30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:

Bijdrager
    EmuuuH

Fotografie opleiding [vragen aan fotografen]

Ik zit er over na te denken om aan het einde van dit schooljaar te stoppen met mijn vwo opleiding, en dan ergens een fotografie opleiding te gaan doen.
    Dit omdat ik het dit jaar niet ga redden, en ik fotografie veel interessanter vind.
    Ik wil dan fotograaf worden voor natuurfoto’s, fotoshoots, reportages enz. (niet schoolfotograaf, studiofotograaf.)
    Hier heb ik nog wel wat vraagjes over voordat ik hier een keuze in maak.

1: Heb je een havo/vwo diploma nodig als fotograaf?
    2: Waar kan ik het beste een fotografie opleiding doen(ervaring?)?
    3: Valt er van alleen fotograferen te leven? of heeft de gemiddelde fotograaf er een baantje naast?
    4: Hoe kan je gaan werken na een fotografie opleiding?

alvast erg bedankt

Bijdrager
    bartje

Je hebt een havo opleiding nodig wil je een fotografie richting kiezen op de kunstacademie. Ook voor de fotovakscholen heb je een havo diploma nodig. Ben je 21 jaar of ouder dan kan je geloof ik ook een soort van test (sorry ik weet niet hoe dat geval heet) doen, waarbij wordt aangetoond dat je capabel bent voor dat bepaald niveau.

Daarnaast zijn er diverse mbo opleidingen voor (zelfstandig)fotograaf (o.a. opleiding Fotonica, Den Bosch, Drachten, Ede). Waar je dat het beste kan doen, kan ik je niet zeggen.

Het is lastig om meteen van je zelfstandigefotografenleventje te kunnen leven. Het is wel raadzaam om er een baan bij te hebben. Of als fotograaf ergens in dienst gaan.

Je kan werken als zelfstandige, freelance, in een studio, of in dienst bij bijvoorbeeld een reclame bedrijf.

Bijdrager
    jspr

Ik zou zeker niet stoppen met je VWO omdat je het/een diploma altijd nodig is in de toekomst.

Tevens is een carriƫre als fotograaf niet zeker genoeg is omdat het deels op creativiteit aankomt. Wil je een goede fotograaf worden, dan heb je, in mijn optiek, eigenlijk geen opleiding nodig aangezien het een creatief beroep is waar je enkel de technische achtergrond van kunt leren.

Serieuze toevoeging: Ik zeg het volgende niet om bot over te komen, om of je te beledigen, maar als je goed naar je eigen foto’s op Flickr kijkt, vind je jouw foto’s dan echt zo goed?

Ik bedoel dit meer om je te behoeden voor Ć©Ć©n grote illusie die aan duigen valt. Als je stopt met je VWO en je mislukt als fotograaf, dan heb je niks…..

Bijdrager
    bartje

Ben ik het ook wel mee eens 8)

Bijdrager
    MichMich

Ben ik het zooo mee eens. Ontwikkel liever een eigen stijl. Dat wordt meer gewaardeerd, en kan er voor zorgen dat je eruit springt. En als dropout zeg ik: Maak je school af! Scheelt een hoop gezeur in de toekomst…;)

Moderator
    Poezenbeest

Sowieso is het handiger om een algemeen vormende opleiding als het VWO af te maken, dat staat nou eenmaal beter op je cv… ik kan het weten, want ik krijg er iedere keer weer vragen over, waarom ik zoveel onafgemaakte opleidingen op mijn cv heb staan.

Ik heb dit topic naar Video verplaatst, omdat daar de kenners zitten. Volgens mij kan je gerust ook zonder opleiding aan de slag, ga eerst maar eens met een leuke camera kijken of je er oog voor hebt om Ć¼berhaupt wel aan de slag te kunnen als fotograaf. Het eerste dat je gevraagd zal worden bij een opleiding, is namelijk een portfolio en je hebt wel een paar jaar nodig om dat op te bouwen.

Een goeie foto blinkt namelijk uit in compositie (hoe het dus op de foto staat), timing, beeld (je onderwerp) en natuurlijk de techniek. Op een opleiding leer je met name het laatste, maar de eerste drie zijn een kwestie van doen, doen en nog eens doen. Als het niet lukt met die eerste drie, dan kan je het sowieso wel vergeten als fotograaf. Ga dat dus eerst eens uitproberen… Daar heb je niet eens een dure camera voor nodig, dat kan je prima uitproberen met een goedkope Sony.

