8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Foto's delen met Google Drive…

Beste mensen,

voorheen was ik een trouwe .Mac / MobileMe klant (voor degene die nog weten wat dat was), waarbij ik vooral de online galerij functie erg kon waarderen. Ik maakte en maak geen gebruik van zogenaamde ‘social’ media, maar er zijn wel aantal mensen in het buitenland bij wie ik niet zo vaak kom aan wie ik mijn vakantiefoto’s zou willen laten zien. Dit ging via MobileMe erg handig, snel en goed geïntegreerd in het hele Mac ecosysteem.
    Maar nu iCloud er is, mis ik die functie erg. Ik wil mijn foto’s niet van de daken schreeuwen, noch wil ik een profiel bij Facebook of wat dan ook. Toch wil ik privé mijn foto’s delen met andere ver weg.
    Hoe?

Het mooiste zou zijn dat ik genoeg opslagruimte heb, omdat mijn foto’s redelijk groot zijn. Heb bovendien best wat foto’s en zou toch snel al een hoop GB’s kwijt zijn. Nu ik al jaren een GMail account heb, heb ik inmiddels behoorlijk wat GB’s opgebouwd op hun servers (zo’n 15 GB) en ik zou dus eventueel gebruik kunnen maken van de Google Drive service. Ik kan echter nergens vinden hoe ik die eventueel zou kunnen delen met anderen (anders van via Google + wat ik niet wil) en hoe dat werkt. Kan ik een soort foto galerij maken (a la MobileMe) in Google Drive of moet ik toch kijken bij iets anders? Ik weet dat Flickr ook wel zoiets heeft, maar die heeft een beperking m.b.t. opslag.
    Anyway, ik hoor graag jullie suggesties!

Bijdrager
    Shmoo

In de tijd dat MobileMe Gallery verdween werd SmugMug vaak genoemd als goed alternatief.
    http://www.smugmug.com/

Maar eerlijk is eerlijk, dit soort dingen zijn op vandaag vrij eenvoudig zelf te maken op een Web platform (CMS) het enige dat je zelf moet regelen is een Webhosting waar je voldoende ruimte hebt. Al het delen, openbaar maken of privé houden + uploaden zit dan al in het CMS verwerkt.

Dit staat al zolang op mijn todo lijstje om hier een voorbeeld van te maken:)

Bijdrager
    Wyodor

Met google drive kan je iemand de link naar een map sturen.

Als die map foto’s bevat komen die in een keurige pagina te staan.

Je kan zelf bepalen hoe en wat.

Hiero een voorbeeld :

https://drive.google.com/folderview?id=0B6j4gRmYL6-BdUpDczZYbmZYbUE&usp=sharing

Tis allemaal niet zo complex.

Zit dit te typen en te bekijken op een iPad.

Bijdrager
    gipsman

Google heeft ook Picasa om dit te doen.
    Verder zie ik je in iCloud via iPhoto (ook met de iOS app) zgn. journals kunt maken om foto’s te groeperen en dus als album door te sturen.
    Dat kan dan via een persoonlijke link die je aan mensen doorgeeft of via een weblink.
    Niet zeer verschillend dus van destijds mobileme gallery (wat ik ook zeer mis).
    Heb die iCloud functionaliteit nog niet zelf getest omdat ik ook over ben naar Smugmug.

Bijdrager
    Xcode

Zoals Johannes zegt, het kan via iCloud ook. Je moet de foto’s die je wilt delen selecteren, vervolgens delen kiezen en op fotostream klikken. De te nemen stappen zijn vervolgens duidelijk. Op m’n iPad werkt de functionaliteit perfect, heb echter geen idee hoe het in z’n werk gaat op een Mac (iPhoto).

Bijdrager
    Maverick9898

In de tijd dat MobileMe Gallery verdween werd SmugMug vaak genoemd als goed alternatief.

Ik heb even gekeken, maar dat is wel betaald en ook relatief veel voor die ene keer dat ik er gebruik van maak;). Wel mooi trouwens en nog nooit van gehoord :O!

@Wyodor
    : thanks! Ah okay, dat wilde ik even weten. Ik kon er in Drive niet zo goed achterkomen hoe dat dan werkte (bijv. met zo’n link pasten).

@johannes
    : Picasa is een optie, maar ook dat is volgens mij beperkt, in de zin dat je een bepaalde grootte foto’s kan uploaden, meen ik.

@Xcode
    : goed om te weten dat dit ook via Photo Stream kan.

Toch denk ik dat ik voor die Drive optie ga. Dat lijkt vrij simpel en de hoeveelheid ruimte daar is ook wat ik zoek.

Dank voor alle suggesties!

Bijdrager
    Wijtze

Je kunt tegenwoordig ook via Gmail de foto’s als via GDrive als bijlage toesturen. Dat is de optie naast de paperclip (Insert items using drive).

Een andere optie is in Drive een map aan te maken en deze te delen met vrienden. Zij hebben dan toeging tot deze map. Overigns biedt Google nu iedereen standaard 15GB aan opslag in Gmail en GDrive.

Bijdrager
    Maverick9898

@wijtze: thanks! Dat is inderdaad handig:).

Het is me gelukt, alleen ze staan nu niet in de goede volgorde. Even kijken hoe ik dat op moet lossen, haha;)!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.