13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

Foto's herkenning huisdieren?

Ik ben mijn Foto-bibliotheek van meer dan 20.000 foto’s aan het (re)organiseren en nu leek het me wel handig om dan bij mijn honden, net als bij mensen, gebruik te kunnen maken van gezichtsherkenning. Maar dat werkt, in tegenstelling tot bij mensen, niet automatisch, zelfs niet na meerdere foto’s te hebben toegewezen aan een bepaalde hond. Ik kan nu wel handmatig bij elke foto van mijn honden (± 80% van de 20.000 foto’s) gaan aangeven welke hond nu wie is met behulp van “voeg gezicht toe” maar als daar een snellere manier voor is dan hoor ik die graag!

En anders weet ik wat ik kan gaan doen op regenachtige dagen….

Moderator
    Night

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor je reactie! Medewerker van Amac had mij verteld dat dit wel in Foto’s zou kunnen, helaas vergeten te vragen hoe dan.

Dat artikel had ik ook al gevonden, maar dat zou alleen op iOS werken en niet in de browser van mijn iMac….

Ik gebruik ook liever geen Google app maar was wel erg nieuwsgierig dus heb, om uit te proberen of Google inderdaad het verschil kan zien tussen 3 verschillende rottweilers, toch de app even op mijn iPad gedownload. Maar kan nergens tags toevoegen…  erg handige app, maar niet heus!:-(

App maar weer verwijdert, hopelijk komt deze functie ooit nog eens in Foto’s….

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De gezichtsherkenning werkt al niet met figuren uit spellen die een duidelijk gezicht hebben, dus het lijkt me sterk dat het ’t wel doet met honden en katten … (Ik heb een hele berg WoW-screenshots waar karakters van mezelf en/of andere mensen opstaan, maar toen ik het probeerde herkende Foto’s geen enkele daarvan als gezicht.) Voor foto’s waar m’n katten op staan gebruik ik in plaats daarvan dan maar tags, zowel „Kat” als de naam van de kat(ten) op de foto.

Moderator
    Night

Hmmmm, dan wordt het dus wachten op regen.

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 4 februari 2018 om 19:16</p>
    De gezichtsherkenning werkt al niet met figuren uit spellen die een duidelijk gezicht hebben, dus het lijkt me sterk dat het ’t wel doet met honden en katten … (Ik heb een hele berg WoW-screenshots waar karakters van mezelf en/of andere mensen opstaan, maar toen ik het probeerde herkende Foto’s geen enkele daarvan als gezicht.) Voor foto’s waar m’n katten op staan gebruik ik in plaats daarvan dan maar tags, zowel „Kat” als de naam van de kat(ten) op de foto.

Ah, jij hebt dus ook geen goede ervaringen met gezichtsherkenning….

In principe zou je nu een foto met kat of hond niet meer als zodanig hoeven taggen? Want die worden wel herkend: tik maar kat of hond in het zoekvenster en dan zie je alle foto’s met katten of honden. Foto’s kan zelfs verschillende rassen redelijk goed onderscheiden, het programma maakt bij mij een paar foutjes bij de zoekterm Rottweiler, dan worden er maar een paar foto’s van mijn Duitse herder als pup getoond, die herder is black-and-tan van kleur en als pup stonden zijn oren nog niet 100% omhoog, dus die foutjes zijn logisch. Bij de zoekterm Husky wordt een witte herder gespot, wat Border Collies en zelfs een foto van mijn rottweiler en bovengenoemde herder, maar ook de enige foto met een Husky er op. Sta er toch wel van te kijken hoe goed dat werkt.

Alleen dus geen gezichtsherkenning… En wil je dieren op individueel niveau kunnen onderscheiden dan moet je dus wel extra handelingen uitvoeren. Dat is dan wel weer jammer.

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Night op 4 februari 2018 om 20:30</p>
    Hmmmm, dan wordt het dus wachten op regen.

Aankomende zomer waarschijnlijk ;-).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Gitte65 op 5 februari 2018 om 10:37</p>
    In principe zou je nu een foto met kat of hond niet meer als zodanig hoeven taggen? Want die worden wel herkend: tik maar kat of hond in het zoekvenster en dan zie je alle foto’s met katten of honden.

Dat wist ik niet, en ik heb het net geprobeerd, maar echt succesvol kan ik het niet noemen:

Foto’s vindt maar iets meer dan de helft van de foto’s waar een kat opstaat, vergeleken met de foto’s die ik met de hand van het trefwoord „Kat” heb voorzien. Ik houd het wel bij die methode, denk ik.

Foto’s kan zelfs verschillende rassen redelijk goed onderscheiden

Beter dan ik dat zou doen, zo te zien:)

Alleen dus geen gezichtsherkenning… En wil je dieren op individueel niveau kunnen onderscheiden dan moet je dus wel extra handelingen uitvoeren. Dat is dan wel weer jammer.

Mijn ervaring is dat het bij mensen ook niet echt goed werkt, dus ik kijk er niet van op dat het huisdieren helemaal slecht herkent.