Ga dus eerst je opleiding afmaken en ondertussen uitproberen of het iets voor je is… Mocht het achteraf niks voor je zijn, dan kan je altijd nog verder met iets anders… Ondertussen bouw je een mooi portfolio op, waar je mee kan laten zien dat je oog voor compositie en timing hebt…

[edit] bij het nalezen van de forumindex, toch maar naar grafisch… hoop dat er daar genoeg fotografen zitten om de TS op weg te helpen…

Bijdrager
    MouseMighty

Als je vwo niet haalt ga dan havo doen maar in ieder geval eerst een diploma halen. Als je beste materiaal inderdaad op flickr staat zou ik zeggen…kies een ander vak. Misschien kan je fotografie er leuk “bij” doen maar om daar je hoofdberoep van te maken is heel erg zwaar zelfs voor degene die veel betere/mooiere foto’s maken dan jij. Kortom: niet doen!

Bijdrager
    sally

School afmaken. Ja.
    Dat mensen op basis van je flickerfoto’s twijfelen aan je talent, is onzin.
    Je hoeft niet super goed te zijn voor je aan een opleiding begint. Waar zijn opleidingen anders voor? Als je maar enthousiast bent, goed kan kijken en leergierig bent.
    Van die foto’s maken waar iedereen wow tegen zegt, is vaak ook maar een kwestie van een paar truckjes.

Als je wilt leren modeltekenen moet je ook les krijgen en oefenen.

Moderator
    Poezenbeest

Als ik kijk naar zijn Flickr, dan zie ik met name dat er nog wat aan de compositie gedaan moet worden, die eerste van die naald is mooi, maar qua standpunt is de tweede mooier… Maar foto’s beoordelen doen we hier nog niet, maar het geeft wel een beetje aan, dat je nog even verder kan gaan met oefenen.

Bijdrager
    MichMich
    ”MouseMighty”

Als je beste materiaal inderdaad op flickr staat zou ik zeggen…kies een ander vak.

Niet mee eens. Je kan zien dat je het leuk vind, en dat je op zoek bent naar leuke onderwerpen. Verder ontwikkelen kost tijd, maar als je passie bij fotografie ligt, gewoon lekker mee doorgaan.

Laat je niet afschrikken door mensen die vinden dat je het niet moet doen, kies wat JIJ wilt. Maar hou in gedachte dat het nu een kleine moeite is school af te maken, en dat daardoor straks een hoop dingen een stuk makkelijker gaan!;)

Bijdrager
    ckafe

EmuuuH, maak een uitgebreid praatje met je docent kunst/beeldend of CKV3. Ik neem tenminste aan dat je het CM-profiel volgt of in ieder geval kunst als extra vak hebt. Praat ook met je decaan of je afdelingsleider. Hopelijk kunnen zij je behoeden voor ondoordachte stappen. Het is nu eenmaal zo dat je je eerst door de rijstebreiberg moet eten voor je in luilekkerland terecht komt. Doe je VWO desnoods een jaartje over of maak de switch naar Havo en volg dan tegelijkertijd een voorbereidende cursus op een academie bij jou in de buurt. Overigens heb ik op ongeveer jouw leeftijd voor precies hetzelfde dilemma gestaan en werd ik toen min of meer gedwongen om eerst mijn studie af te maken voordat ik naar de academie ging. Achteraf nooit spijt van gehad overigens, integendeel. Ook een mooie oefening in doorzettingsvermogen en dat laatste heb je beslist nodig als je in de kunst wilt. En talent natuurlijk. Of je dat hebt valt nu nog niet echt uit je werk af te lezen, maar je kunstdocent kent jou wellicht beter om daarover te oordelen.

Bijdrager
    Odiebla
    ”sally”

School afmaken. Ja.
    Dat mensen op basis van je flickerfoto’s twijfelen aan je talent, is onzin.
    Je hoeft niet super goed te zijn voor je aan een opleiding begint. Waar zijn opleidingen anders voor? Als je maar enthousiast bent, goed kan kijken en leergierig bent.
    Van die foto’s maken waar iedereen wow tegen zegt, is vaak ook maar een kwestie van een paar truckjes.

Als je wilt leren modeltekenen moet je ook les krijgen en oefenen.

