17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    chippie

foto's archiveren en bewerken

Nu ik mijn imac steeds meer begin te waarderen ben ik ook opzoek naar een programma waarmee ik mijn foto’s kan archiveren en bewerken. Daarnaast moet ik eenvoudig bij deze foto’s kunnen komen om ze bijvoorbeeld bij de hema te gebruiken om een fotoboek te maken.

Uiteraard heb ik al wat geprobeerd. Zo spreekt iphoto mij erg aan, het is gebruiksvriendelijk en je maakt er snel mooi slide shows mee. Echter de bewerkingen zijn voor mij te beperkt.
    Aperture heb ik ook bekeken, is ook een prachtig programma en doet al veel meer dan ik met iphoto kan.
    Maar zowel bij iphoto en aperture is het lastig om op een eenvoudige wijze bij je foto’s te komen om zo online foto’s albums te maken.

Ik weet dat het kan met iphoto/aperture maar je bent dan aangewezen op apple en die boeken vind ik gewoon te duur.
    Daarnaast vind ik het maken van slide shows in iphoto een stuk eenvoudiger dan in aperture en ook de koppeling tussen deze twee programma’s is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb het gevoel dat alle foto’s dubbel worden opgeslagen. (Zowel binnen iphoto als binnen aperture)

Mijn vraag is hoe doen jullie dit?
    dus:
    – foto’s archiveren.
    – foto’s bewerken,
    – foto’s kunnen gebruiken met een online fotowinkel.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik denk dat je beide programma’s nogal onderschat.
    Zeker als je de fotoboeken door de HEMA laat maken. Er zijn misschien betere leveranciers.
    Verder is het zeker niet nodig om een fotoboek door Apple te laten maken als je iPhoto of Apetrture gebruikt.
    Maar je kunt ook eens kijken naar een programma als Bridge. Het wordt geleverd met Photoshop (Express).
    Bewerken doe je vanuit Bridge via Camera RAW en verder in Photoshop.
    Een echt archiveerprogramma vind ik iView Media Pro, dat een tijdje geleden helaas door Microsoft is overgenomen.
    Bewerken moet je in een ander programma doen.

Bijdrager
    1984
    Dick op 27 september 2010

Bewerken moet je in een ander programma doen.

Bijvoorbeeld met Pixelmator

Bijdrager
    Ravaso

Maar zowel bij iphoto en aperture is het lastig om op een eenvoudige wijze bij je foto’s te komen om zo online foto’s albums te maken.

In iPhoto… selecteer foto.. rechtermuisknop en dan toon bestand.. :sarcastic:

Bijdrager
    1984
    Ravaso op 27 september 2010

In iPhoto… selecteer foto.. rechtermuisknop en dan toon bestand.. :sarcastic:

Gewoon eruit slepen of exporteren

Bijdrager
    KarelWillem
    chippie op 27 september 2010

…Maar zowel bij iphoto en aperture is het lastig om op een eenvoudige wijze bij je foto’s te komen om zo online foto’s albums te maken…..

Sleep. Naar je bureaublad. Klaar.

Hoezo is dat lastig?

Bijdrager
    buzz

Ik gebruik Lightroom 3 en vind dit een fantastisch programma, met veel export mogelijkheden o.a. direct naar flickr of facebook.
    Met een boek van Scott Kelby erbij kun je er alles uithalen wat er in zit.

Bijdrager
    Oppie
    KarelWillem op 27 september 2010

Hoezo is dat lastig?

Omdat de meest simpele oplossingen de mensen boven hun abstractieniveau gaan, gewend als ze zijn aan moeilijke/ingewikkelde oplossingen in Windows.

