8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Raffie

Foto's in mappen ook in Foto's ?

Hallo allemaal,

Een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

Als ik “Foto’s” open op mijn Imac zie ik maar liefst 30GB aan foto’s staan, meer dan 4900, dus tijd voor een schoonmaak. Ik zie allerlei foto’s die weg kunnen maar ook foto’s die moeten blijven.

Alleen die foto’s moeten blijven, zijn foto’s die op een externe schrijf staan, dus mijn vraag, welke foto’s zie ik in “Foto’s” ? Zijn dit alleen maar foto’s op van mijn Ipad, Iphone en Imac of zijn dit ook foto’s die in mijn zelfgemaakte mappen staan ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In Foto’s staan alle foto’s die je daar zelf ingezet hebt (met de hand, door te importeren vanaf een iPhone o.i.d., door te importeren uit iPhoto, enz.). Kijk om te beginnen eens in de voorkeuren van Foto’s of deze optie aan- of uitstaat:

Staat de optie aan (zoals hierboven) dan zal Foto’s alle foto’s die in het programma staan, gekopieerd hebben naar z’n bibliotheek, en de locatie daarvan kun je dan weer vinden bovenin het venster achter „Locatie van bibliotheek”. (Ga daar alleen niet met de hand in rommelen!) Waarschijnlijk staat dan dus geen enkele foto op een externe harde schijf — ook al staat het origineel daar wel, Foto’s zal er een kopie van gemaakt hebben in z’n bibliotheek.

Als de optie uitstaat, dan heeft Foto’s alle foto’s gelaten waar ze origineel stonden voordat je ze importeerde. In dat geval zul je dus van elke foto uit moeten zoeken waar hij staat voordat je hem wist, als het je erom gaat alleen foto’s over te houden die op een externe schijf staan.

Maar als ik je een tip mag geven: wat geeft een paar gigabyte meer of minder tegenwoordig? Als je te weinig ruimte op je interne schijf hebt en daarom liever de foto’s op een externe wilt zetten, verplaats je Foto’s-bibliotheek dan gewoon naar een externe schijf, dan hoef je je als het goed is niet druk te maken om de ruimte die hij daar inneemt.

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Bedankt voor je tips, kan ik zeker iets mee.

Maar “foto’s” zoekt zelf niet naar foto’s in de mappen ?
    Als ik er dus geen foto’s naar toe sleep/breng staan ze er niet in ?

En hoe kan ik nieuwe mappen maken in foto’s of de foto’s een beetje te ordenen ?

Bijdrager
    KarelWillem

Foto’s in ‘de mappen’??

Als in: in willekeurige mappen geslingerde foto’s? Nee.

Heb je wel eens in de menubalk van Foto’s gekeken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Raffie op 20 maart 2016

Maar “foto’s” zoekt zelf niet naar foto’s in de mappen ?

In mappen op je harde schijf, bedoel je? Nee. Als er foto’s in Foto’s staan, dan 1) heb je die er zelf ingezet, en 2) heeft Foto’s ze gekopieerd naar z’n bibliotheek (behalve als je die optie die ik hierboven noemde, uitgezet hebt — maar die staat standaard aan).

Raffie op 20 maart 2016

Als ik er dus geen foto’s naar toe sleep/breng staan ze er niet in ?

Precies. Het idee achter programma’s als Foto’s is dat je die gebruikt om je foto’s te ordenen (en wat bijwerkt, zoals bijknippen, kleuren bijstellen, oneffenheden wegpoetsen, en andere relatief eenvoudige dingen om ze er beter uit te laten zien). Je hoeft dan dus niet zelf met de hand foto’s op je harde schijf in mappen te zetten en bij te houden waar alles is: je zet ze in Foto’s en dat regelt de bestanden wel voor je — wat jij dan alleen nog maar hoeft te doen, is bedenken wát je met de foto’s wilt doen.

Raffie op 20 maart 2016

En hoe kan ik nieuwe mappen maken in foto’s of de foto’s een beetje te ordenen ?

Ten eerste zet je je foto’s erin (wil je ze op een externe harde schijf hebben, verplaats dan de bibliotheek eerst daarnaartoe voordat je foto’s importeert — dat scheelt bij het verplaatsen:) ). Daarna maak je mappen en albums aan zoals KarelWillem hierboven laat zien en zet je je foto’s in de albums die je gemaakt hebt.

Nog handiger is dat je ook trefwoorden toe kunt voegen aan foto’s en slimme mappen maken die (onder meer) die trefwoorden gebruiken. Op die manier kun je bijvoorbeeld het trefwoord „boom” toevoegen aan elke foto waar een boom opstaat en dan een slimme map maken die alle foto’s met trefwoord „boom” laat zien — zodra je dan aan een foto dat trefwoord toewijst, zal hij ook te zien zijn in die slimme map.

