28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    RobinZwama

    Fotograferen tijdens concerten

    Hallo!

    Ik mag van Tivoli bij Ane Brun vooraan staan om foto’s te maken, maar ik bedankt me net dat ik niet eens verstand heb van concertfoto’s;)

    Ik heb een Nikon D50 met 70-18 lens. Ik neem aan dat de artiest het niet fijn vindt om de hele tijd geflitst te worden? Of moet ik de ISO op 1600 zetten? Ik denk dat ik dan wazige beelden krijg.

    Heeft iemand ervaring met het fotograferen tijdens een concert(je).

    Alvast heel erg bedankt!

    Bijdrager
    Ben271185

    Zeker niet flitsen, vernietigt de sfeer van een concert en is – zoals je zelf zegt – lastig voor de artiesten. Zeker als je op de eerste rij staat. Het is vooral afwachten hoe de lichtsituatie daar in de zaal zal zijn. Maar je zul toch zeker naar ISO 1600 moeten gaan. Maar de ruis hoeft niet altijd iets negatiefs zijn, het kan soms een meerwaarde voor de foto zijn.
    Spotmeting zou je eventueel ook hun helpen.

    Bijdrager
    Brainiac

    Als RAW opnemen (indien mogelijk) is aan te raden om achteraf de (eventuele) schade te beperken.

    Edit: gelijkaardig onderwerp !

    Bijdrager
    RobinZwama

    Ok:)

    Dus geen flits.;)

    ISO: 1600
    Opslaan als : RAW

    En op welke stand moet ik ‘m dan zetten? Ik neem aan niet op AV. Op de MASP stand? Wat kan ik het beste instellen?

    Bijdrager
    J00ST

    Concerten niet, feesten en festivals wel :wink:

    Een lichtsterke lens is iig zeker geen overbodige luxe… en 1600 iso zonder flitsen heb je niet veel aan ben ik bang, maar dat hangt af van het aanwezige licht.

    Bijdrager
    Wim Mulder

    Ik doe zelf ook regelmatig aan concertfotografie. Het is een veel vallen en opstaan. Zoals de anderen al zeggen hangt het heel erg van het licht ter plekke af. Ik ben nog nooit in Tivoli geweest dus ik zou zo niet weten hoe het licht daar over het algemeen is. Als je van plan bent dit soort dingen vaker wil gaan doen zou ik zeker een lichtsterke lens aanschaffen. Ik heb dat zelf nog niet gedaan (zit een beetje krap bij kas), maar een vriend van me heeft wel een 1.8 lens en daar zit toch een heel duidelijk verschil in met een standaardlens. Over het algemeen ben ik er geen fan van om op ISO 1600 te schieten, ik hou het bij ISO 800. Dat is meestal voldoende om op 1/40, 1/50 foto’s te schieten. Ik denk dat je daar bij Ane Brun genoeg aan hebt, aangezien het vrij rustige muziek is. Daardoor moet je het ook des te meer van een beetje spannende compositie hebben, aangezien het er waarschijnlijk vrij statisch uit zal zien.

    Flitsen is absoluut not done en is ook gewoon lelijk, veel te kil licht, dus dat sowieso nooit doen. Concertfotografie is erg lastig, dat zul je nog wel merken, maar je leert wel heel goed je camera kennen. Voordeel is als je goed op de hoogte bent van sluitertijd en diafragma en hoe die elkaar beinvloeden. Ik hoop dat je een beetje op weg bent geholpen met deze tips, het is voornamelijk veel zelf proberen en het zelf aanleren. Heel veel plezier bij Ane Brun en post je de foto’s ook hier op het forum als je geweest bent?

    Bijdrager
    RobinZwama

    Wauw! Bedankt voor de goede tips! Ik zal de foto’s zeker plaatsen als ik er ben geweest (de 21e).
    Ondertussen zal ik maar eens gaan oefenen:)

    Ik heb namelijk nog niet echt heel erg verstand van sluitertijd diafragma instellen op deze Nikon.

    Wat kun je eigenlijk precies instellen met de MASP stand? Zijn de M, A, S en de P verschillende standen? Of maakt het niet uit op welke stand deze staat?

    Zijn 1/40 en 1/50 sluitertijden? Hoe stel ik die in?
    Het zijn vast echt noob vragen, maar daarvoor ben ik hier ook;)

    Groetjes!

