13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

foto’s.app – tonen naam bestand op de foto

Ik heb de opmerking al eens gemaakt in een draadje van enkele maanden geleden maar misschien heeft Apple of een handige gebruiker ondertussen een oplossing gevonden.

Probleem : Bij iPhoto ,de voorganger van Foto’s , kon men de naam van het bestand tonen onderaan de foto , ook bij de diavoorstellingen.

Gezien vrijwel al mijn foto’s reisdocumentaires zijn staat in de naam van elke foto de datum , de plaats en de activiteit die we doen. Bij het vertonen van een foto ( of meestal een diavoorstelling) is dat natuurlijk erg handig.

In iPhoto kon men in de aanstellingen aanvinken om deze naam en/of een titelpagina te tonen bij elke diavoorstelling. Bij de verplichte overgang naar Foto’s bij de installatie van Catalina bleek deze mogelijkheid niet meer te bestaan wat uiteraard heel vervelend is.

Weet iemand of er ondertussen toch al één of andere mogelijkheid ontdekt is om die gegevens toch te kunnen laten zien ?

Dank bij voorbaat voor een goeie tip.

Bijdrager
    Jaap

Foto’s menubalk: Weergave > Metagegevens > Titels

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je reactie Jaap, maar “Titels” staat bij mij al heel de tijd dat ik foto’s gebruik aangevinkt.

De titels staan dan wel ONDER de foto in het foto-overzicht maar zijn niet zichtbaar OP de foto als je een diavoorstelling draait . In iPhoto was dat wel het geval.

Bijdrager
    gipsman

Op een iPad kan je in de Photos app typen op de foto en op pro iPads kan je er eventueel op schrijven met een Apple Pencil. Wat er in mac Photos app kan weet ik niet. Het is natuurlijk niet hetzelfde als captions onder de foto’s. En je kan er niet mee op alfabet zetten, wat ook heel vervelend is. Maar er zijn andere apps ( bv. Smugmug, Zenfolio) waar dit wel kan. Die apps zijn echter niet gratis. Smugmug bestaat wel voor de mac. Ik heb dat jaren geleden gebruikt voor plantenalbums op een iWebsite, toen iPhoto vervangen werd.

Bijdrager
    mowat

Goeimiddag gipsman. Zoals je zegt , de foto’s.app heeft waarschijnlijk andere mogelijkheden dan diezelfde app op een iMac.

Het zou ook te gek zijn om een ander betalend niet- apple programma te moeten kopen omdat Apple iets wat in zijn eigen programma zat en heel handig was er weer uit gehaald heeft. En ik vraag me af waarom !

Het lijkt er sterk op dat Foto’s die optie niet had bij het uitkomen enkele jaren geleden en momenteel nog steeds niet heeft en dus waarschijnlijk ook niet zal krijgen. Zonde van een app te degraderen.

Bijdrager
    gipsman

Hallo Mowat, ja betalen is dan niet leuk. Maar nogal wat mensen doen het toch vanwege de extra functionaliteit, denk maar aan de alternatieve apps voor Mail.

Heb je al naar Google Photos gekeken?  Niet leuk voor privacy, maar is wel grotendeels ook gratis.

Bijdrager
    mowat

Het gaat natuurlijk ook niet alleen over het wel of niet gratis. Meestal moet je van nul terug beginnen met albums en dergelijke, met gepaste overgangen en muziek  aan te maken en als het over duizenden foto’s gaat  dan is het vooral het vele werk dat me belet van alles opnieuw te beginnen.

Bijdrager
    mowat

Ik heb nog een passage over dit probleem gevonden op het eigen forum van Apple. En in dat topic stelden heel wat gebruikers dezelfde vraag.

“Slideshow photo titles”

May 7, 2015 9:17 AM in response to ljlhdesigns

Unfortunately you are right. It is no longer possible to add titles to a slideshow.

You may want to send feedback to Apple with a feature request. The feedback form for Photos is here.

Apple – Photos – Feedback

If you still have iPhoto or Aperture installed, use these applications to present your slideshows for the time being.

Men geeft goede raad (gebruik iPhoto “for the time being”).

Maar als je dan de datum ziet ( 7/5/2015) dan duurt die “time being” behoorlijk lang.

Bijdrager
    gipsman

Je kan eventueel ook een oudere mac aanschaffen met High Sierra bv. en daar iPhoto op zetten.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je reactie gipsman , maar dat is ook niet het probleem. Op mijn iMacs  staan momenteel nog alle systemen vanaf 10.4 (Tiger) tot en met 10.15 (Catalina) en ik kan via de alt toets met al deze systemen opstarten en werken. Op elk systeem staan ook al mijn bestanden , inclusief foto’s en muziek en films. En op deze oudere systemen kan ik dus ook nog werken met alle soorten oude software die al lang niet meer op de nieuwere systemen werkt.

Maar ik had natuurlijk graag gezien dat Apple ook op het nieuwste systeem dezelfde mogelijkheden zou bieden wat vernieuwde software betreft als op vorige systemen , in dit geval bv. Foto’s. Het lijkt me toch geen heksentoer om op een nieuwere software dezelfde mogelijkheden te bieden als op de software die vervangen wordt. En het gaat natuurlijk niet enkel over Catalina want als daar foto’s (toch al in gebruik bij Apple sinds 2015) niet die mogelijkheid heeft dan betwijfel ik ten zeerste of ze dat op 10.16 , 10.17 enz. wél opnieuw zouden voorzien.

Bijdrager
    gipsman

Ja natuurlijk. De functionaliteit blijft ver achter bij iPhoto. Het is one size fits all.

Bijdrager
    gipsman

Je kan met de app Retroactive iPhoto toch gebruiken in Catalina.

https://www.appletips.nl/aperture-iphoto-retroactive-app/amp/

Bijdrager
    mowat

@ Gipsman,

dat zou inderdaad kunnen maar dan moet je via de app.store het oude iPhoto opnieuw gaan installeren en dan weer alle albums en diavoorstellingen gaan aanmaken voor duizenden foto’s . Bovendien lijkt het me dat Apple er ooit weer wel een stokje voor zal steken zodat je zo’n alternatief programma niet meer kan gebruiken op een manier zoals men bijvoorbeeld ook al voor 10.16 bezig is om programmas zonder ondertekening uit te schakelen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.