10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    sawtooth

Foto’s blijven verkeerd staan ondanks rotation

Beetje vage omschrijving misschien, maar als ik fotos heb gedownload van mijn camera en deze zijn toevallig verkeerd geroteerd, dan blijven ze nadat ik ze goed heb geroteerd (zodat ze recht staan) nog steeds op de foute manier zichtbaar op mijn desktop. Als ik ze dan dubbelklik opent Preview ze wel juist, maar als je deze fotos gebruikt in bijvoorbeeld Iweb, dan staan ze weer op hun kant. Hoe kan ik dit verhelpen?

Moderator
    unSOUND

Op het moment dat je een foto roteert in bijvoorbeeld Voorvertoning, wordt de foto niet echt aangepast. Er wordt enkel aangegeven dat deze foto voortaan geroteerd moet worden bij het openen. Wat je moet doen is de foto bewerken in een “echt” bewerkings-programma. Maar wellicht lukt het ook met een “opslaan als” of “exporteer”…

Bijdrager
    sawtooth

Unsound, bedankt hiervoor

is Iphoto een volledig bewerkingsprog?

want opslaan als werkt niet volgens mij…

zijn er freeware alternatieven?

Moderator
    unSOUND

iPhoto kan het inderdaad ook. Gewoon roteren en exporteren, dat zou moeten werken, hoewel misschien opslaan al genoeg is. Eerlijk gezecht weet ik dat niet zeker omdat ik dergelijke zaken dus altijd in Photoshop doe.

:)

Bijdrager
    Jonnotie

Probeer Quickscale eens:)

Moderator
    unSOUND

Waarom 10 euro betalen als iPhoto het ook kan ?

Inactief
    Anoniem

Gewoon alles importeren in iPhoto en roteren. Als je de foto dan uit iPhoto naar je Bureaublad sleept staat hij wel goed. Beetje een vervelende eigenschap van Voorvertoning.

Edit: zo dus.

Bijdrager
    TD

Het kan ook zeer makkelijk gedaan worden met de automator

Bijdrager
    Yaris

Ter aanvulling op de uitleg van unSOUND geef ik hier de verklaring zoals gevonden op een engelstalig forum:

This is a known problem with JPEG files within certain OS X applications. When Preview rotates a JPEG image, it doesn’t actually rotate the pixels, which would degrade the image (since JPEG is a lossy compression). Instead, it just uses a JPEG tag embedded within the file to define the orientation.

Now, other apps, like Safari, Mail, iChat, etc, ignore this tag and show the JPEG with its original orientation.

Bijdrager
    1984
    ”unSOUND”

Maar wellicht lukt het ook met een “opslaan als” of “exporteer”…

dat werkt bij mij ook met voorvertoning.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.