30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:

Bijdrager
    wouters

Fotolader laadt niet alle foto's

Help! Heb 12.000 foto’s op mijn iPhone staan en wil deze op mac zetten (of HD). Maar fotolader ziet maar 4100 foto’s. Hoe kan dit en nog belangrijker, hoe zorg ik dat ik alle foto’s van mijn telefoon naar mac krijg. Alvast geweldig veel dank!

Bijdrager
    McMeller

Staat iCloud-foto’s (iCloud-fotobibliotheek) aan op je iPhone?

Bijdrager
    wouters

Ja

Bijdrager
    McMeller

Dan is dat de reden. Je ziet alleen de foto’s die lokaal op je telefoon staan.

Wat is je uiteindelijke doel? Ik kan wel allerlei adviezen opwerpen maar weet liever eerst wat je waarom wil.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McMeller op 23 december 2018 om 16:37</p>
    Dan is dat de reden. Je ziet alleen de foto’s die lokaal op je telefoon staan.

Wat is je uiteindelijke doel? Ik kan wel allerlei adviezen opwerpen maar weet liever eerst wat je waarom wil.

Ik wil alle foto’s op een externe harddisk hebben staan. En dat het liefst met een paar klikken. Dank alvast voor je hulp!

Bijdrager
    McMeller

Aangezien iCloud-foto’s op je iPhone is ingeschakeld, ga ik er ook vanuit dat hij volledig gesynchroniseerd is (voldoende ruimte op iCloud, alles geüpload.

Vraag je nu eerst af waarom je een kopie op een externe schijf zou willen maken. Begrijp mij niet verkeerd; ik zal niemand een extra backup afraden. Toch bespaar ik mezelf die moeite omdat ik iCloud voldoende vertrouw.

Wil je het toch, zou ik je aanraden iCloud-foto’s ook op je Mac in te schakelen, met de instelling alle originele foto’s lokaal te bewaren. Je iPhone en Mac zijn dan synchroon. Maak van je gehele Foto’s-bibliotheek vervolgens een kopie op de externe harde schijf.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McMeller op 23 december 2018 om 17:33</p>
    Aangezien iCloud-foto’s op je iPhone is ingeschakeld, ga ik er ook vanuit dat hij volledig gesynchroniseerd is (voldoende ruimte op iCloud, alles geüpload.

Vraag je nu eerst af waarom je een kopie op een externe schijf zou willen maken. Begrijp mij niet verkeerd; ik zal niemand een extra backup afraden. Toch bespaar ik mezelf die moeite omdat ik iCloud voldoende vertrouw.

Wil je het toch, zou ik je aanraden iCloud-foto’s ook op je Mac in te schakelen, met de instelling alle originele foto’s lokaal te bewaren. Je iPhone en Mac zijn dan synchroon. Maak van je gehele Foto’s-bibliotheek vervolgens een kopie op de externe harde schijf.

Dank! Toch zit daar een probleem. Heb op Mn harddisk namelijk voldoende ruimte maar op Mn Mac niet. Daar zit een probleem…

Bijdrager
    wouters

Is er geen enkele mogelijkheid mijn iPhone als een soort verkenner te openen en alles te kopiëren?

Bijdrager
    McMeller

Jawel, met Fotolader. Maar je ziet alleen wat er ‘te verkennen’ valt; hetgeen op je telefoon staat.

Als je die route de voorkeur geeft, moet je er eerst voor zorgen dat alle foto’s op je telefoon staan. Dat doe je onder de instellingen van iCloud-foto’s. Stel daar in dat je alle originelen wilt bewaren. Het downloaden zal wat tijd vragen en de vraag is of het op je telefoon past.

Ik blijf geïnteresseerd waarom je dit wenst, want dan heb ik wellicht nog aanvullende tips voor je.

Bijdrager
    McPim

Eigenlijk best een Catch-22 McMeller? Het past niet meer op je telefoon (stel..), en je hebt geen of een te kleine Mac, maar je wil toch je foto’s fysiek op een schijf. Om wat voor reden dan ook. Ik heb daar zelf geen last van maar heb de vraag wel eerder voorbij zien komen: hoe kun je in dit geval je iCloud foto’s op een schijf krijgen?