Bijdrager
    chippie

Inderdaad heb ik te moeilijk (= windows) gedacht.:sealed:
    Als het inderdaad zo eenvoudig is om foto’s uit iphoto the halen dan valt dat bezwaar weg.
    De Hema had ik meer als algemeen voorbeeld genoemd. Er zijn natuurlijk veel meer site’s waar je online een fotoboek kunt maken, maar allemaal moet je dan via een browser aangeven welke foto’s je in het boek wilt zetten.
    Mij was niet duidelijk hoe ik dat zou moeten doen i.c.m. iphoto. Maar dat is nu dus wel duidelijk.
    Ik vind het jammer dat er in iphoto niet genoeg bewerkings mogelijkheden zitten want het programma werkt verder voor mij prima.
    Misschien toch kiezen voor aperture nu ik weet hoe eenvoudig het is om foto’s in een apart mapje te zetten voor bewerking met een online fotoboeken leverancier.

Bijdrager
    Afroman

@1984.
    Dan krijg je een thumbnail en geen originele foto. Althans, zo is dat met Aperture.

Bijdrager
    Oppie
    chippie op 27 september 2010

1- Mij was niet duidelijk hoe ik dat zou moeten doen i.c.m. iphoto. Maar dat is nu dus wel duidelijk.
    2- Ik vind het jammer dat er in iphoto niet genoeg bewerkings mogelijkheden zitten want het programma werkt verder voor mij prima.

1- Nee, je weet het nog niet; voor het online invullen is het volgende het handigst: als het dialoogvenster wordt geopend nadat je ‘Kies foto’s’ (o.i.d.) hebt geklikt, zul je in de linkerkolom ‘Media’ zien staan, met daarin ‘Foto’s’. Nu kun je in dat venster boven kiezen voor iPhoto, en dan krijg je precies hetzelfde beeld als je ook in iPhoto hebt, met Gebeurtenisen, Foto’s, Gezichten, etc. En daarin kun je wel heel makkelijk de foto’s die je wilt hebben selecteren.
    2- Wat mis je aan bewerkings-mogelijkheden in iPhoto?

Bijdrager
    chippie

@Oppie; bedankt voor je uitleg. Inderdaad werkt het zo als je beschrijft. Tenminste bij de Hema.nl. Bij Foto.com lukt het (nog) niet. Hier ben ik echt blij mee.
    Het is wel grappig om te ervaren dat ik nog veel te veel windows aan het denken ben, het is allemaal een stuk eenvoudiger dan ik dacht.
    M.b.t. het bewerken van foto’s voldoet iphoto voorlopig wel, zeker voor de normale snapshots en familie gebeurtenissen. Ga ik de hobby serieuzer oppakken dan kan ik altijd nog eens verder kijken.

Bijdrager
    Sascha
    Afroman op 28 september 2010

@1984.
    Dan krijg je een thumbnail en geen originele foto. Althans, zo is dat met Aperture.

Met iPhoto krijg je de normale grootte hoor.

Bijdrager
    chippie

Met iPhoto krijg je de normale grootte hoor.

Inderdaad, net geprobeerd.

Moderator
    unSOUND
    Afroman op 28 september 2010

@1984.

Alleen als je Aperture hebt ingesteld om kleine previews te maken in plaats van grote… Ikzelf laat Aperture daarom gewoon previews maken in volledige resolutie.

Wat betreft bewerken, het mooie van iPhoto is onder andere dat je het bewerken kunt uitbesteden aan een ander programma, als je dat hebt. Denk daarbij aan Photoshop Elements, Pixelmator of dergelijke. Je hoeft in iPhoto alleen de foto maar te selecteren, en met de rechter muisknop kiezen voor “Bewerk in extern programma”.

Bijdrager
    Oppie

Inderdaad.
    Of ook in te stellen in de iPhoto voorkeuren, zodat betreffende foto in iPhoto opent in bijvoorbeeld Photoshop bij dubbelklikken.

Bijdrager
    michelvdb
    Dick op 27 september 2010

Een echt archiveerprogramma vind ik iView Media Pro, dat een tijdje geleden helaas door Microsoft is overgenomen.

Microsoft Expression Media 2 is sinds deze zomer overgenomen door Phase One.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.