Daarbij moet je je nooit laten remmen in het vervullen van je droom omdat anderen het zeggen. En ja soms moet je je huidige leven volkomen op z’n kop zetten om een nieuwe weg in te kunnen slaan. Of het verstandig is om je VWO daarvoor af te breken kan alleen de TS bepalen. En niets is definitief, je kunt altijd opnieuw een keuze maken en een andere weg inslaan.

Ik kreeg van de week een mooie quote onder ogen van Einstein:

”I must be willing to give up what I am in order to become what I will be.”
    ***Einstein***

Laat je nooit remmen door anderen! Ga ervoor, maar maak wel een zorgvuldige afweging of het niet verstandiger is om toch nog even door te bikkelen op het VWO of desnoods een stapje lager naar de HAVO. Echter: alleen jij kan bepalen of dit voor jou zin heeft en haalbaar is.

(aldus een dropout die momenteel ver boven modaal verdient en nooit spijt heeft gehad van z’n eigen keuzes, hoe bizar ze ook lijken en/of leken)

Bijdrager
    St. Mobbs

Persoonlijk raad ik je het aan om gewoon het vwo af te maken. Je kunt een jaar blijven zitten. Dat is niet leuk. :cry: :cry:
    Maar ik raad je niet aan om naar de havo te gaan. Dat is wel een stapje terug, en een “lagere” opleiding kun je nog altijd kiezen.

Maar je zult merken wanneer je dat leerjaar overdoet, dat je niet meer een van de slechtste bent, maar een van de beste van je klas. Doordat je de stof nog een keer krijgt heb je een voorsprong op je klasgenoten. Je zult zien dat je ineens goede cijfers gaat halen. Dat is een verschijnsel dat bij ongeveer iedereen optreedt die blijft zitten. (Ik ga er wel vanuit dat je wat aan huiswerk doet)

Het is even doorzetten, maar 99 van 100 mensen die blijven zitten, studeert uiteindelijk met goede cijfers af.

Bijdrager
    EmuuuH

Met mijn Ckv docente praten lijkt mij niet zo’n goed idee, zij heeft een hekel aan mij, en ik aan haar.(en ben er eindelijk vanaf)
    CKV is bij ons op school geen leuk vak, het gaat voornamelijk over verslagen maken en vragenlijsten invullen.

Er was maar een enkele praktische opdracht(die ik overigens wel leuk vond), en zelfs daarin word grotendeels verteld wat je moet doen en hoe, je creativiteit werd er niet echt gestimuleerd.

verder iedereen bedankt voor de antwoorden alvast, en ik ga nog heel veel oefenen:D

Bijdrager
    St. Mobbs

Maak toch alsjeblieft je school af.

Doorzetten!!

Na het vwo kun je nog altijd fotograaf worden.
    En bovendien kun je in je vrije tijd (als je school afmaakt) ook oefenen.

Bijdrager
    Odiebla
    ”S.

Persoonlijk raad ik je het aan om gewoon het vwo af te maken. Je kunt een jaar blijven zitten. Dat is niet leuk. :cry: :cry:
    Maar ik raad je niet aan om naar de havo te gaan. Dat is wel een stapje terug, en een “lagere” opleiding kun je nog altijd kiezen.

Maar je zult merken wanneer je dat leerjaar overdoet, dat je niet meer een van de slechtste bent, maar een van de beste van je klas. Doordat je de stof nog een keer krijgt heb je een voorsprong op je klasgenoten. Je zult zien dat je ineens goede cijfers gaat halen. Dat is een verschijnsel dat bij ongeveer iedereen optreedt die blijft zitten. (Ik ga er wel vanuit dat je wat aan huiswerk doet)

<offtopic>
    Persoonlijk vind ik het systeem van ‘zitten blijven’ een absurd systeem. Iemand blijft niet zitten omdat ie over de hele linie slecht presteert, vaak zijn het enkele onderdelen. Ik was bijvoorbeeld bijzonder sterk in het exacte segment, maar minder sterk in de talenhoek. Als het aan mij lag ging ieder kind of iedere scholier altijd over en kreeg hij of zij een aangepast programma om de achterstand van het afgelopen jaar in te halen. Blijven zitten kan ook heel demotiverend werken en is een verspilling van tijd. Dat je een van de ‘beste’ gaat worden is onzin, iemand zonder talenknobbel zal in een tweede jaar niet ineens gaan uitblinken in vakken als latijn of frans.

