15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    iAgree

Foto’s die trillen na fcp en idvd bewerking, wat te doen ?

Hallo daar, ik heb een motage gemaakt met een kleine 300 foto’s in fcp, deze voorzien van muziek en vervolgens met idvd naar een dvd gebrand, nu ziet alles er heel netjes uit , behalve de foto’s , als ik een filmpje afspeel op mijn tv via een normale dvd speler, dan gaan bij sommige foto’s ( hoe scherper de foto hoe erger zo lijkt het ) de randjes trillen, en dan niet zo zeer aan de buiten kant van de foto, maar bijvoorbeeld de over gang van een hek naar water op de achter grond, op die overgang gaat het beeld dan een beetje staan trillen.

Das dus niet het allermooiste om te bekijken, de vraag is hoe krijg ik dit er uit ?

Ik heb eerst de monatge in fcp gemaakt, vervolgens de montage geexporteerd als qtime movie op dv pal 25 naar mijn desk top , en deze daarvandaan weer in idvd gesleept.

Het leek er op dat het qtime filmpje als ik dat gewoon op me mac scherm bekijk door met qt player af te spelen , het wel gewoon allemaal stil stond , maar na het via idvd in een menu te hebben gezet er gewoon een aantal , ineens die trilling hebben.

Wat ook op iel en mij verbaasde is dat nadat ik in het filmpje later wat van de titels had aangepast, in een keer het zelfde filmpje het trillen op weer andere foto’s naar voren kwam nadat ik deze weer op dezelfde manier op dvd had gebrand.

De foto’s had ik in een eerder stadium al met foto shop naar de benodige 4:3 resolutie omgezet alvoers ik ze in fcp had geimporteerd dus die zijn allemaal het zet zelfde, hoe het dan kan dat de 1 wel en de ander niet met dat trillen te kampen heeft is mij dan ook een raadsel.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uit leggen en dat iemand mij een tip kan geven hoe ik dit kan oplossen. aanpakken,alvast bedankt.

Geblokkeerd
    Anoniem

het heeft te maken met (te) scherpe randen/lijnen in de foto’s. Je zou kunnen proberen de foto’s licht te blurren (een paar procent).

Bijdrager
    computer space

Is helaas een gevolg van het interlaced zijn van PAL. van de 576 beeldlijnen worden om en om de even en de oneven lijnen geprojecteerd. Doe je niks aan. Op een 100hz tv die alles uitsmudged en trillingen verwijderd, zal het meevallen, maar op de meeste traditionele tvs blijft het dr. bibber.

Bijdrager
    iAgree

Kan ik binnen fcp een heel licht blur effect over de gehele tijd lijn heen gooien misschien, zodat alles een hele lichte blur krijgt en dat ik niet weer alle 300 foto’s opnieuw moet gaan berwerken dat zou echt niet meer te doen zijn namelijk het moet binnen een paar dagen af zijn.

Bijdrager
    SeaTrue

ja je zou een blur effect kunnen toepassen, maar wat ook zou kunnen helpen is een deintrelace filter erover. Of een dvdspeler gebruiken die een deinterlace functie (of progressive scan = hetzelfde) heeft. Dan heb je geen last van dat effect. (ik had voor een filmpje net dat interlace effect nodig voor een spreekbeurt en die dvd speler had progressive scan :x niet gemerkt en daar ging m’n presentatie…)

Bijdrager
    iAgree

Betekend dat dan dat je het dubbel op had, dus eerst in je montage het deinterlace filter erover gegooid en later de dvd speler die nog eens hetzelfde deed ?

Je moet het toch zo kunnen weg branden naar een dvd dat ie op alle spelers er gewoon goed uit ziet of is dat niet mogelijk, lijkt me raar.

En als je een 2de effect over de tijd lijn wilt zetten gooi je die er dan gewoon weer boven op of verdwijnt dan net als bij avid het eerste effect en houd je alleen de tweede over( mits je alt ingedrukt houd dan met avid dan liggen ze over elkaar)

Bijdrager
    SeaTrue

wat je best gewoon doet is oftewel die blur methode (weet niet of dat werkt) daar de clips te nesten en dan over die nest het blur effectje te gooien. Alle andere effecten blijven dan.

wat ik had met mijn spreekbeurt. Ik had het over subliminal messeging. De korte flitsen met boodschappen in films en vooral televisieprogrammas. Hiervoor had ik er eentje gemaakt (er bestaat ergens nog zo’n topic van mij hierover op dit forum) waarbij de boodschap enkel op een even field getoond word (televisie is opgebouwd uit lijnen. die worden genummerd, je hebt de even ‘fields’ en de oneven fieldsd, deze ‘velden’ worden op een televisie afzonderlijk getoond). Zodus gaat deze flits 1/48ste van een seconde snel. Probleem was dat de dvdspeler progressive was (dus die fields tenietdoet op een of andere manier) en zo werd mijn subliminal message dubbel zo lang getoond.