    Bijdrager
    Applemoes

    Dag Robin,

    even de verklaring voor de diverse standen op je Nikon:

    M staat voor Manual oftewel handbediening je stelt nu alles zelf in a.d.h. van je belichtingsmeter en ervaring

    A staat voor Aperture en hiermee kun je je diafragma vooraf instellen (en dus je scherptediepte) camera zoekt dan de goede sluitertijd erbij

    S staat voor Shutter en bepaald je sluitertijd, camera zoekt daar dan het diafragma bij

    P staat voor Program en dan laat je het de camera zelf uitzoeken

    Bijdrager
    wacon

    Vooraf is lastig in te schatten of het licht een beetje ok is. Tivoli vaak matig, maar soms kan het wel een keer goed zijn toch.

    Altijd in RAW files fotograferen. Wel meer werk achteraf, maar alleen al door de witbalans te corrigeren onmisbaar. 1600asa in Raw en dan corrigeren en omzetten is in veel gevallen zeer goed te doen. Indien mogelijk liever 800asa of een tussenin stand als je camera dat kan. Met Canon is 1600asa vrij aanvaardbaar.

    Je lens kom ik niet zo goed aan uit. 70-18??? Lichtsterkte is belangrijk ja, maar als je die niet heb is lastig. Soms kan je bv voor euro 40 een leuke 1.8/50mm lens kopen. Dat is dan ongeveer op jou camera 80mm. Je kan niet zomen dan(moet je zelf bewegen) maar een goedkope en bruikbare oplossing.

    Flitsen is uit den boze?? Je mag vaak niet flitsen, dat is het. Tevens is het in veel gevallen mooier om niet te flitsen. Maar invulflits met lange sluitertijden of zelfs je camera bewegen kan erg creatieve en leuke resultaten geven.

    Zelf heb ik zo’n 15jaar concertfotografie ervaring. Kijk evt op http://www.wacon-images.com

    Succes Groeten Ronald

    Bijdrager
    RobinZwama

    @Applemoes :
    Oh, dankje:)


    @wacon
    :
    Oeps! Dat moet dan 17-80mm zijn;)
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik het heel moeilijk ga vinden de 21e;)

    Ik heb ook nog een 70-300mm lens, is dat misschien handiger?
    Ik denk dat ik morgen maar ga oefenen!

    Bijdrager
    RobinZwama

    @Applemoes :
    Oh, dankje:)


    @wacon
    :
    Oeps! Dat moet dan 17-80mm zijn;)
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik het heel moeilijk ga vinden de 21e;)

    Ik heb ook nog een 70-300mm lens, is dat misschien handiger?
    Ik denk dat ik morgen maar ga oefenen!

    Bijdrager
    Wim Mulder
    ”RobinZwama”

    Ik heb ook nog een 70-300mm lens, is dat misschien handiger?

    Ik zou gewoon je 17-80mm lens meenemen. Des te verder je inzoomt des te minder licht valt er op je sensor dus je kunt toch niet je volledige zoombereik gebruiken. Bovendien mag je vooraan staan met je camera dus zul je niet zoveel zoom nodig hebben. Ik zie soms bij concerten wel eens mensen staan met enorme lenzen, maar vraag me altijd af wat voor nut zoiets heeft, tenzij je van neusharen fotograferen houdt natuurlijk :P

    Bijdrager
    ivan92

    flitsen is voor de foto’s vaak inderdaad minder mooi, en voor de lichttechniek is het ook zeer storend, dus wat je ook doet. FLITS NIET:D
    verder zou je als het nog niet begonnen is alvast een beetje kunnen kijken of er genoeg licht is. en bij het begin vooral veel foto’s maken zodat je weet hoe het er ongeveer uit komt te zien.
    succes!

    Bijdrager
    wacon

    Die enorme lenzen zijn zo ENORM omdat deze lichtsterk zijn!
    Dit zijn meestal 70-200mm 2.8 lenzen al dan niet met stabilisator ingebouwd.
    Een standaard superzoom of 70-200mm is vaak maar half zo groot of nog kleiner.
    Je wel 2x tot 3x zoveel aanwezig licht nodig om eenzelfde foto te kunnen maken.

    Een 300mm 2.8 is nog een stuk groter in alles(gewicht, lengte, diameter)
    Zet dit op een camera met een goede sensor en bingo.