Hm, misschien had ik toch de PABO moeten afmaken en het systeem van binnenuit moeten veranderen <eg>
    </offtopic>

Bijdrager
    kobekes

Het is een lang artikel, maar print het uit en lees het eens rustig:

How to do what you love

Bijdrager
    St. Mobbs

@ Odiebla

Ik ga/kan niet discussiĆ«ren of “blijven zitten” een slecht systeem is. Daar weet ik niet genoeg over. (hoewel meer dan ik zou willen)

Maar opgeven zonder echt alles geprobeerd te hebben??
    Want een schooldiploma is echt heel belangrijk.

En er bestaan altijd een reƫle kans dat EmuuuH als fotograaf niet zo succesvol wordt. En wat dan?
    Bovendien zal hij waarschijnlijk in het begin een baan ernaast moeten hebben. (is al eerder aangehaald)

Bijdrager
    MouseMighty
    ”EmuuuH”

Met mijn Ckv docente praten lijkt mij niet zo’n goed idee, zij heeft een hekel aan mij, en ik aan haar.(en ben er eindelijk vanaf)
    CKV is bij ons op school geen leuk vak, het gaat voornamelijk over verslagen maken en vragenlijsten invullen.

Er was maar een enkele praktische opdracht(die ik overigens wel leuk vond), en zelfs daarin word grotendeels verteld wat je moet doen en hoe, je creativiteit werd er niet echt gestimuleerd.

Hoeveel vervelende opdrachtgevers denk je dat er rond lopen? Hoeveel verstand moet je hebben van factureren en andere formulieren invullen? Hoeveel creativiteit zit er in declaratie’s schrijven en je uren/boekhouding bijhouden? Denk nu alsjeblieft niet dat fotograaf een vrijblijvend beroep is! Iemand in mijn familie is beroepsfotograaf, bij een krant. In zijn vrije tijd maakt hij reportage’s en foto’s die hij zelf wil maken. In de tijd van de baas, foto’s van jubilerende mensen, brandje hier, ongelukje daar… niet echt creatief maar het laat de schoorsteen wel roken!

Bijdrager
    Odiebla
    ”S.

@ Odiebla

Maar opgeven zonder echt alles geprobeerd te hebben?? Want een schooldiploma is echt heel belangrijk.

En er bestaan altijd een reƫle kans dat EmuuuH als fotograaf niet zo succesvol wordt. En wat dan??
    Bovendien zal hij waarschijnlijk in het begin een baan ernaast moeten hebben. (is al eerder aangehaald)

Een schooldiploma is niet echt heel belangrijk, het is goed om te hebben en het opent wat makkelijker bepaalde deuren. En stel dat EmuuuH niet succesvol gaat worden als fotograaf, wat dan? Dan kan ie alsnog kiezen om een opleiding af te gaan maken of een ander vak te kiezen. Als mens heb je altijd de keuze en elke keuze die je maakt op de beste die je op DAT moment kan maken.

Mensen laten zich teveel leiden (of moet ik zeggen, lijden) door angst.

Stel jezelf de vraag: wat zou je doen als je wist dat je niet kon falen? En als je dat antwoord hebt, vraag jezelf vervolgens af waarom je dat niet doet? Tien tegen een dat je antwoord “bang voor/dat….” is.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil _niet_ beweren dat stoppen met school de beste oplossing is en dat opleidingen niet belangrijk zijn. Ik wil alleen zo graag dat meer mensen hun droom volgen en hun angsten en what-if’s wat minder hun leven laten bepalen.

Emuuuh: volg je hart, doe wat voor jou de beste keuze is. Diep in je hart weet je al welke dat is, je moet het alleen voor jezelf hardop uitspreken. Je bent jong, ambitieus, je hebt een prachtig lang leven voor je waarin je vele keuzes mag gaan maken.

Bijdrager
    chm

EmuuuH, als je nog een refferentie wil wat er kan met een goede opleiding en wat interrese kijk dan eens hier:
    http://www.flickr.com/photos/rafmichiels/

Dit is van mijn zoon, hij is 17 en zit in zijn laatste jaar fotografie in Belgie. Hij gaat waarschijnlijk nog naar de Hoge school erna, dat is nog 3 a 4 jaar bij.

