11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Ikea

Foto's dubbel opgeslagen op Macbook Pro

Als ik kijk naar de opslagruimte op de Macbook zie ik 405Gb foto’s en 370Gb in documenten. Al mijn documenten staan in de cloud dus even verder gekeken bij beheer en daar kom ik dan weer 370 Gb tegen als Afbeeldingen/Fotobibliotheek.

Waarom staan de foto’s zowel als foto’s als in documenten? Of begrijp ik het niet goed?

Bijdrager
    fred44nl

nee, dat begrijp je niet goed:)

Moderator
    Night

Iets meer uitleg mag wel, @fred44nl

Bijdrager
    fred44nl

als je echt wilt weten wat er op de HDD van een Mac is opgeslagen, dan kun je beter een  programma als OmniDiskSweeper gebruiken.

https://www.omnigroup.com/more

let op: dergelijke programma’s kunnen bestanden verwijderen, zonder dat ze naar de Prullebak gaan !!!

Bijdrager
    Ikea

Dankjewel, Fred.

Als je ook -verborgen bestanden- zichtbaar maak, is in principe alles te zien in Finder.

Waar het om gaat is, dat mij niet duidelijk is waarom bij tabblad opslag ┬á(bij -Over deze Mac-) zowel Foto’s (gele gedeelte) als bij Documenten (groene gedeelte) ook Fotobibliotheek staat. Hieruit begrijp ik dat ze inderdaad dubbel staan.

Nogmaals….. mijn documenten, muziek, film etc, staan in de cloud, dus dat kan het niet zijn.┬áHet rode gedeelte op onderstaande foto is 7Gb aan programma’s.

Dus….. foto’s staan in de Fotobibliotheek en daarom de vraag, is de boel dubbel opgeslagen?

Moderator
    Night

Als je documenten in de Cloud staan, staan ze ook in een cloud-sync folder op je Mac. Dus dan staan ze inderdaad 2x op je Mac.

Bijdrager
    Ikea

Sorry, had ik er even bij moeten vermelden. Mijn documenten staan in de Cloud (overigens geen iCloud) middels Webdav dus niets op m’n Macbook. Vorig jaar slachtoffer geweest van een inbraak en toen besloten om op mijn nieuwe Macbook geen priv├ę documenten meer te bewaren.

In principe staan alleen mijn foto’s en zelfgemaakte video’s op en uiteraard het besturingssysteem Mojave en de benodigde programma’s zoals Contacten, Agenda, berichten, etc.

Bijdrager
    Ikea

Nogmaals een poging om te begrijpen hoe dit in elkaar zit of dat ik instellingen moet wijzigen.

Iemand enig idee???

Bijdrager
    fred44nl

heb je OmniDiskSweeper al bekeken ??

Bijdrager
    Ikea

Hallo fred44nl,

Nee, dat heb ik nog niet gedaan om twee redenen.

Als Apple gebruiker van het eerste uur weet ik dat het systeem voor een groot deel zichzelf onderhoudt. Het gebruik van programma’s zoals OmniDiskSweeper en bv Cleanmymac worden afgeraden. Gedurende de afgelopen jaren zijn er verschillende paniekgevallen bekend (ook binnen OMT) die mij hebben doen besluiten hier niet aan te beginnen of ik moet wel heel veel kennis van zaken hebben. Uiteraard dank voor het meedenken.

Ten tweede gaat het mij niet om het cleanen van de disk maar het begrijpen waarom de foto’s zowel onder foto’s als documenten staan (zie bovenstaande afbeelding) daarom de indruk dat ze dubbel worden opgeslagen.

Mijn fotobibliotheek wordt middels Webdav in de Cloud gezet dus als het om ruimte gaat, zou ik de bibliotheek kunnen verwijderen/verwijzen naar de fotobibliotheek op mijn Webdav.

Nogmaals dank voor je snelle reactie!

Moderator
    Night

OmniDiskSweeper is geen malware. Je kunt het goed gebruiken om grote bestanden en mappen te traceren op je Mac (in jouw geval: de Foto bibliotheek).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.