Moderator
    Night

Je kan toch gewoon alle foto’s uit iCloud (in 1x) downloaden? Vergeet alleen niet even de default download-locatie van je browser naar je externe harddisk te wijzigen. Anders loopt je interne disk zó vol 😉

http://osxdaily.com/2016/05/26/download-photos-from-icloud/

(even scrollen naar “How can I download ALL pictures from iCloud?”)

Bijdrager
    McPim

Ik vind een 6-stappen plan én de download locatie veranderen (in dit geval) niet heel ‘gewoon’ 🤔 maar als het werkt: prima. Ik wist het niet dus dank voor de tip Night!

Bijdrager
    McMeller

Ik zie nu pas de reactie van wouters van gisteren 17:56, één minuut voor zijn volgende reactie. En eigenlijk stelt McPim hetzelfde: wat nou als ik voor het synchroniseren van alle foto’s op iCloud te weinig ruimte op mijn Mac heb?

Nou, nog makkelijker… Dan maak je een nieuwe Foto’s-bibliotheek aan op je externe schijf, en laat je die met iCloud synchroniseren.

En als je geen Mac hebt: al je foto’s eerst naar je iPhone downloaden en ze importeren via een PC, want dat werkt op precies dezelfde manier als op de Mac met Fotolader. Je moet dan inderdaad wel voldoende ruimte op je telefoon hebben. En anders heb je het alternatief van Night.

Dus ja, dit soort situaties kunnen een Catch-22 (kip-ei) creëren. Het is echter maar net welke route je zelf kiest en wat je uitgangspunt is.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McMeller op 24 december 2018 om 11:19</p>
    Ik zie nu pas de reactie van wouters van gisteren 17:56, één minuut voor zijn volgende reactie. En eigenlijk stelt McPim hetzelfde: wat nou als ik voor het synchroniseren van alle foto’s op iCloud te weinig ruimte op mijn Mac heb?

Nou, nog makkelijker… Dan maak je een nieuwe Foto’s-bibliotheek aan op je externe schijf, en laat je die met iCloud synchroniseren.

En als je geen Mac hebt: al je foto’s eerst naar je iPhone downloaden en ze importeren via een PC, want dat werkt op precies dezelfde manier als op de Mac met Fotolader. Je moet dan inderdaad wel voldoende ruimte op je telefoon hebben. En anders heb je het alternatief van Night.

Dus ja, dit soort situaties kunnen een Catch-22 (kip-ei) creëren. Het is echter maar net welke route je zelf kiest en wat je uitgangspunt is.

Wat ontzettend fijn al deze tips. Het is mij helaas nog niet gelukt. Hoe maak ik een nieuwe foto bibliotheek op hardeschrijf (en daarna synchroniseren).

Ook het stappenplan zoals hieronder beschreven lukt mij niet. Die knop ‘selecteer foto’s’ stap 3, lijkt te ontbreken. Alvast heel veel dank weer.

<p class=”cite”>McPim op 24 december 2018 om 01:14</p>
    Ik vind een 6-stappen plan én de download locatie veranderen (in dit geval) niet heel ‘gewoon’ 🤔 maar als het werkt: prima. Ik wist het niet dus dank voor de tip Night!

<p class=”cite”>McPim op 24 december 2018 om 01:14</p>
    Ik vind een 6-stappen plan én de download locatie veranderen (in dit geval) niet heel ‘gewoon’ 🤔 maar als het werkt: prima. Ik wist het niet dus dank voor de tip Nigh

Bijdrager
    McPim

Een nieuwe bibliotheek maak je door ‘Foto’s’ op te starten met de Optie toets ingedrukt (zie hier). Je krijgt dan de optie om een nieuwe bieb aan te maken, als lokatie kies je dan je externe schijf.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 28 december 2018 om 10:15</p>
    Een nieuwe bibliotheek maak je door ‘Foto’s’ op te starten met de Optie toets ingedrukt (zie hier). Je krijgt dan de optie om een nieuwe bieb aan te maken, als lokatie kies je dan je externe schijf.

Top! Weer een stap verder. Krijg alleen direct deze melding….

Bijdrager
    McPim

Waar probeer je die bibliotheek te plaatsen, een externe schijf? Zo ja, wat gebeurt er als je niet een map kiest maar gewoon het ‘root’ niveau van de schijf?

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 28 december 2018 om 10:28</p>
    Waar probeer je die bibliotheek te plaatsen, een externe schijf? Zo ja, wat gebeurt er als je niet een map kiest maar gewoon het ‘root’ niveau van de schijf?