Bijdrager
    St. Mobbs
    ”Odiebla”

Mensen laten zich teveel leiden (of moet ik zeggen, lijden) door angst.

Ik zal niet betwisten dat er vaak angst is voor de toekomst. Hoewel dit niet mijn leiddraad is.

Persoonlijk vind ik zekerheid belangrijker. Met andere woorden: het zekere voor het onzekere nemen.
    Waarom zou je de gok wagen en je in het diepe storten zonder dat je weet wat de uitkomst is? Terwijl je hetzelfde kunt doen met meer voorbereiding en met meer zekerheid. Want als hij zijn school afmaakt, heeft hij een diploma (zekerheid + voorbereiding). Met dat diploma kan hij nog altijd fotograaf worden. En als dat niet lukt kan hij veel makkelijker iets anders gaan doen.

Bovendien heeft hij meer tijd om zich voor te bereiden. Hij kan een portfolio opbouwen. Wat jaren kan duren. Hij kan aan zijn vaardigheden werken. Een netwerk opbouwen. Kortom: voorbereiding en een diploma heeft ook veel voordelen.

Bijdrager
    Oxbowsurfer

Altijd lastig die meningen.
    Laat ik mijn mening niet geven over de foto’s die je hebt gemaakt. E.e.a. is toch ook afhankelijk van apparatuur en het geld dat je daar voor wilt/kunt uitgeven.

Goede fotografie spullen zijn duur, neem dat mee in je overweging. Je moet bij blijven als je als professional in het vak wilt meedraaien.

In mijn beleving denk ik dat je op een Kunstacedemie het best datgeen leert waar een goede fotograaf voor moet staan. Door wordt je ook creatief geprikkeld! Maar als je creatief niet goed onderlegd bent dan kan je het zwaar krijgen. Creativiteit is in het grafische vak (maar ook voor internet en eigenlijk is creativiteit door te voeren op alles) een goede basis om te groeien.

Daarnaast is het een papiertje met aanzien. Alhoewel mijn persoonlijke mening hierover is dat niet iedereen van de kunstacedemie een kunstzinnige diploma waardig is. Zelf gezien zeg maar:-)

Ofwel, gewoon doen.

ps In mijn eerste baan was ik ook niet goed genoeg en is er zelfs gezegd dat ik beter kon denken aan werken achter een toonbank!!! Nu ben ik eigen baas en heb ik eigen klanten waaronder bekende namen.

Bijdrager
    Odiebla
    ”Oxbowsurfer”

Laat ik mijn mening niet geven over de foto’s die je hebt gemaakt. E.e.a. is toch ook afhankelijk van apparatuur en het geld dat je daar voor wilt/kunt uitgeven.

Goede fotografie spullen zijn duur, neem dat mee in je overweging. Je moet bij blijven als je als professional in het vak wilt meedraaien.

Sorry, maar elke fotograaf zal het met mij eens zijn als ik zeg dat bovenstaande uitspraak onzin is. Goede apparatuur is geen garantie voor goede foto’s, maar een goede fotograaf zal zelfs met een relatief goedkope consumentencamera nog steeds fraaie plaatjes weten te produceren.

Ergo: de fotograaf maakt de foto, niet het toestel.

Bijdrager
    Oxbowsurfer

Onzin? Lekker genuanceerd Odiebla.

is OOK afhankelijk van apparatuur.

Tuurlijk kan je ook met compact camera’s leuke foto’s maken. Maar het helpt als je een goede camera hebt met welke hogere ISO waardes aankan, waar een groothoek objectief op kan, waar een zeer lichtgevoelige lens op kan, etc.
    Nu heb ik het niet gelijk over de Canon 1ds mark III !!!

Is het niet dat de fotograaf creatief moet omgaan met licht maar dat dat vervolgens afhankelijk is van wat de camera kan! Compositie is een ander verhaal. Ik ben grafisch ontwerper maar ben wat blij met het nieuwste van nieuwste op vakgebied als het gaat om Adobe software. Deze tools helpen je om datgeen je in je hoofd hebt te creƫren. Dat geeft vervolgens weer bodem om creatief verder te groeien.

Sorry, kan me gedeeltelijk vinden in je opmerking Odiebla.

Bijdrager
    Odiebla
    ”Oxbowsurfer”

Onzin? Lekker genuanceerd Odiebla.

is OOK afhankelijk van apparatuur.