Bijdrager
    Gitte65

@Jakko Westerbeke (quoten nieuwe stijl kan ik nog niet mee overweg)

Heel fijn dat je het even hebt gecheckt hoe accuraat die zoekfunctie van Foto’s is. Dat is wel teleurstellend zeg! Ik zie nu in mijn brei van foto’s niet meteen of er dan foto’s ontbreken.

Dat wordt dan dus inderdaad handmatig taggen.

En gezichtsherkenning bij mensen is inderdaad niet heel goed, maar er wordt in ieder geval wel vaak herkend dat er een gezicht staat (er staat dan zo’n rondje omheen en in het infovenster een tumbnail) maar bij dieren worden de koppen niet eens herkend. Dus moet ik bij de betreffende foto’s elke keer:

1. in het infovenster kiezen voor: “+ voeg gezichten toe”
    2. dan dat rondje op de juiste kop manoeuvreren
    3. dan nog een keer klikken in naam venster om naam te kunnen typen
    4. en dan de volgende hond (staan soms 3 honden op 1 foto).
    5. En dan de volgende foto (van de ± 18.000)
    6. pfff……

Maar jij gebruikt volgens mij een andere methode? Jij vult zo te zien bij “trefwoord” in het info venster de desbetreffende info in? Dat is misschien ook wel een idee, werkt denk ik wel een stukje sneller als de manier die ik hierboven omschrijf.

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>Gitte65 op 4 februari 2018 om 17:13</p>
    Dat artikel had ik ook al gevonden, maar dat zou alleen op iOS werken en niet in de browser van mijn iMac….

Google Foto’s werkt niet alleen op de iPhone/iPad maar ook op de Mac.

https://www.theverge.com/2017/6/9/15762170/google-photos-how-to-master

https://photos.google.com/apps

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Gitte65 op 5 februari 2018 om 11:21</p>
    Heel fijn dat je het even hebt gecheckt hoe accuraat die zoekfunctie van Foto’s is. Dat is wel teleurstellend zeg! Ik zie nu in mijn brei van foto’s niet meteen of er dan foto’s ontbreken.

Wat ik nog niet eens vermeld had, is dat Foto’s bij de categorieën „Kat” of „Katachtige” geen enkele foto weergeeft waar wel degelijk en duidelijk een kat op staat, maar die ik nog niet met de hand van een trefwoord voorzien had (pas geïmporteerd, en nog niet aan toegekomen).

En dan nog iets dat je waarschijnlijk zal helpen bij het maken van je keuze:

Dat zijn achttien foto’s, waarvan één met een hond, vijftien met één of meer katten, één met een egel, en eentje die zo te zien per ongeluk van de grond gemaakt is … En maar eentje van de stuk of drie foto’s die ik heb waarop ook echt een hond te zien is.

En gezichtsherkenning bij mensen is inderdaad niet heel goed, maar er wordt in ieder geval wel vaak herkend dat er een gezicht staat (er staat dan zo’n rondje omheen en in het infovenster een tumbnail)

Mijn klacht daarover is vooral dat je die niet weg kunt halen als ze bij een gezicht staan van iemand die je niet kent (op de achtergrond van een foto in het openbaar bijvoorbeeld), of bij iets dat lijkt op een gezicht, maar dat niet is.

Maar jij gebruikt volgens mij een andere methode? Jij vult zo te zien bij “trefwoord” in het info venster de desbetreffende info in? Dat is misschien ook wel een idee, werkt denk ik wel een stukje sneller als de manier die ik hierboven omschrijf.

Ik selecteer de foto’s en typ dan als trefwoord „Kat” in, en ook de naam van de kat(ten) op de foto. Zo kan ik wel niet precies aangeven welke kat waar op de foto staat, maar met het zoekveld kan ik wel elke foto vinden waar een bepaalde kat op staat. Helaas kun je dan weer niet zoeken op meerdere trefwoorden (namen) tegelijk, maar dat is allicht te doen met een slim album mocht ik per se foto’s terug willen vinden waar wel kat A en B maar niet kat C op staan, of iets dergelijks.

Bijdrager
    Gitte65

Beetje late reactie, maar was even uit de running.

In ieder geval @Jakko Westerbeke: super bedankt voor het delen van jouw ervaringen met Foto’s! Het lijkt dus echt wel nodig om foto’s op de een of andere manier te gaan taggen, je kunt blijkbaar niet blind vertrouwen op de zoekfunctie van Foto’s…. dat is jammer, maar goed dat ik dit nu weet.

Bij de gezichtsherkenning zou het inderdaad handig zijn wanneer je ongevraagd herkende ‘gezichten’ kunt verwijderen. Dat is soms wel irritant ja.

Al ga denk ik wel met die functie aan de slag bij mijn honden omdat ik dan wel op 2 of 3 verschillende honden tegelijk kan zoeken (net even getest met wat proeffoto’s), ik krijg dan de foto’s waar ze beiden of alle 3 op staan.

Nu nog even moed verzamelen en wachten op teveel vrije tijd icm slecht weer (na de Olympische spelen uiteraard ;-). )

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Tijden waarop er Olympische Spelen op TV zijn lijken mij nu net hét moment om op je computer bezig te zijn (aangenomen dat iemand anders bij je thuis die spelen zo nodig moet zien).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.