    Dus groter en zwaarder is meestal geen show maar noodzaak om bij slecht licht
    een goede kwaliteit foto te kunnen nemen die geschikt is voor publicaties ed.

    Zelfs een standaard of groothoek zoom lens die lichtsterk is zal duurder, zwaarder
    en groter zijn.

    Gr Ronald

    Bijdrager
    RobinZwama

    :)

    Ik zit nu toch te denken om een lichtsterke lens te kopen!
    Ik las op fora over de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 28mm 1,8.

    Of is een 85mm fijner?

    Hebben jullie misschien kaas gegeten van Nikkor lenzen?

    EDIT:
    Ik zag wat leuke links:
    http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie2.php#Deel2
    http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm#aperture
    http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16b.htm

    Etc;)

    Bijdrager
    iJoost

    Als je dan toch een fixed 50mm lens gaat kopen, zou ik zeggen neem dan de wortel twee (1.4 ;-).

    Enne, andere tip: Zet ‘m eens op continue beelden maken. En hou dan gewoon die knop wat langer ingedrukt. Het gekleurde licht varieert namelijk vaak sneller dan je kunt reageren. Maar met een beetje mazzel vang je zo wel wat verrassingen. En de rest verwijs je net zo vrolijk weer naar de bittenbak.

    Overigens heeft flitsen, als het al zou mogen, nauwelijks zin. Tenzij je echt dicht bij het podium kunt komen. Ga maar eens rekenen met dat richtgetal van je flitser. Dan laat je ‘m daarna wel thuis, schat ik.

    Bijdrager
    RobinZwama

    Heb net even gedaan alsof de kartonnen Uma Thurman Ane Brun was.
    Bij weinig licht. Met de 18-70mm lens op stand “P”:
    Aperture: f/4.5
    Shutter: 1/8
    ISO: 800asa

    Dit was het (even snel een screenshotje gemaakt, want ik wil nu graag naar bed;)):

      [/list:u:7f5febb964]

      En met een paar klikjes in Aperture werd het dit;

        [/list:u:7f5febb964]

        I love Aperture:);)


        @iJoost
        : Oh, ik zie je bericht nu pas! Ook bedankt voor de tips, echt, als ik jullie niet had!
        Ik sta helemaal vooraan, zeg maar tegen het podium aan. Maar ik ga de flitser niet gebruiken, ik zou het erg vervelend vinden als Ane door mij wordt afgeleid en een snaar verkeerd raakt;)

        Bijdrager
        RobinZwama

        Ik heb vandaag geoefend! Een presentatie van Peter van Koppen.

        Zonder flits natuurlijk;)

        Misschien niet de meest interessante man voor op de foto, maar een oefening is een oefening!

        Er was erg weinig licht! Met Aperture ben ik flink aan het spelen geweest met witbalans, exposure, etc:
        (Origineel = RAW, even geconverteerd naar JPEG)

        Aperture: weer 4.5
        Sluitertijd: 1/25 (Het origineel was dan ook erg donker)
        ISO: 800

        TIPS!;)

        Groetjes!

        Bijdrager
        wierdeau

        De witte vlakken in de achtergrond zorgen er voor dat je lichtmeting wordt beinvloed op de verkeerde manier. Daardoor is je onderwerp nu donkerder dan zou moeten. Tip meet je lichtmeting door in te zoomen op je onderwerp en zet die dan vast.

        Bijdrager
        JJmac

        Meet eens door de lens een paar meter vooruit en hou die sluitertijd en diafragma aan.
        Ik deed dit vroeger ook altijd bij voetbal wedstrijden avonds, dit gaat op bepaalde momenten met minuten minder worden.

        Bijdrager
        computer space

        Er is een ongeschreven regel, dat als een fabrikant 3 lichtsterktes voert, grofweg de middelste uit de lijn altijd het beste is.
        Van de 50mm is de 1.4 beter dan de 1.0 en de 1.8, bij een 85mm is de 1.8 beter dan de 1.4 en de 2.8. Enzovoort. De zwakste is namelijk meestal de instapper, terwijl de meest lichtsterke veel concessies moet doen (lichtafval bij grote diafragma’s, lage aanvangsscherpte, vaak softer bij 2 stops diafragmeren t.o.v de zwakkere broer bij volle opening).

