7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Denief

Foto’s in iMovie gekarteld!

Ik was van plan om een filmpje te maken van al m’n vakantie fotos in iMovie,
    maar als ik deze inplaats zijn ze erg gekarteld! Is dit normaal? Eventueel oplossing?

Thanx
    Denief

Bijdrager
    i3enhur

Gekarteld? Hoe groot zijn de foto’s die je in iMovie gooit?

Het kan zijn dat iMovie (wat een canvasformaat heeft van 720×576 px) je foto’s terugschaalt…en dat zal er niet al te fraai uitzien.

Als dat het geval is…is de oplossing: Je foto’s in Photoshop schalen naar het juiste formaat…of goed kaderen…

succes!

Bijdrager
    Denief

De foto’s zijn originele 4 megapixels, en het is wel de bedoeling dat ze groot (op tv) weer gegeven worden, is dit niet mogelijk?

Bijdrager
    i3enhur

Ja 4Mpx…*heheh*…ik bedoel…welke beeldverhouding hebben ze? Mijn camera is 6Mpx en daar kan ik ook eea instellen aan beeldformaten.

Het standaard formaat voor DV-Pal is 720×576 px. Groter kan niet….Je zal de foto’s moeten verkleinen/croppen tot dat formaat om ze in iMovie te importeren en daarna op TV af te spelen….

Bijdrager
    pluche

er is een wat simpelere/betere manier als je Toast 6.xx hebt: daar zit een programma bij, Motion Picures, waarin je de fotos kunt inladen, eventueel met muziek , omvormen en wegschrijven als high quality mov film
    het programma neemt vele formaten aan: jpeg, psd enz
    nadien kun je die mov filmpjes in iMovie laden, aan mekaar zetten, nieuwe overgangen& titels enz en dan weer met Toast 6 omzetten naar DVD formaat en branden

Bijdrager
    Ruben

iMovie maakt een movie geschikt voor het PAL formaat (of NTSC als je dat gebruikt) en dat is nu eenmaal anders dan een hoge resolutie monitor aan de computer. Heb je het uiteindelijke resultaat ook al eens daadwerkelijk op de TV bekeken?

Ik heb namelijk al meerdere malen gemerkt en gezien van teksten, transities, foto’s en filmpjes er op mijn Mac niet echt geweldig uitzien in iMovie, maar dat het uiteindelijke product op de TV (via DV tape of DVD) prima is.

Ik zou gewoon eens een proefje op een DVD(RW) fikken en kijken hoe het er daadwerkelijk op TV uit ziet. Je kan foto’s wel in x megapixels zetten, maar op TV zit je toch vast aan een beperkt aantal beeldlijnen (576 ofzoiets).

Bijdrager
    i3enhur

Ik wou me even aansluiten op een aantal punten bij bovenstaande comment. Wat iRuben zegt kan inderdaad het geval zijn…toen ik las ‘gekarteld’ dacht ik onbewust aan de preview van fields (de beeldlijnen…die je op tv niet als zodanig ziet…volg je het nog?). Geen idee of iMovie in zn desktop preview fields laat zien, wat je ‘kartels’ zou kunnen verklaren. Kartels of ‘kammen’ zoals het in vaktermen heet. Vaak zie je ‘kammen’ als een niet geïnterpoleerd beeld word stilgezet. En eehm…het zou best kunnen dat iMovie je foto’s automatisch ‘schaalt’ naar de benodigde verhouding van 4:3 (in dit geval 720×576)

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik iMovie één keer heb opengehad, maar ik zelf Final Cut Pro gebruik en iMovie, met alle respect, ‘te simpel’ vond voor mijn eisen…heb ik het meteen weer dichtgeklikt…en geloof zelfs getrashed… :? Dus of wat ik hierboven allemaal aan het blaten ben, op iMovie van toepassing is, weet ik dus niet 100% zeker.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.