Bijdrager
    Raffie

Beste Jakko,

Al dat gekoppel en samenvoegen, je hebt tegenwoordig bijna geen controle meer over je eigen spulletjes. Men wil dat ik alles maar 24/7 overal bij me heb, maar laat me daar niet bij in zonder een hele studie te volgen of heel veel tijd in te steken. “Vroeger” had je een mapje “vakantie-2015” daar zette je alle foto’s in en gooide je de slechte weg, maar tegenwoordig is het er voor ons niet makkelijker op geworden.

Anyway…. bedankt voor je tips en uitgebreide advies, en zoals je al zei staat “kopieer naar onderdelen” aan bij mij.

Wat ik nu heb gezien dat er foto’s in mappen staan (ouderwetse manier) zodat ze voor mijn per huisje te vinden is, dat is voor ons belangrijk. Wellicht zijn deze ooit eens per ongeluk ook in bibliotheek terecht gekomen. Deze kan ik nu wellicht verwijderen uit bibliotheek en daar eens schoonmaken en ordenen. Dat laatste is me nog niet duidelijk.

Ik klik op mijn programma “foto’s”, eigenlijk best weer een verkeerde naam, mijn foto’s uit foto’s halen om de foto’s uit foto’s te werken om er mooie foto’s van te maken, wie snapt het nog;-)

Maar ik open foto’s en dan klik ik op alle foto’s en zie daar 4900 foto’s waar veel zooi tussen zit en eigelijk eens netjes in verschillende mappen zouden moeten komen. Alleen als 80% vd foto’s staan bv op jaar of in “alle” foto’s hoe kan ik die foto’s verplaatsen naar een andere map ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Raffie op 20 maart 2016

Al dat gekoppel en samenvoegen, je hebt tegenwoordig bijna geen controle meer over je eigen spulletjes.

Aha, zo eentje:)

Raffie op 20 maart 2016

tegenwoordig is het er voor ons niet makkelijker op geworden.

Dat is het nu juist wel: je hoeft je, zoals ik zei, niet meer te bekommeren om de bestanden, verschillende versies (zoals bijgewerkt of niet) en meer van dat soort dingen: dat doet het programma voor je. Wat moeilijkheid qua ordenen betreft is er eigenlijk niks anders: of je foto’s nu in mappen in de Finder zet of in albums in Foto’s, dat komt op hetzelfde neer. Alleen als je dat in Foto’s doet heb je veel meer flexibiliteit om er ook op andere manieren mee om te gaan (bekijken per jaar, per plaats waar de foto’s genomen zijn, op de gezichten die op de foto’s staan, enz.).

Wat ik nu heb gezien dat er foto’s in mappen staan (ouderwetse manier) zodat ze voor mijn per huisje te vinden is, dat is voor ons belangrijk. Wellicht zijn deze ooit eens per ongeluk ook in bibliotheek terecht gekomen. Deze kan ik nu wellicht verwijderen uit bibliotheek en daar eens schoonmaken en ordenen. Dat laatste is me nog niet duidelijk.

Raffie op 20 maart 2016

Ik klik op mijn programma “foto’s”, eigenlijk best weer een verkeerde naam, mijn foto’s uit foto’s halen om de foto’s uit foto’s te werken om er mooie foto’s van te maken, wie snapt het nog;-)

Belangrijkste tip om ze uit elkaar te houden: correct hoofdlettergebruik — „Foto’s” met een hoofdletter is het programma, „foto’s” zonder hoofdletter is het meervoud van „foto”.

Raffie op 20 maart 2016

Maar ik open foto’s en dan klik ik op alle foto’s en zie daar 4900 foto’s waar veel zooi tussen zit en eigelijk eens netjes in verschillende mappen zouden moeten komen. Alleen als 80% vd foto’s staan bv op jaar of in “alle” foto’s hoe kan ik die foto’s verplaatsen naar een andere map ?

Maak een album (zie hierboven) en sleep de foto’s erin. Let wel: ze staan dan in dat album maar óók in het algemene overzicht, dus raak niet in paniek als je ze bij allebei ziet staan:) Het overzicht is namelijk altijd van al je foto’s, of die nu in albums staan of niet.

Daarnaast: wat ik eerder zei over trefwoorden geldt ook voor tijden en gezichten. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk je foto’s van je vakantie in 2015 in een slim album zetten: als je het trefwoord „Vakantie” aan toevoegt en dan een slim album maakt dat sorteert op dat trefwoord en de begin- en einddatum van je vakantie (of eenvoudigweg heel 2015), krijg je in één klap al die vakantiefoto’s te zien, en verder geen.

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Wat een uitleg en wat een moeite heb je gedaan, ontzettend bedankt hiervoor !
    Ik denk dat het me wel een eind duidelijk is en ga eens proberen anders te werken en alles beter te sorteren.
    Gisteren al 2000 foto’s verwijderd, dus schiet lekker op.

Nogmaals dank voor je/jullie moeite !

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.