        Ik heb een 85mm nikkor 2.0, die bij volle opening al beter is (contrast, scherpte) dan de 85mm 1.4 nikkor bij diafragma 4! Enige voordeel aan de 1.4 is een helderder zoekerbeeld, en meer diafragmabladen (mooiere ronde onscherptecirkels).

        Maar terug naar jouw vraag. Sta je bij die concerten een beetje dichtbij? Neem anders een 50mm 1.8. Zo’n lens kost geen biet (50 euro 2ehands, 100 nieuw), zijn messcherp, en is icm een verlengingsfactor van 1.5 een ideale portretlens. Dan heb je echt lichtsterk, en een hoge aanvangscherpte in een.

        Bijdrager
        computer space
        ”wierdeau”

        De witte vlakken in de achtergrond zorgen er voor dat je lichtmeting wordt beinvloed op de verkeerde manier..

        Slechte lichtmeter dan. Nikon heeft met de F5 in 1996 laten zien dat een misstap vrijwel is uit te sluiten. Ik heb ooit gelezen dat een ervaren fotograaf dat ding met dia de moeilijkste dingen heeft voorgeschoteld, en dat er niet een foute belichting bij zat! Met dia!. Raar dat dit niveau anno 2007 nog niet in een consumentenreflex wordt gehaald. Mijn FE2 (1984) zou dit ook niet zo erg verkloten als hier wordt getoond.
        Oh, en wat die 28mm van sigma betreft. 28mm gewoon in 2.8 nemen. Die zijn (zie vorige post), bij volle opening beter dan de 28 1.8 bij 2.8, minimaal de helft goedkoper, en vaak vrij van vertekening (boeit nu niet, maar de 28 is ook leuk voor architectuur).

        Bijdrager
        RobinZwama

        Daar zijn ze dan: klik.:D

        Bijdrager
        Afroman

        Mooi topic dit, zeker omdat ik het gevoel heb dat er steeds meer concertgangers komen die graag fotograferen.

        Ik gebruik op mijn Lumix TZ7 meestal de nachstand/portret bij nachtstand met anti-shake functie. Dan is de sluitertijd op zijn korst op 1/8e en dat maakt briljante foto;s.

        Voorbeeldje:

        Bijdrager
        Misha023

        Hmmm wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar de manier van lichtmeten is in combinatie met een lichtsterke lens het belangrijkste. Een 50mm 1.8 lens is prima te gebruiken voor concerten, maar het is vooral handig om als lichtmeting de spotmeting te gebruiken. Hierbij meet een camera slechts een klein deel van het beeld en beredeneert dat naar 18% grijs. Dus bijvoorbeeld alleen het hoofd van de persoon, die meestal toch redelijk goed verlicht is door een lamp, en niet de zwarte achtergrond doeken etc. Dan moet ie veel te veel compenseren, is de zwarte achtergrond te licht en de voorgrond (de persoon) te donker

        Het is daarbij belangrijk om je diafragma in de gaten te houden. Soms, met rood licht bijv., is het niet verstandig om je diafragma maximaal open te laten staan. Dan krijg je contrastvlekken.

        Anyhow, ik fotografeer zelf altijd liever in de M-stand bij concerten. Dat voorkomt dat de camera ineens zijn sluitertijd gaat veranderen als je opnieuw gaat kadreren wanneer je spotmeting gebruikt

        Bijdrager
        Afroman

        Hmmm wellicht een beetje mosterd na de maaltijd

        Meer lezen: http://www.onemorething.nl/community/topic/fotograferen-tijdens-concerten/page/2#post-1976575#ixzz0q4XQhu5o

        Maakt niet uit, ik ga vaak naar concerten dus deze tips kan ik ook weer gebruiken. Thanks!

        Bijdrager
        Misha023

        Ik weet niet of compactcamera’s spotmeting hebben, maar als ‘ie het heeft oefen er wel eerst goed mee. Hij meet dan enkel over het middelste selecteerpunt

        Bij die foto zul je dus ongeveer bij z’n pols uitkomen, en dat is een donker gebied waardoor ‘ie kan overbelichten. Even opnieuw kadreren naar een andere plek (binnenkant van zn hand) en hij is prima belicht:)

        Het vereist enige oefening

        Bijdrager
        Afroman

        Thanks! Ik ga het donderdag in de HMH proberen! En sowieso kijken of mijn camera (Lumix TZ7) die functie heeft.

      28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

      Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.