9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

[Opgelost] Foto's Foetsie: Foto's bibliotheek kwijt

Een andere week, een ander probleem, ze blijven komen. *zucht*
    Ik ben er achter gekomen dat mijn foto-bibliotheek niet meer bestaat.

Nu zul je wellicht denken, dan gebruik je toch Time Machine om een back-up van je oude foto-bibliotheek terug te zetten?
    Helaas, was het maar zo simpel. Door omstandigheden loopt mijn Time Machine slechts terug tot 20 oktober 2017. Nee, in de map waarop de foto’s bibliotheek zou moeten staan, was op die datum (of daarna), helemaal geen bijbehorend bestand te vinden.

Goed, wat is nu precies de foutmelding die ik krijg als ik Foto’s opstart?
    Dat is deze:

Nee, mijn schermafbeeldingen ben ik niet kwijt, want die zaten niet in de bibliotheek…

Afijn, ik heb geprobeerd om mijn bibliotheek te herstellen (wat niet gaat als er niets is) en ben nu mijn overige opties aan het bekijken.
    Zo heb ik zo’n beetje elke foto ook wel op mijn iPod Touch en/of iPhone staan. Nee, ik maak geen gebruik van iCloud-fotobibliotheek, maar wel van fotostream. Nu vraag ik mij dus af wat de beste manier is om een nieuwe foto-bibliotheek te beginnen. Mijn vragen:

1. Kan ik mijn, verloren gewaande, foto-bibliotheek in Foto’s nog terug krijgen?
    2. Zo niet, hoe kan ik dan het beste de foto’s van mijn iPhone overzetten op mijn iMac? Gewoon laten synchroniseren via fotostream? Kan dat ook via USB / iTunes? Of is hier een mooie App voor?
    3. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
    4. Hoe kan ik dit voortaan voorkomen?

Geblokkeerd
    Anoniem

1 wat er niet meer is kun je niet terugzetten
    2 in jou geval enkel via iTunes (dan ben je je bewust dat alles up to date is)
    3 je zult wel iets weggegooid hebben, een foto library verdwijnt niet uit zichzelf
    4 niets verwijderen wat je niet kwijt wilt

Bijdrager
    koen

Al in je prullenbak gekeken?

Bijdrager
    GoeieDag

Dat Foto’s.app de bieb niet kan vinden, wil niet zeggen dat ie er niet is. Als ie niet op z’n normale plaats staat (in ~/Afbeeldingen), zul je deze melding al krijgen. Maar misschien staat ie ergens anders. En dat zal hoe dan ook niet vanzelf zijn gegaan, dus ff nadenken wat je hebt gedaan laatstelijk.

Bijdrager
    KarelWillem

Begin inderdaad eerst eens met de zoekterm photoslibrary op je Mac.

Bijdrager
    whaha

@Shyos: Moet ik eerst een nieuwe bibliotheek aanmaken?
    @koen: Nogmaals gedaan en er zit geen fotobibliotheek in.
    @goeiedag & @karelwillem: Ik heb spotlight laten zoeken, maar die komt alleen met online resultaten aanzetten. Ook even via de Finder gedaan, maar dan vind ik wel zaken die gemarkeerd staan als foto, maar niet de bibliotheek van Foto’s of foto’s die er in stonden.

Wat heb ik laatstelijk gedaan?
    Nou, met Foto’s of foto’s al een hele poos niets. Ik maak weinig foto’s en maak daarom ook weinig gebruik van Foto’s.
    Wat wel gebeurd is, is dat ik het systeem, High Sierra, opnieuw heb ge├»nstalleerd. Tevens heb ik een back-up terug gezet. Na beide voorvallen heb ik geen moment aan de foto’s gedacht. Misschien zijn ze al een tijdje weg.

Zal ik iTunes maar de opdracht geven om de foto’s van mijn telefoon op de computer te zetten? Hoe doe ik dat?
    Of is het noodzakelijk dat ik eerst een nieuwe bibliotheek aanmaak?

Edit2: Ik ben in het diepe gesprongen en heb een nieuwe bibliotheek aangemaakt en mijn iPhone via USB aangesloten op mijn iMac en Foto’s de foto’s van mijn telefoon te importeren.
    Het grootste nadeel is dat de data van de foto’s nu niet klopt, omdat ze nu allemaal van dezelfde datum zijn. Ach ja, shit happens. Er zijn ergere dingen.

Bijdrager
    KarelWillem

Waarom zou de data niet meer kloppen? Ook op je iPhone worden foto’s ‘gedateerd’.
    Dus de datum waarop een foto genomen is, moet gewoon intact blijven.

Bijdrager
    whaha

Oeps, verkeerde menuutje. Blijkt maar weer dat ik Foto’s zo goed als nooit gebruik.
    ‘Hij’ stond nog op ‘ge├»mporteerd en dat moest natuurlijk gewoon op Foto’s staan en nu is alles netjes gesorteerd op datum.

Bedankt voor de toevoeging / opmerking, @karelwillem!

Bijdrager
    KarelWillem

Top! Gelukkig.:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.