22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Foto's in PDF Illustrator

Ik maak in illustrator een PDF bestandje van 20 pagina’s waar ik een reeks foto’s in wil zetten.

Hoe zorg ik dat mijn foto’s het beste tot zijn recht komen (kleur en scherpte)?

Ik heb de foto’s in grote kwaliteit TIFF’s. De PDF die ik maak is slechts voor webgebruik. De foto’s zijn bewerkt in Photoshop in sRGB

Bijdrager
    BenDover

Wat is er nu niet goed aan als je het exporteerd?

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik vind de foto te wazig. Wil dat zeggen dat de kwaliteit van de foto hoger is dan ik toelaat in Ai?

Bovendien zegt hij dat de foto wordt veranderd naar RGB (current working space). Ik denk niet dat ik dat wil

Bijdrager
    BenDover

Als je ga bewaren in illustrator naar PDF kun je toch gewoon alles instellen hoe je het wilt, dpi’s en color space.

Bijdrager
    nickvanderaa

Klopt, maar welke instellingen dien ik te gebruiken?

Bijvoorbeeld: Moet mijn foto veel pixels hebben als mijn document in Ai 600 bij 800 is, of juist niet? Moet ik mijn Illustrator aanpassen op sRGB of niet?

Bijdrager
    BenDover

Ik zie je PDF natuurlijk niet maar hoe ziet je pdf er op 100% uit?
    Als je document 600×800 pixels is zal het er niet scherp uit zien als je dat wat vergroot.

Bijdrager
    nickvanderaa

Kwaliteit is pas goed als ik 1 of 2 x inzoom

Is er geen vuistregel ofzo? Hoe de pixels van de foto zich moet verhouden tot de pixels van een illustrator of photoshop bestand.

Bijdrager
    MouseMighty

Niet klooien in Illustrator maar InDesign gebruiken, zeker als het meer dan 1 pagina is. In InDesign kan je namelijk gelijk de werkelijke resolutie zien. Export naar (web) PDF.. klaar

Bijdrager
    nickvanderaa

Zal ik doen. vergelijkbaar met Illustrator of Photoshop qua werkwijze of moet ik veel uitpluizen?

Bijdrager
    Fietsbel

Voor schermgebruik onder ‘compression’ 72dpi instellen, en sRGB colourspace is ok voor internet. Je hebt keuze uit een aantal ‘presets’. En jpeg-kwaliteit foto’s op ‘high’ zetten. ‘Max’ is niet nodig, ‘low’ is zichtbaar minder goed. Wat wel gebeurt met pdf’s: je resolutie kan ook veel te hoog zijn, bijvoorbeeld 1200 dpi of nog veel meer. Ook dan worden foto’s wel eens wazig op scherm.

Bijdrager
    nickvanderaa

Dat zou kunnen dat de resolutie te hoog is. Kan ik dat nog wijzigen of kan dat alleen wanneer ik een nieuw document aanmaak? Ik neem aan dat je dat bedoelt met de resolutie?

Bijdrager
    Fietsbel

Als een te hoge resolutie van het originele beeld inderdaad het probleem is, dan moet je het origineel goed zetten. Bijvoorbeeld, ik ontvang wel eens beelden van 1 dpi (ipv 72 of 300 dpi, als je die 1 dpi resollutiebeelden op ‘ware grootte’ zet zie je dat ze een oppervlak van een paar vierkante meter gaan hebben). Daar raakt Adobe software van in de war, is mijn ervaring… Als je dan het originele beeld in Photoshop op 72dpi zet (schermresolutie) of op 300 dpi (drukwerkresolutie), en je brengt de extreem grote afmetingen terug naar normaal (verhouding/proportie ‘locken’), dan zie je bovenin je originele bestandsgrootte (MB’s) en de nieuwe: zorg dat die weer identiek zijn, en bewaar je bestand. Dan weer terug naar Illustrator (of beter InDesign voor wat je aan het doen bent), en dan exporteren. Het zou kunnen dat je probleem dan is opgelost.

Bijdrager
    nickvanderaa

Fietsbel bedankt voor je reacties. Ik ga je iets meer info geven, hopelijk kom ik er dan uit met je hulp! (of die van anderen natuurlijk:)

Info:

Mijn Indesign workspace is 800×600 web intent. Foto’s die ik invoer zijn 10 Mb JPEG’s van 3098×4648. Ik gebruik in image (van internet), dat is een 300 KB JPEG.

