30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    BloomPod

Fotograferen tegen vergoeding

Dag

Binnenkort is hier een heus evenement in het plaatselijke kasteel hier. Er zullen optredens zijn, kamelen zullen ook aanwezig zijn en een toneel ontbreekt ook niet. Dit gebeuren allemaal in een middeleeuwse stijl.

Nu mocht daar gaan fotograferen. Er mogen bijvoorbeeld mensen op een kameel gaan zitten, dan zou het leuk als ik van die mensen een foto zou kunnen maken voor een schappelijk bedrag.
    Maar hoe pak ik dat het beste aan? De foto’s kunnen ter plekke niet worden afgedrukt dus lijkt door mailen of per post doorsturen het makkelijkst. Maar hoe gaan de mensen zeker zijn dat ze de foto ook krijgen?

Hoe kan ik dus het gemakkelijkst voor een schappelijke prijs foto’s van de mensen nemen en aan de mensen overhandigen zodat ze zeker zijn dat ze een foto voor hun geld krijgen.

[size=9:366c064ba2]En welke prijs kan ik vragen per foto?[/size:366c064ba2]

Bijdrager
    KarelWillem
    ”BloomPod”

Hoe kan ik dus het gemakkelijkst voor een schappelijke prijs foto’s van de mensen nemen en aan de mensen overhandigen zodat ze zeker zijn dat ze een foto voor hun geld krijgen.

Niet.

Ik zou i.i.g. niet betalen voor een foto, waarvan ik geen enkele zekerheid heb dat ik die ooit krijg (of dat ik weet hoe die er eigenlijk echt uitziet).

Boter bij de vis dus. Direct afdrukken.

Of de mensen pas laten betalen NA ontvangst van de foto. Maar dat wordt een lastige organisatie.

Bijdrager
    BloomPod

Even laten checken op het scherm van mijn camera?

Of ik zou eventueel daar een laptop met een printer kunnen installeren… ?

Bijdrager
    KarelWillem

Of eventueel een mail sturen met het bericht dat de foto bekeken kan worden op …..

En daar een lage resolutie foto plaatsen met een leuke balk er over heen met je copyright gegevens.

Na overmaken van een X bedrag, krijgen ze een link met wachtwoord (MobileMe is daar handig voor) om de hoge resolutie op te halen.

Of je geeft ze gelegenheid na bekijken een formaat print te kiezen, die jij dan opstuurt.

Of zoiets… :lol:

Bijdrager
    Yaris

Allemaal kansloze tips. Vertrouwen is het grote probleem. Wie steekt er het eerst zijn nek uit? Ga je foto’s opsturen zonder eerst geld gekregen te hebben en gaan de mensen betalen zonder eerst hun foto gekregen te hebben?

Ter plaatse afdrukken is de enige optie.

Bijdrager
    BloomPod

Of ik geef mijn telefoonnummer en vraag het X bedrag, dan vermeld ik ook binnen welke tijd ze de foto kunnen verwachten (mail of post).
    Als de foto binnen die tijd er niet is, kunnen even bellen.;)

Bijdrager
    Yaris

Je maakt het veel te ingewikkeld. Telefoneren voor een foto … Denk eraan dat je geen bekende en betrouwbare winkel bent maar een veertienjarige knaap. Wie gaat daar mee handelen? (niet persoonlijk bedoeld)

Bijdrager
    iDuck
    ”BloomPod”

Even laten checken op het scherm van mijn camera?

Of ik zou eventueel daar een laptop met een printer kunnen installeren… ?

Yep laten checken en meteen kunnen afdrukken als ze de foto willen hebben is het concept, wil je wat verkopen. Op de afdruk een reclame stickertje plakken waar ze moeten zijn als ze een vergroting o.i.d. willen hebben.

ps: stickertje op de achterkant van de foto plakken.;)
    .

Bijdrager
    MacX

Misschien eens bij OYPO kijken, erg handig als je foto’s wilt verkopen

Bijdrager
    Yaris

Niet meteen kunnen afdrukken en verkopen is nefast voor je handel want dan vergeten ze het of ze vinden het de moeite niet meer waard.

Bijdrager
    MacX

visitekaartje maken met een link er op, zo werken talloze evenementen fotografen en dat werkt prima

Bijdrager
    Yaris
    ”Yaris”

Denk eraan dat je geen bekende en betrouwbare winkel bent maar een veertienjarige knaap. Wie gaat daar mee handelen?

Bijdrager
    MacbookTo

Inderdaad 18 jaar. Volwassen.;)

Bij zijn gegevens staat” 18 jaar.

Bijdrager
    BloomPod

Ikzelf waarschijnlijk.

Maar op welke wijze zou het dan wel kunnen?

Bijdrager
    Yaris
    ”MacbookTo”

Inderdaad 18 jaar. Volwassen.;)

Sorry, foutje van mij: hij is nog maar 13.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=49293&start=116

:evil:

Bijdrager
    BloomPod

Zo is dat ook.

Maar OnTopic nu. Weet er niemand anders een oplossing?

Bijdrager
    Yaris

Wat je al zei: daar een laptop met een printer installeren.

De vraag is ook of er wel behoefte is aan jouw foto’s. Op zo een evenement loopt waarschijnlijk al de helft van de mensen met een digitale camera rond.

Bijdrager
    karel_appel

plaats de foto’s op internet, eventueel met een watermerk er doorheen. Deel tijdens het fotograferen bonnetjes uit met de link waar je de foto’s gaat plaatsten. Deel ze in per uur dan hoeven de mensen niet zo te zoeken. En dan een link voor de bestelling.