Tuurlijk kan je ook met compact camera’s leuke foto’s maken. Maar het helpt als je een goede camera hebt met welke hogere ISO waardes aankan, waar een groothoek objectief op kan, waar een zeer lichtgevoelige lens op kan, etc.
    Nu heb ik het niet gelijk over de Canon 1ds mark III !!!

Is het niet dat de fotograaf creatief moet omgaan met licht maar dat dat vervolgens afhankelijk is van wat de camera kan! Compositie is een ander verhaal. Ik ben grafisch ontwerper maar ben wat blij met het nieuwste van nieuwste op vakgebied als het gaat om Adobe software. Deze tools helpen je om datgeen je in je hoofd hebt te creƫren. Dat geeft vervolgens weer bodem om creatief verder te groeien.

Sorry, kan me gedeeltelijk vinden in je opmerking Odiebla.

Iedereen heeft recht op mijn mening:)

Apparatuur speelt een rol, maar in mijn optiek geen grote. Een SLR is prettig ja, omdat het je flexibiliteit geeft qua objectieven en volledige controle geeft over sluiter en diafragma. Echter, veel beginnende fotografen denken dat als ze vooral maar de duurste Nikkor lens op een forse body kopen dat ze meteen de mooiste plaatjes schieten. Een doorgewinterde fotograaf zal zelfs met een simpele Canon 300D zeer goeie resultaten kunnen behalen. Ik wilde alleen jouw opmerking downplayen dat de TS als fotograaf fors zou moeten investeren (tenminste, die suggestie leek je te wekken) in dure apparatuur…

Bijdrager
    IJurriaan

Je moet wel heel erg goed zijn in photoshop om je brood te verdienen in het vak. Tegenwoordig kan iedereen de foto maken maar om het mooi en speciaal te maken moet je photoshop door en door kennen.. http://www.daviddejong.nl

Moderator
    unSOUND
    ”IJurriaan”

Je moet wel heel erg goed zijn in photoshop om je brood te verdienen in het vak. Tegenwoordig kan iedereen de foto maken maar om het mooi en speciaal te maken moet je photoshop door en door kennen.. http://www.daviddejong.nl[/quote%5D
    Dit is ook enorm overdreven natuurlijk. Een GOEDE fotograaf heeft Photoshop juist niet of nauwelijks nodig omdat hij niets hoeft te corrigeren, hij nam de foto namelijk al gelijk goed. Het zijn juist ons amateurtjes die een plaatje schieten, en er een foto van willen maken via Photoshop.

Bijdrager
    i-love-apple
    ”Odiebla”
    ”Oxbowsurfer”

Sorry, maar elke fotograaf zal het met mij eens zijn als ik zeg dat bovenstaande uitspraak onzin is. Goede apparatuur is geen garantie voor goede foto’s, maar een goede fotograaf zal zelfs met een relatief goedkope consumentencamera nog steeds fraaie plaatjes weten te produceren.

Ergo: de fotograaf maakt de foto, niet het toestel.

Ik ben het eens met Ergo. Natuurlijk is dure apparatuur geen garantie voor goeie foto’s, maar je moet bijblijven! Natuurlijk kun je in je vrije tijd lekker gaan prutsen met een amateucameratje en iets kunstigst maken, maar voor het commerciele werk (lees: geld) moet je gewoon zorgen dat alles er gelikt uitziet. En dat je bij bijvoorbeeld een vergadering lekker op ISO1000 kunt schieten omdat er weinig licht is en dus zorgt dat er niet van die standaard flitsplaatjes ontstaan.

Bijdrager
    i-love-apple
    ”unSOUND”
    ”IJurriaan”

Je moet wel heel erg goed zijn in photoshop om je brood te verdienen in het vak. Tegenwoordig kan iedereen de foto maken maar om het mooi en speciaal te maken moet je photoshop door en door kennen.. http://www.daviddejong.nl[/quote1%5D
    Dit is ook enorm overdreven natuurlijk. Een GOEDE fotograaf heeft Photoshop juist niet of nauwelijks nodig omdat hij niets hoeft te corrigeren, hij nam de foto namelijk al gelijk goed. Het zijn juist ons amateurtjes die een plaatje schieten, en er een foto van willen maken via Photoshop.[/quote]

Mee eens. Mijn doel ik Photoshop zo MIN mogelijk te gebruiken. Kleine correcties doe ik met Aparture.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.