Probleem:

In mijn workspace is zie ik duidelijk pixels als ik op 200% inzoom (foto’s en plaatjes). Alsof de kwaliteit veel te laag is. Als ik vervolgens een PDF maak op high resolution is mijn plaatje van internet en alle tekst keurig ‘smooth’ (te?) en mijn foto’s ook. De foto’s zijn zelfs wazig, terwijl juist die superscherp moeten zijn.

Vragen:

Zijn mijn foto’s te groot om in te voeren?

Als jij een foto binnenkrijgt, waar zie je dan de dpi? (Ik zie die die niet onder: toon info)

Als je een foto binnenkrijgt op slechts 1 dpi, kan die zonder schade terug worden gebracht naar 72 of zelfs 300?

Bijdrager
    Fietsbel

Je werkt nu dus InDesign en je hebt hetzelfde probleem als in Illustrator?

Open een originele foto in Photoshop. Save dat beeld als .tiff of .psd (Photoshop). In bovenbalkmenu onder > Image > Image size zal je zien dat het 41,2 MB is voor 3098×4647, onafhankelijk van de resolutie, die je daar ook kan instellen. Als je iets wijzigt zie je bovenin tussen haakjes de originele filesize. Als je vervolgens weer bewaard als jpeg (hoeft niet), gebruik dan max. kwaliteit. Afhankelijk van je foto (aantal kleuren en zo). Tot zover om je foto te controleren.

Bij exporteren naar pdf vanuit InDesign: > file > export, kan je resolutie en kwaliteit instellen (let op alle mogelijkheden in de linkerkolom onder ‘compression’), je hoeft je originele foto dus niet kleiner te maken, het origineel hoeft ook geen jpeg te zijn. Als je in InDesign je beeld goed wilt zien op je scherm, uitvergroot, zet dan wel > View > Display Performance > High quality.

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik doe dit nooit in Illustrator dus dat zou ik niet weten.

Je verhaal over Image Size is duidelijk. Maar ik snap niet dat jij foto’s van 1 dpi terug kunt brengen naar 300 dpi, zonder schade. Kun je dat toelichten?

Bedankt voor de Display performance tip. Werkt prima!:) Exporteren vanuit Indesign gaat helaas nog steeds niet goed. Ik vergeet even het high quality print werk, want de intentie is om het voor web geschikt te maken. Ik loop mijn stappen met je door:

– Export > Adobe PDF (interactive) > View 100% > JPEG Lossless 2000 > resolutie 72

Resultaat is wazige foto’s

Bijdrager
    MouseMighty

En doe eens niet de JPEG Lossless maar gewoon automatisch. Plaats foto in InDesign (dus niet met copy-paste!!!) en klik op dat kader. Ga nu naar de koppelingen/links paneel en zie daar onderin de gewenste info. Gaat erom dat je Effectieve ppi minimaal 72 is (schermresolutie). Hoger mag geen probleem zijn, aangezien het toch via de PDF export door InDesign zelf wordt terug gebracht naar die 72. Een plaatje van internet is over het algemeen al teruggebracht naar 72 dpi. Kortom, shit in = shit out. Extra vraagje, waarom exporteer je naar interactief en niet gewoon met “Kleinste bestandsgrootte”. Of zitter er interactieve elementen in je document zoals knoppen, url’s, filmpjes?

Bijdrager
    Fietsbel

Je doet inderdaad allemaal onnodige dingen zoals MouseMighty schrijft, je moet nog maar even proberen. Ik denk dat je image size en resolutie nog niet begrijpt. Het gaat erom dat je je originele beelden in Photoshop controleert voordat je met export instellingen aan de gang gaat.

Wat betreft 1 dpi (1 pixel per square inch) t.o.v. 72 dpi of 300 dpi: een 1 dpi file van 3098×4647 pixels (41,2 MB*) heeft een formaat van 3098×4647 inch = ongeveer 7745×11617 cm, dat is dus 77×116 meter. Handige resolutie voor dingen die je op een paar honderd meter afstand wilt lezen… Ik noemde die 1 dpi maar als voorbeeld zodat je een beetje begrijpt hoe resolutie werkt: een normaal schermbeeld is 72 dpi, dus 72 pixels in een inch (2,54 cm). Daar maakt je oog een mooi plaatje van op een goed scherm.

