Iphoto niet meer. De iphoto bibliotheek zelf moet ook eerst bijgewerkt worden naar foto’s om erin te kunnen kijken. Kan iemand mij vertellen of dat nog nadelige consequenties heeft? Ik werk verder al jaren met foto’s en dat is ook de bibliotheek die ik gebruik voor icloud.

Bijdrager
    McPim

Hier kun je beter een nieuw draadje voor maken Marianne, dat heeft weinig met het eerste probleem te maken. Het antwoord: Apple zorgt dat je gewoon verder kunt werken met je bibliotheek in ‘Foto’s’. Dingen zullen anders werken, en misschien mis je opties, maar met ‘Foto’s’ is niks mis en heeft qua bewerken weer meer mogelijkheden.

Ik begrijp alleen niet helemaal dat je zegt dat ‘je al jaren werkt met ‘foto’s’, heb je op dit moment dan verschillende bibliotheken voor iPhoto en ‘Foto’s’?

Bijdrager
    Marianne

Ja, er is een bibliotheek iphoto (migrated) en er is een bibliotheek voor fotos. De iphoto bibliotheek gebruik ik al jaren niet meer. Ik heb er vorig jaar nog wel een keer ingekeken om een foto te zoeken die niet in fotos stond en gevonden. Nu wil ik graag weten of ik toch nog een keer de iphoto bibliotheek kan bekijken. Als ik de bibliotheek wil openen zou die eerst bijgewerkt worden naar foto’s. Mijn vraag is wat er dan gaat gebeuren. De foto’s bibliotheek staat in de map afbeeldingen en wordt gebruikt met icloud. De iphoto bibliotheek staat in de map apps.

ik heb het onderwerp niet gewijzigd in deze blog!

Bijdrager
    McPim

Als die iPhoto bieb ‘migrated’ in de naam heeft betekent dat dat je die al ooit hebt omgezet naar ‘Foto’s’, waarschijnlijk toen je ‘Foto’s’ een paar jaar geleden voor het eerst ging gebruiken. Het is dan een beetje onzinnig om die oude bieb wéér naar ‘Foto’s’ om te zetten, dat is destijds immers al gebeurd. Gewoon zo laten en niet meer gebruiken. Die oude bieb neemt trouwens geen extra ruimte in beslag ook al lijkt dat misschien zo, zie hier bijvoorbeeld:

https://discussions.apple.com/thread/7969596

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.