8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

(opgelost) Foto's bibliotheek inconsistent en vraagt om te herstellen

Wat heb ik nu aan de hand? Ik heb een Foto’s bibliotheek van rond de 90 GB. Vorige week ging deze nog netjes open.
    Ik wil hem nu openen en krijg het bericht dat de bibliotheek inconsistenties bevat en moet worden hersteld.
    Vermits ik dit ooit nog eens heb gehad en toen vanzelf in orde kwam, heb ik nu gewoon OK gezegd.
    Daarna is hij heel kort aan het herstellen en komt in een default venster : “Welkom bij Foto’s, ga op één van de volgende manieren aan de slag…. ”
    De bibliotheek is volledig leeg.
    Nochtans heeft de bibliotheek nog steeds dezelfde omvang in de finder en zitten alle foto’s er nog in.
    Ik probeer dit met de bibliotheek uit de backup, en hij geeft dezelfde melding.

Kan iemand me hierbij helpen aub , waarvoor reeds dank .

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    gipsman

EHBO: heb je al eens herstart en/of mac uit-aangezet?

En verder:
    -welk macOS in geïnstalleerd? Yosemite? capitan? Sierra?
    -gebruik je ook iCloud (of andere sync) om foto’s te syncen? Worden je foto’s enkel lokaal op de mac bewaard?
    -heb je ook nog het vroegere iPhoto of enkel de actuele Foto-app?
    -heb je meerdere fotobibliotheken?
    -heb je nog andere devices (iPhone, iPad, 2de mac) waar de fotoapp actief is? Hoe komen foto’s naar de mac? Via iPhone? Camera?

Bijdrager
    Sylvester

Misschien heb ik inderdaad wat te weinig info gegeven. Sorry.

Mijn Mac is al herstart, dat was het eerste wat ik heb geprobeerd.

Wat software betreft : van alle software en OS die nodig is, heb ik de laatste versies. Dus ik gebruik dan ook al geruime tijd ‘Foto’s’ in plaats van iPhoto, OS Sierra laatste update, enz…
    NIETS gesynchroniseerd , iCloud voor foto’s niet actief.
    Ik zet de foto’s gewoon over door Foto’s op te starten op mijn mac, de iPhone aankoppelen, en dan de foto’s overzetten van iPhone naar Foto’s bibliotheek.
    Op de iPhone gebruik ik gewoon de foto app, die niets anders doet dan het verzamelen van de pas gemaakte foto’s.

Nog een belangrijk item : ik heb inderdaad meerdere (4) bibliotheken, één grote van 100 GB of 20.000 foto’s en dan 3 kleinere van een paar GB’s.
    Deze hebben altijd op een centrale Mac mini server gestaan.
    Een tijdje geleden heb ik die verplaatst naar een Synology NAS. Deze staan gewoon op een volume dat alleen voor mij toegankelijk is, net zoals op de Mac mini.
    Dit heeft altijd goed gewerkt tot eergisteren. Vorige week nog in orde, en nu krijg ik de grootste van 100 GB niet meer open. Na herstel is hij leeg.
    De andere 3 zijn nog in orde.
    Als ik nu ga kijken IN de bibliotheek via de finder, dan zijn de foto’s (GELUKKIG) nog allemaal aanwezig in de map ‘masters’.
    Voor alle duidelijkheid : ik weet dat ik niets IN de bibliotheek mag veranderen, en heb ik dus ook niet gedaan. Ik ben alleen gaan kijken op het moment dat het mis ging om te zien of de foto’s er nog waren.

Alle hulp uiteraard welkom, waarvoor reeds dank

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    gipsman

Heb je al geswitcht zoals hier beschreven (eerst Fotos afsluiten en dan dubbelklik openen met Option ingedrukt dus):

https://support.apple.com/kb/PH21363?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Sylvester

Ja, zo start en stop ik altijd, en switch ik tussen de bibliotheken.

Bijdrager
    Sylvester

Na lang zoeken en proberen ben ik nog geen meter verder. Heel waarschijnlijk is de bibliotheek onherroepelijk kapot.
    iPhoto of de opvolger ‘Foto’s’ is heel mooi, maar er mag niet het minste fout gaan.
    Ik heb de indruk dat er meer fout kan gaan als de bibliotheek zeer groot is. De 3 andere bibliotheken die ik bezit zijn veel kleiner, nooit problemen mee gehad.
    Ook het feit dat hij zo groot is, maakt het moeilijk. Een bibliotheek kopiëren of verplaatsen of dupliceren via het netwerk duurt altijd héél lang, dus veel kan er niet getest worden.

Gelukkig heb ik nog in een vergeten hoekje een backup gevonden die vrij recent is. Twee maanden oud, en gelukkig is er sindsdien bijna niets gewijzigd, dus schade is zeer klein.

Ik ben terug up-and-running…. maar nu stel ik me toch vragen bij ‘Foto’s’ , via het netwerk, op een netwerk volume, enz….
    Ik start hiervoor een ander topic.

Allen dank voor het meedenken.

Bijdrager
    GoeieDag

Het lijkt me toch eerder en NAS probleem en de koppeling daarnaar.

Bijdrager
    Sylvester

Waaruit kan je dat afleiden?
    Ik heb verder geen problemen met de NAS. Kopiëren van NAS naar Mac’s en omgekeerd gaat heel vlot.
    Time Machine loopt heel vlot (veel vlotter dan met een Time Capsule …)
    Cloud Station Drive, een typisch programma van Synology voor 1op1 synchronisatie, loopt heel vlot. Geen probleem.
    Al deze dingen lopen via snelle wifi op 5Ghz.
    Waarom zou het gebruik van een Foto library op de NAS dan in de soep draaien? Dat is toch ook maar gewoon ‘data’?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.