LET OP DPI/PPI: Photoshop gebruikt alleen de term DPI = Dots Per Inch. Dat is eigenlijk alleen voor printers (puntjes die de printer per inch spuit of schrijft). Eigenlijk hebben we het hier over PPI (pixels per inch). Photoshop zou ook met PPI moeten werken. Er zijn printers die 300dpi aankunnen, of 1200 dpi, of 2400 dpi etc. En dan heb je schermen die heel veel pixels in een inch stoppen (kleine schermpje iPhone iets van 600×800)) of veel minder (oude schermen uit de 90er jaren, 15 inch diagonaal, waren ook vaak ongeveer 600×800). Als je scherm meet en deelt door je pixelresolutie (die kan je in OSX hoger of lager zetten, hoewel iedereen die meestal op maximaal heeft staan), dan weet je je schermresolutie.

* Een beeld van een bepaalde pixeldimensie is altijd hetzelfe aantal MB’s. Pas bij compressie gaan er ook andere factoren meesprelen: een compressieformaat hoeft bij een zwart vlak alleen maar te schrijven: alle pixels zwart, en bij een beeld met alle pixels in verschillende kleuren moet moet aan elke pixel een kleurcode hangen. Vandaar ook kleurverlies bij compressie, want kleuren die dicht bij elkaar liggen krijgen ezelfde kleurcode, net als bij geluidsfiles kwaliteitsverschil tussen een MP3 en een lossless formaat. Daarnaast kan je de resolutie van een beeld ook verkleinen, maar dat kan je geen compressie noemen, ook al wordt het beeld dan lichter.

Bijdrager
    Macteach

Ook Photoshop gebruikt netjes PPI hoor!

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik ga vanavond proberen jongens, bedankt.

Ik ga wat nazoeken over DPI want ik vind het nog steeds moeilijk ook al leg je veel uit Fietsbel.

Wil je zeggen dat 1 dpi bij wijze van spreken een prima resolutie is, als het beeld maar groot genoeg is? Ik dacht dat 1 dpi altijd laag was, of het nu op het scherm is op een print of een muurposter of wat dan ook.

Sorry dat ik zo’n domme vragen stel. Ik ben echt beginnend met deze programma’s, dus de categorie professioneel-grafisch is NIET op mij van toepassing

Bijdrager
    MouseMighty

Beetje zonde van je geld dan wat je aan die dure applicaties hebt uitgegeven want zo goedkoop is Creative Suite echt niet!! Of heb je een studentenversie? Ander vraagje: waarom maak je dit niet bv in Pages? Dat heeft ook export naar PDF net als Word en OpenOffice. Voordat je met deze programma’s begint is een voorstudie echt geen overbodige luxe. Zoals ik al in je andere draadje zei: Koop een boek bv InDesign boek van Frans van der Geest daar staan deze extra dingen ook in.

Bijdrager
    Fietsbel

@Macteach: indd PPI in Photoshop. Was vroeger anders, ik wordt oud ;).
    En Nick: 1 dpi is inderdaad een prima resolutie als je beeld groot genoeg is, als er maar genoeg pixels zijn. 1dpi of beter verder in ppi betekent: 1 pixel per inch. Dat is een grote pixel als je het beeld 1 op 1 zou gebruiken, maar dat doe je natuurlijk niet. Je verkleint dat beeld, bijvoorbeeld 72x kleiner, en dan wordt de resolutie 72 ppi, want dus 72 pixels in diezelfde inch. En dat verkleinen doe je het beste eerst in Photoshop: resolutie naar 72 ppi zetten en formaat beeld aanpassen tot je beeld weer even zwaar is in MB. Die MB’s duiden op het aantal pixels, niet op grootte/formaat, de grootte hangt af van de resolutie.

En om dan terug te gaan naar je originele probleem: als je inderdaad 1 ppi beelden hebt, dan leidt dat in InDesign wel eens tot wazige beelden, blijkbaar moeilijk te verwerken – Photoshop heeft er geen probleem mee.

Bijdrager
    Jack4ya

Probeer het document van web intent eens terug te zetten (of opnieuw aanmaken) met print intent…
    Levert dat verschil op?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.