8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    daantje

[Beantwoord] Foto's beschadigd na crash harde schijf

Hallo, Ik heb een macbook pro 2012. Nu is de harde schijf laatst gecrasht. Helaas geen recente back up van de inhoud. Na het plaatsen van een nieuwe harde schijf heeft iemand de gegevens incl. foto’s terug binnen halen en op een externe schijf kunnen zetten. Echter zijn er bij veel (niet allemaal) foto’s beschadigingen te zien. Zo zien sommige foto’s er uit alsof de hele ervan in negatief is, en soms zijn er hele strepen overheen.

Mijn vraag is dan ook is er een manier of een programma om deze foto’s te herstellen of is dat onmogelijk?1 Ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet maar helaas zonder resultaat.

Bedankt voor jullie reacties

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topicvraag beantwoord

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Dat ga je niet herstellen.
    Wat je ziet is wat het is.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Night

Er is één programma dat dat wel kan: TimeMachine (of eigenlijk wel meer, zoals CCC). Maar goed, je begrijpt natuurlijk dat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je een goede backup hebt en je van daaruit de beschadigde foto’s kan terughalen? Want er is een goede kans dat er wel meer bestanden beschadigd zijn, maar dat je dat niet 1-2-3 kan zien, zoals bij de foto’s,

Bijdrager
    KarelWillem

Helaas geen recente back up van de inhoud.

Ja, een backup is wel zo handig.;)

Moderator
    Night

Niet alleen handig, maar – zoals TS nu heeft ervaren – bittere noodzaak. Iedereen die denkt rustig te kunnen werken zonder backup, houdt zichzelf voor de gek. Vooral als je beseft dat foto’s onvervangbare herinneringen zijn.

Ik roep het altijd en tegen iedereen: Zorg dat je 3 backups hebt:

1. TimeMachine backup of soortgelijk
      (om in geval van per ongeluk verwijderen of veranderen van een bestand, snel weer één of meerdere stappen in de tijd terug kunt gaan)
    2. Bootable clone
      (om in geval van een crash of ander defect snel weer aan de slag te kunnen
    3. Off-site backup
      (liefst een automatische cloud backup; in geval van brand, diefstal of andere calamiteit te allen tijde je data veilig te hebben

Bijdrager
    daantje

Was er al beetje bang voor. Bedankt voor de reacties

Bijdrager
    Groentenboer

Misschien heb ik het mis maar het hangt er denk ik ook wel vanaf wat degene precies heeft gedaan met de oude harde schijf. Als de gegevens van de oude harde schijf d.m.v. een copy / paste actie zijn teruggehaald is het wellicht nog een optie om deze harde schijf met disk recovery software te benaderen. Wellicht is de data die je terug haalt met dergelijke software minder erg beschadigd. Ik bedoel: misschien zijn er dan foto’s terug te halen die niet zijn beschadigd.

Bijdrager
    daantje

@groenteboer, De harde schijf is inderdaad met een recovery software benaderd. daardoor zijn niet alle foto’s beschadigd maar toch wel een gedeelte.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.