9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    meesje

Dubbele opslag na foto's importeren van iPhone

Vandaag heb ik mijn MBA early 2015 geüpgraded naar High Sierra. Dat is gelukkig helemaal goed gegaan. Ik had ergens berichten voorbij zien komen dat er opeens minder opslag beschikbaar was op de HDD/SSD, heb ik de opslag geanalyseerd via Over deze Mac > Opslag > Beheer.

Nu valt me op dat ik veel opslag heb onder Documenten en Foto’s:
    – Als ik Documenten selecteer, zie ik dat de map Afbeeldingen vrij groot is. In deze map zit de Foto’s bibliotheek.
    – Als ik Foto’s selecteer, krijg ik de optie om de iCloud-fotobibliotheek in te schakelen.

Ik heb het vermoeden dat mijn foto’s dubbel worden opgeslagen. Enige tijd geleden heb ik me daarin verdiept. Middels een vinkje uit te zetten, kun je voorkomen dat foto’s zowel op de locale opslag als in de fotobibliotheek wordt opgeslagen. Als je dit vinkje verwijderd komen er in de fotobibliotheek alleen verwijzigingen (ipv een kopie van de foto).

Bovenstaande kan ik allemaal wel volgen. Stel ik heb foto’s staan in mappen op een externe harde schijf en ik sleep deze naar de Foto’s app, en het vinkje staat uit, dan worden er in de fotobibliotheek alleen maar verwijzingen gemaakt naar de foto’s op de harde schijf. Je hebt dan dus geen dubbele opslag.

Echter de foto’s die op mijn MBA staan zijn alle geïmporteerd van mijn iPhone via de Foto’s app. Hoe zorgt dit voor dubbele opslag? Ik heb het idee dat nu de foto’s zowel in de fotobibliotheek staan als op de ‘locale opslag’, maar waar bevindt zich deze locale opslag (na een importeer actie van mijn iPhone)?

Hopelijk kunnen jullie me helpen?

Bijdrager
    meesje

Excuses, ik had de titel nog moeten aanpassen. Nu is het wel erg algemeen. Volgens mij kan ik dat niet meer veranderen? Wellicht kan een moderator dit doen?

Inactief
    Anoniem

Klik op je avatar en kies bewerk.

Bijdrager
    meesje

@koen: bedankt, het is gelukt.

Bijdrager
    Joid

Foto’s is slechts een grafische schil. Een manier om al jouw foto’s aantrekkelijk en praktisch weer te geven.

Foto’s slaat of lokaal de boel op, of in iCloud. Gebruik je iCloud dan slaat Foto’s lokaal alleen postzegelformaatversies (3x woordwaarde) van jouw foto’s op. Dan heb je het dus over een paar kb per foto ipv mb’s.

Zodra je een foto vergroot, die in iCloud is opgeslagen, dan wordt ‘ie gedownload zodat de foto scherp weergegeven kan worden. Naar verloop van tijd (geen idee hoe lang) wordt die gedownloade foto weer lokaal verwijderd. Feitelijk dus een dubbele opslag bij het gebruik van iCloud, maar een verwaarloosbare. En een die zichzelf weer opschoont.

Bijdrager
    meesje

Ik heb nog e.e.a. gegoogeld. Onder Afbeeldingen staat de foto bibliotheek. Via rechtermuisklik > Toon pakketinhoud kan ik in de Masters folder de bestanden zien. Per import wordt er een nieuwe folder, in de jaar/maand/dag subfolders, aangemaakt.

Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik mijn foto’s wil gaan beheren. Daarom nog een vraag ter bevestiging: Klopt het dat in de Masters de originele bestanden worden opgeslagen?

Het is me trouwens opgevallen dat als ik via de Foto’s app een foto verwijder (niet verberg, dat is een andere optie) de foto wel in de Masters folder blijft staan. Dit klinkt mij een beetje vreemd. Is dat normaal gedraag? Hoe kan ik op een andere manier de geïmporteerde foto’s opschonen?

Bijdrager
    meesje

Niemand die een antwoord weet op mijn vragen (masters folder is origineel + verwijder in foto app betekent niet verwijderen in masters folder)?

Bijdrager
    fatboysmart

Geen idee, maar misschien blijft de foto nog 30 dagen in een ‘recent verwijderd’ folder hangen zoals dat ook op je iPhone gebeurd?

Bijdrager
    meesje

@fatboysmart: Op mijn privé macbook heb ik het nog niet geprobeerd. Zojuist via mijn werk macbook wel e.e.a. uitgeprobeerd. De foto’s worden inderdaad nog niet definitief verwijderd. Onder Recentelijk verwijderd kan ik de verwijderde foto’s nog terug vinden. Pas wanneer ik ze daar definitief verwijder, zijn ze ook weg in de Masters folder.

In mijn beleving was het langer dan 30 dagen geleden, dat ik de foto’s had verwijderd. Wellicht toch iets korter. Vanmiddag maar eens mijn privé macbook checken.

Bedankt voor de tip!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.