5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    quidam

Foto's importeren met WiFi

Ik heb mij een Sony A7 II aangeschaft en ik heb de software voor automatisch importeren van foto’s via wifi naar mijn Mac Book Pro (Mavericks) geïnstalleerd en het werkt. Wanneer ik na het importeren iPhoto open, vind ik echter geen spoor van de geïmporteerde foto’s. Na wat zoeken heb ik gemerkt dat deze belanden in een map ‘Afbeeldingen’ op ‘Deze Mac’. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze bij een volgende import rechtstreeks in iPhoto terechtkomen, opdat ik ze vervolgens zou kunnen bewerken?
    Heeft iemand ervaring hiermee?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt dat niet ergens instellen in de software die bij het apparaat zit?

Zo nee, dan zou je een mapactie kunnen gebruiken, die je kunt maken in Automator, te vinden in je programma’s. Als dat opgestart is kies je om een mapactie te maken; bovenaan het grijze vlak rechts kies je dan de map waarop hij van toepassing moet zijn, waarna je in de linkse kolom „Bestanden en mappen” aanklikt. Zoek dan in de rechterkolom „Filter Finder-onderdelen” en sleep die naar het grijze vlak; stel hem dan zo in dat hij filtert op „Soort is afbeelding” (dit is nodig om te voorkomen dat iPhoto zou proberen om bestanden te importeren die geen afbeeldingen zijn). Klik daarna in de linkerkolom „Foto’s” aan, en sleep uit de rechterkolom „Importeer bestanden in iPhoto” naar het grijze vlak, onder „Filter Finder-onderdelen”. iPhoto zal openen, en dan kun je in de actie kiezen in welk album de foto’s moeten komen, of dat er een nieuw album gemaakt moet worden. Als het goed is ziet je actie er dan ongeveer zo uit:

Bewaar de actie daarna, en als het goed is zullen alle afbeeldingen die in de map Afbeeldingen komen te staan, automatisch in iPhoto geïmporteerd worden.

Belangrijk: Onderaan staat een optie „Verwijder bronafbeeldingen na importeren”. Zet die niet aan zolang je nog niet zeker weet of de actie wel goed werkt. Probeer eerst of de actie het ook echt doet (je hoeft daarvoor je Sony niet aan te sluiten: kopieer gewoon met de hand een paar plaatjes naar de map Afbeeldingen) en pas als je zeker weet dat alles ook echt werkt zoals het hoort kun je die optie aanzetten zodat je niet met de hand de bestanden op hoeft te ruimen.

Bijdrager
    quidam

Bedankt Jakko voor je duidelijke uitleg. Ik heb geprobeerd uit te voeren zoals beschreven, maar het lijkt niet te lukken.
    Instellingen wijzigen via het fototoestel gaat niet (slechts 1 toets met ‘naar computer verzenden’) Wanneer ik uitvoer zoals door jou beschreven en ik druk op de toets ‘Voer uit’ verschijnt een venster met het volgende: Deze mapactie ontvangt geen invoer bij uitvoering vanuit Automator. Om deze mapactie vanuit Automator te testen, voegt u de taak ‘Haal opgegeven Finder-onderdelen op’ toe aan het begin van de takenreeks. U moet deze taak verwijderen of uitschakelen voordat u de takenreeks buiten Automator uitvoert.
    Wat ik wel vaststel is dat het importeren van foto’s via WiFi veel trager verloopt dan via USB. Een kabeltje zal het wel doen.
    Alvast bedankt voor de moeite.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik was niet helemaal duidelijk daarover, maar je moet de taak niet vanuit Automator uitvoeren: een mapactie is een Automator-takenreeks (of een script) die automatisch uitgevoerd wordt wanneer er nieuwe bestanden in de map verschijnen. Wat je dus doet, is de takenreeks maken en bewaren. Daarna zet je (met de hand) een paar afbeeldingsbestanden in de map Afbeeldingen, en kijk je of die inderdaad in iPhoto geïmporteerd worden. Zo niet, vertel hier dan wat er wel gebeurt en dan zien we verder:)

Bijdrager
    ronaldbob

via usb kun je aangeven welke foto’s en of mappen je wilt importeren. Via wifi importeert hij alle foto’s telkens weer opnieuw. Heb nu 2 mappen aangemaakt op het geheugen kaartje. Map 00 staan 200 foto’s die ik al eens heb geïmporteerd. Map 02 staan 20 nieuwe foto’s. Nu wil ik via wifi alleen de foto’s van map 02 importeren.

Is dit mogelijk en op welke wijze kan ik dat dan doen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.