11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    hansenonline

fotografisch technische vraag

voor mijn laatste opdracht van fotografie moest ik 45 foto’s verzamelen en hiervan de technische aspecten van opnoemen.

– wat voor een camera is gebruikt, technische camera, midden formaat camera of kleinbeeld camera?
    – is er een hoog, middel of laag iso waarde?
    – wat voor een sluitertijd kort, middel of lang?
    – is er een tele, standaard of groothoek lens gebruikt?
    – tenslotte wat was het diafragma klein, midden of groot?

ik zou het fijn vinden als iemand kan aangeven of ik het een beetje begrepen heb, voordat ik het door geef aan de docent. je kan het hier bekijken.

Bijdrager
    marloez

ziet er goed uit hansie! 8)

Bijdrager
    Mefait

Je hebt het wel redelijk begrepen denk ik. Hetgeen dat er bedoeld wordt is denk ik de exacte waarden: ISO 200, 1/250, F2.8, 65mm. Dit kan je vinden in de zogeheten EXIF. Zie net dat je ze verzameld hebt.. dan zal de exif er waarschijnlijk niet meer inzitten.

Bijdrager
    bieker

Ik zou ook getallen noemen bijvoorbeeld ISO 200, diafragma 11, sluitertijd 1/500. Ook de lens zou ik in een getal zetten: 105mm (of iets dergelijks). Dit zegt meer dan hoog of laag. Voor de camera kun je een merk noemen of: aangeven: kleinbeeld, 6×6 of 6,5×9 (of een ander formaat).

Bijdrager
    Freek.

Hanssie,
    -bij sommige plaatjes is je info bij mij (Safari v 1.3.2) niet leesbaar omdat ze in een rij onder de foto staan (bijvoorbeeld in de catergorie ‘Macro).
    -bij bv Culinair denk ik dat het diafragma eerder een grote opening had (klein getal), zeker de bovenste en onderste foto. De middelste foto is waarschijnlijk met een tele gemaakt. Lenstype is ook een beetje lastig aan te geven… 150mm is bij een technische camera op 4×5″ bijvoorbeeld standaard en 105mm met dezelfde digitale uitvoering van zo’n technische camera weer tele. Dit omdat het gebruikte deel van de beeldcircel weer veel kleiner is. Beetje zelfde idee als kleinbeeld fullframe-ccd of kleinere ccd. Snappie?
    -de interieurs zullen wellicht met een groothoek geschoten zijn.
    -ik moet weer aan het werk, snuffel eea nog even kritisch na. Succes ermee!

Bijdrager
    hansenonline

ik kreeg ook door dat ik de breaks vergeten was weg te halen bij planten en macro, nu moet het wel goed werken. zal je aanwijzingen opnemen freek thanks.
    voor de andere ik vreesde al dat ik getallen moest noemen, dus daar ga ik vanmiddag maar mee aan de slag. verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom :).

Bijdrager
    kippie

in je intro staat techniesche ipv technische

(verder heb ik niet alles bekeken, dus heb ik niet meer commentaar)

Bijdrager
    michelvdb

De foto ‘Iwo Jima Flag Raising on Mount Suribachi’ van Joe Rosenthal is met een Graflex Speed Graphic gemaakt, de toen courante camera in fotojournalistiek. Ik vermoed dat hij de legerversie van een Anniversary Speed Graphic ter beschikking had. Weliswaar een grote balgcamera maar géén technische camera wel een loopbodemcamera, in het Engels een Technical Camera of Field Camera in tegenstelling tot de View Camera die we in het Nederlands de technische camera noemen.

Vaak gebruik je onterecht de term Technische camera voor elke grootformaat balgcamera. Een technische camera (view camera) heeft volgende eigenschappen:

• kantelen van objectiefvlak,
      • zwenken van objectiefvlak,
      • horizontale verstelling van objectiefvlak,
      • vertikale verstelling van objectiefvlak,
      • kantelen van filmvlak,
      • zwenken van filmvlak,
      • horizontale verstelling van filmvlak,
      • vertikale verstelling van filmvlak.[/list:u:c1e03d9dd7]
      Niet alle grootformaatcamera’s hebben die mogelijkheden.

In je rubriek ‘Pionier’ gebruik je ISO-waarde hoog waar naar hedendaagse normen de toenmalige filmgevoeligheid extreem laag was.

Rubriek ‘Industrie’:
      • de opname van de wiellader en de dumper in de steengroeve zijn waarschijnlijk met een groothoek- of standaardobjectief gemaakt.
      • opname van de kraakinstallatie lijkt mij met een groothoekobjectief gemaakt.

Bijdrager
      Deskman

Ik denk dat bij vrijwel de helft van de foto’s die jij de kwalificatie ‘tele’ meegeeft een groothoek is gebruikt. Verder zie ik alleen maar ‘kleinbeeld’ en ‘technische camera’ staan, waarbij je er aan voorbij gaat dat bijna 100 jaar lang 6×9 en 6×6 de standaard is geweest voor heel veel fotografie.

Over de filmgevoeligheid is vaak niks zinnigs te zeggen, behalve dat je voor snelle foto’s waarschijnlijk wel een snelle film zou hebben gebruikt.

Telelens lijkt me eerder een standaardobjectief, diafragma is groot (klein getal) gezien de scherptediepte

Jij zegt: Iso waarde laag; Sluitertijd kort; Lens tele; Diafragma groot.
      Ik denk: Iso: 100 Sluitertijd: middel ; Lens: groothoek; diafragma: klein (hoog getal)

Kortom: het ziet er kek uit, maar ik zou de conclusies nog eens heroverwegen.

Bijdrager
      hansenonline

de foto van iwo jima zei de docent dat het een technische camera is omdat er een plaat in moet en na elke foto een andere.
      bij groothoek is toch vaak de rand vervormt, omdat ik dat op de meeste foto’s niet zag dacht ik dat die dus niet met een groothoek waren genomen. zal er nog eens naar kijken.

Bijdrager
      michelvdb

In plaats van technische camera kun je ook de algemene termen platencamera of grootformaatcamera gebruiken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.