Maar volgens mij is deinterlacen wat je probleem zou moeten oplossen (dus voordat je het op dvd brand. Dit kan je ook kiezen als je het exporteerd naar mpeg 2. anders gooi je er gewoon een deinterlace filter over.)

Bijdrager
    iAgree

ik zal beide gewoon maar eens proberen denk ik, en jemig das idd minder voor je presentatie geweest dan zeg, volgende keer eerst maar een test run doen op het apparaat waarmee je het presenteerd neem ik aan ;-).

Bedankt voor je reacties , dat blur effect zou volgens mijn colegaas meestal al voldoende werken maar ik ga het wel eerst met de-interlace bij exporteren proberen, en als dat nog niet voldoende werkt, ook nog een keer binnen fcp en dan ook nog de blur erover als het dan nog niet goed is weet ik het ook niet meer ;-).

Bijdrager
    iAgree

naar het zich nu aan laat zien ligt het helemaal niet aan hert interlacing maar gaat het ergens verkeerd bij het coderen met idvd6 , zolang het een qtime filmpje is gen problemen m aar als idvd6 het omzet van qt pal25 48khz naar dvd formaat ontsaan er problemen met de beeld kwaliteit, het gaan dan niet meer om randjes maar gewoon midden in de foto’s een stuk of 10 achter elkaar en het ziet er dan gewoon uit als compressie fouten .
    iDvd 6 heb ik ingesteld staan op branden op de beste kwaliteit zijn hier nog op of aanmerking over te maken, of kan ik mischien de tracks beter op een andere manier omzeten( anders dan exp as qt movie pal 25 48 khz) voor dat ik ze in de idvd menu sleep?
    Het totale materiaal is slechts 20 minuten dus ik snap uberhaupt niet waarom hij het zo wil compressen na het branden gebruikt ie nog geen 1 gig van de beschikbare 4,3 gig op de dvd.

Bijdrager
    iAgree

Gezien niemand antwoord stel ik de vraag nog maar een keer maar dan iets anders:
    kan ik met een ander programma bijvoorbeeld cleaner het omzetten doen naar mpeg2 en dat dan inladen in idvd6 of pikt idvd dat dan niet?

En als iemand hier ja op kan antwoorden, zijn er dan nog andere zaken waar ik binnen cleaner op moet letten om te zorgen dat het er mooi uit gaan zien qua exporteren.

Wederom bedankt voor de moeite.

Het probleem zit hem dus vooral in het encoderen van idvd en niet in de interlacing van het fcp filmpje.

Bijdrager
    SeaTrue

je kan natuurlijk ook in final cut pro exporteren naar mpeg 2 en dit branden met toast… maar den heb je de mooie menuutjes niet.

heb je die renderfouten ook als je de dvd op je computee bekijkt of enkel op tv?

mocht dit ook zo op de computer zijn kan je idvd misschien naar een image laten schrijven, deze mounten en testen en als dit goed is branden met toast ofzo.

Bijdrager
    sally

In FCP:
    Je kunt een horizontale motionblur proberen (heel minimaal 1 pixel ofzo)
    Er is ook nog zoiets als een flickerfilter
    Je moet je werk in FCP op een tv/monitor beoordelen (niet op je computerscherm) om het probleem te zien en te verhelpen.

(Een de-interlace filter heeft geen zin. daar heb je wat aan als je videobeeld ergens anders voor wil gebruiken)

Bijdrager
    hobbes2210
    ”iAgree”

Gezien niemand antwoord stel ik de vraag nog maar een keer maar dan iets anders:
    kan ik met een ander programma bijvoorbeeld cleaner het omzetten doen naar mpeg2 en dat dan inladen in idvd6 of pikt idvd dat dan niet?

Je kan in FCP inderdaad de optie export to DVD gebruiken. Dit gebruikt compressor en dus een iets betere compressie dan in iDVD gebeurd.
    Je kan dan de MPG files in iDVD gebruiken (volgens mij, ik gebruik zelf DVD SP)

Succes

Bijdrager
    Sandman

Bekend probleem wat met de interlacing te maken heeft. (je foto’s zijn niet interlaced en zullen
    dit ook nooit worden)
    Eenvoudige oplossing:
    – Maak een action aan in Photoshop (druk op record terwijl je de volgende handelingen doet):
    – Over de hele foto een Motion Blur, angle 72 graden, distance 1 pixel
    – Opslaan van de action
    – Batch loslaten over al je 300 foto’s en deze saven
    – Automate – batch
    – In FCP de foto’s opnieuw ‘locaten’

Voila

Succes
    Remko

Bijdrager
    iAgree

maar eens even snel de foto shop handleiding erbij zoieken dan , super bedankt.

export to dvd vanuit fcp, die had ik nog niet gezien, maar ik zal eens kijken uiteraard, kan ik die files dan gewoon weeer in idvd slepen? Ik ben nog niet bekend met dvd sp dus ik ben nog even afhankelijk van idvd vandaar de vraag;-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.