Dan werkt het wel.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 28 december 2018 om 10:28</p>

Dan lukt het wel… maar dan…

En… ben nu mij hele oude bibliotheek kwijt zo lijkt het. Hoe krijg ik die weer terug? #regenindedrup

Helaas heb ik mijn probleem nog steeds niet kunnen verhelpen.

Bijdrager
    McPim

Die ben je niet kwijt en staat nog gewoon op z’n oude plek. Via de ‘Finder’ in de linkerkantlijn bij ‘Afbeeldingen’ zou je ‘m moeten zien, dat is de standaard locatie. En anders ‘Foto’s’ weer met de optie toets openen, dan hoort ie er ook bij te staan.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 29 december 2018 om 20:54</p>
    Die ben je niet kwijt en staat nog gewoon op z’n oude plek. Via de ‘Finder’ in de linkerkantlijn bij ‘Afbeeldingen’ zou je ‘m moeten zien, dat is de standaard locatie. En anders ‘Foto’s’ weer met de optie toets openen, dan hoort ie er ook bij te staan.

Ben gewisseld. Dank!

Blijft dat ik nog steeds geen back-up van mijn foto’s heb kunnen maken.

Meest makkelijke route lijkt via foto’s -> iCloud aan -> exporteren. Maar, zoals eerder gezegd, passen de foto’s niet op mijn mac.

Ik ben ten einde raad…. Wie o wie?

Bijdrager
    McPim

Zeg even precies wat je gedaan hebt.. Heb je een externe schijf, een nieuwe bieb daarop gemaakt en de tip van McMeller gevolgd?

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 29 december 2018 om 21:03</p>
    Zeg even precies wat je gedaan hebt.. Heb je een externe schijf, een nieuwe bieb daarop gemaakt en de tip van McMeller gevolgd?

Ja, dat heb ik gedaan alleen twee problemen:

1. Als ik een bibliotheek op externe hardeschijf wil aanmaken geeft hij foutmelding (zie in berichten hierboven)

2. Als ik iCloud aanzet in een nieuwe foto bieb (getest op interne harddisk) dan geeft hij aan dat iCloud alleen ingeschakeld kan worden in de systeembibliotheek.

Dank voor je hulp! Hoop zo dat het uiteindelijk lukt.

Bijdrager
    McPim

1. Je zei dat het na mijn tip wel werkte?

2. Je kunt een nieuwe bibliotheek als ‘systeembibliotheek’ instellen, en dat later weer veranderen. Maar je moet dit niet doen met een nieuwe bieb op je interne schijf, dat heeft in jouw geval geen zin.

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 29 december 2018 om 21:10</p>
    1. Je zei dat het na mijn tip wel werkte?

2. Je kunt een nieuwe bibliotheek als ‘systeembibliotheek’ instellen, en dat later weer veranderen. Maar je moet dit niet doen met een nieuwe bieb op je interne schijf, dat heeft in jouw geval geen zin.

1. dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik bedoelde met ‘het werkt wel’ dat opslag op interne schijf lukte. Root niveau externe harddisk lukte en lukt niet. Krijg de foutmelding zoals aangegeven.

2. snap je. Eerst 1 maar eens voor elkaar krijgen

Bijdrager
    McPim

1. Dat zei je er toen niet bij hè, dus dat kan ik niet raden 😏.. Dus stapje terug, wat is dat voor externe schijf, en hoe is die geformatteerd?

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 29 december 2018 om 21:16</p>
    1. Dat zei je er toen niet bij hè, dus dat kan ik niet raden 😏.. Dus stapje terug, wat is dat voor externe schijf, en hoe is die geformatteerd?

Je hebt helemaal gelijk. Zoals gezegd heb ik dat echt verkeerd begrepen. Structuur is Mac OS Uitgebreid (journaled). Heb er twee die ik kan gebruiken. Doen het allebei nu niet.

Bijdrager
    McPim

Krijg je bij allebei de schijven de foutmelding over de bevoegdheden?

Bijdrager
    wouters

<p class=”cite”>McPim op 29 december 2018 om 21:19</p>
    Krijg je bij allebei de schijven de foutmelding over de bevoegdheden?

ja

Bijdrager
    McPim

Kijk eens bij ‘toon info’ bij een van die schijven of dit vinkje er staat onderaan (iets andere tekst in NL):

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.