Bijdrager
    Simon90

Polaroid :bigsmile:

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Yaris”

De vraag is ook of er wel behoefte is aan jouw foto’s. Op zo een evenement loopt waarschijnlijk al de helft van de mensen met een digitale camera rond.

Inderdaad: iedereen die een beetje meegaat met z’n tijd heeft minimaal een simpele digitale fotocamera. Ik loop ook altijd de fotografen voorbij die aan mij willen verdienen, terwijl ikzelf ook goede foto’s kan maken met mijn eigen digitale camera op zak.

Het lijkt mij dus een beetje achterhaald……

Bijdrager
    BloomPod
    ”karel_appel”

plaats de foto’s op internet, eventueel met een watermerk er doorheen. Deel tijdens het fotograferen bonnetjes uit met de link waar je de foto’s gaat plaatsten. Deel ze in per uur dan hoeven de mensen niet zo te zoeken. En dan een link voor de bestelling.

Dat lijkt mij ook een goed idee.

Bijdrager
    Rub3n

moet je er geen vergunning voor hebben?

Of is dit nu een hele rare gedachte van mij?

Bijdrager
    iDuck

Als je het vaak gaat doen zeker, die vergunning heet dan een BTW. nummer, dan komt de KvK vanzelf.:)

Maar even serieus: natuurlijk moet je bij sommige evenementen toestemming vragen om te mogen fotograferen, of een perskaart hebben.

Bijdrager
    Geitekaas

Ik vind het toch wel getuigen van een heerlijke maar volkomen verkeerde arrogantie te denken dat je met het meenemen van een camera wat foto’s kunt verkopen op een gewoon evenement.
    Neem je de volgende keer een viool mee en verkoop je een nog niet gemaakte CD?

Je wilt tips: Ga een opleiding doen. Ga bij een fotograaf in de leer. Ga het vak leren en kijk op het internet naar sites voor VAKfotografen. Als je tenminste dit vak wilt leren? Of wil je gewoon zonder moeite een paar tientjes verdienen? Makkelijk scoren?

Bijdrager
    1984
    ”Simon90″

Polaroid :bigsmile:

The Polaroid PoGo Instant Mobile Printer:o

Bijdrager
    Yaris

@Geitekaas: jouw opmerking is volledig naast de kwestie. Het is niet de bedoeling van topicstarter om kunstzinnige foto’s te maken of zich voor te doen als een groot fotograaf, maar om wat bij te verdienen door voor andere mensen leuke momenten op foto vast te leggen. Daar is helemaal niets arrogant aan.

”Geitekaas”

Neem je de volgende keer een viool mee en verkoop je een nog niet gemaakte CD?

Wat een belachelijke en onzinnige vergelijking.

Bijdrager
    BloomPod

bedankt voor het meedenken Yaris.

Zo gaat het misschien ook: Ik neem een fatsoenlijke printer mee (geen miniprinter maar een normale met goede printkwaliteit).
    Zonder laptop want ik kan mijn fototoestel rechtstreeks aansluiten op de printer. Uiteraard neem ik dan goed fotopapier mee voor een fatsoenlijke afdruk.;)

Zal het ook zo gaan?

Bijdrager
    boriskiss

Dat is een goede oplossing. Ik zou er ook een paar voorbeelden afdrukken, zodat ze de kwaliteit kunnen zien.
    Alhoewel ik me afvraag of mensen dit ook gaan doen. Als ik het zo hoor, ga je er niet professioneel uitzien. En ik zou niet zo gauw bij een 13-jarige mijn foto laten maken, wie weet wat hij er allemaal mee gaat doen.
    Doe je ook een soort van uniform aan?
    Ik wil graag weten hoeveel klanten je hebt behandeld, ga je dat hier ook posten ?

Bijdrager
    henkverhaar
    ”Yaris”

of nog beter, alleen een printer, en een camera die, bij voorkeur draadloos, rechtstreeks met de printer communiceert. Of camera op statief, tethered aan (dan weer wel) een laptop.

”Yaris”

Je zou nog opkijken, zelfs mensen die zelf lopen te fotograferen willen vaak foto’s, of omdat je zelf anders/beter bezig bent (ik lever b.v. vaak foto’s van zwemwedstrijden, ook aan ouders die zelf ook fotograferen, omdat ik zelf langs de bak loop met een grote, snelle telelens), of omdat je inderdaad ter plaatse een afdruk kunt leveren.

Henk

Bijdrager
    henkverhaar
    ”Rub3n”

moet je er geen vergunning voor hebben?

Of is dit nu een hele rare gedachte van mij?

Ja…

Niet om te fotograferen, wel om ze te verkopen — je bent dan officieel commercieel bezig en moet dus belasting betalen. Als je foto’s van personen maakt om daar vervolgens geld aan te verdienen (anders dan ze aan de betreffende personen te verkopen) moet je overigens ook rekening houden met het portretrecht, tenzij de foto’s nieuwswaarde hebben.

Maak je bijvoorbeeld een (herkenbare) foto van iemand op een hobbelpaard in een pretpark en verkoop/gebruik je die om reclame te maken voor het pretpark (of voor hobbelpaarden, of noem maar op), dan geldt het portretrecht. Als je een foto van een brand maakt voor bijvoorbeeld een krant geldt dat niet, tenzij er zeer zwaarwegende belangen van de herkenbaar afgebeelde persoon in het geding zijn. Bij een brand zal dat niet gauw het geval zijn, maar het zou bijvoorbeeld voor kunnen komen als die brand op de Amsterdamse wallen is…

Henk

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.