12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    steffenvm

Fotograferen en parkeren in Rotterdam, tips?

Ik heb anderhalve week geleden twee oude fotocamera’s binnengebracht voor onderhoud in Zoetermeer. Nu ga ik die overmorgen (woensdag) terughalen en maak ik er ineens met een kameraad en medestudent fotografie een fototrip naar Rotterdam van.

Moest er iemand van jullie tips hebben qua buurten om in te vertoeven… Ik hou nogal van cleane gebouwen, hedendaagse architectuur etc. Wie wat van m’n foto’s gezien heeft weet het wel.

We gaan met mijn auto (wat sowieso pakken goedkoper en sneller is als het openbaar vervoer vanuit België) maar dan zitten we natuurlijk met het parkeerprobleem. Wat stappen is natuurlijk geen probleem, maar waar zou ik nog redelijk dicht bij leuke buurten aan een enigszins schappelijk tarief kunnen parkeren voor een namiddagje?

Alvast bedankt!

Moderator
    Pete.Z

Parkeren in Rotterdam is niet zo vreselijk prijzig, zeker niet net buiten het centrum.
    Een goed alternatief is misschien om je auto te parkeren bij metro station Kralingse zoom, vlak voor de Brienenoordbrug langs de A16, en daar de metro te pakken naar het centrum.
    Veel moderne gebouwen staan ook in het centrum, de “buitenwijken” zijn over het algemeen wat ouder, want niet plat gegooid door onze Duitse vrienden in 1940.

Komende vanuit Zoetermeer zou je trouwens ook binnendoor kunnen rijden, en op de Molenlaan in Rotterdam de auto (gratis) te parkeren en op tramlijn 4 te stappen, die daar haar eindpunt heeft, en die ook naar het centrum gaat.Vanaf dat eindpunt zit je later weer met de auto in hooguit tien minuten op de A16 richting België.

Bijdrager
    vogel

Genoeg modern spul te vinden op de Kop van Zuid. De Erasmusbrug is ook een dankbaar object, net als de kubushuizen op Blaak, station Blaak en de torens rond centraal station. En wat natuurlijk niet mag ontbreken is een boottocht door de haven!

Moderator
    Poezenbeest

Bij de Wilhelminahaven (metrostation) staan ook wel een paar leuke torens. Ik zou inderdaad de auto ergens aan de rand van de stad zetten, een dagkaart van de RET kopen en gewoon eens wat rondreizen met de metro en hier en daar naar boven stappen.

Het goedkoopste is misschien wel vanuit Zoetermeer om de auto in Berkel en Roderijs te parkeren en vanuit daar de RandstadRail naar Rotterdam te nemen. De andere kant op is trouwens ook wel aan te bevelen, Den Haag kent inmiddels ook een paar mooie gebouwen in het centrum, allemaal op loopafstand van het Centraal Station. Zoek maar eens plaatjes van ministeries op.

Bijdrager
    Lexis

Precies, of ergens in Nesselande (eindpunt metro B), en dan gewoon de Metro naar Blaak of Beurs ofzo.

Hier trouwens de Metrolijnenkaart:
    http://www.ret.nl/reizen-met-ret/kaarten-en-plattegronden/~/media/PDF/RET%20metrolijnenkaart_%20medio_juli2010%20_100cm%20pdf.ashx

(pas op, groot bestand)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op deze site zie je de belangrijkste architectonische hoogstandjes van mijn geboortestad. Na klikken op de naam van een gebouw kun je de locatie opvragen. Er verschijnt dan een apart venster dat in eerste instantie via streetview het gebouw laat zien. Door dit weg te klikken verschijnt Googlemaps met de locatie in het midden van de map.

Bij mij echter werkt dit via Firefox niet goed, met Safari gaat het beter, maar het werkt een beetje traag en niet altijd zo als het hoort, maar uiteindelijk kun je wel zien waar het gebouw staat.

Het merendeel van deze bouwwerken staat in de directe omgeving van de Nieuwe Maas.

Bijdrager
    steffenvm

Heel erg bedankt allemaal:) Hier ben ik een hoop mee voor morgen!

Moderator
    Poezenbeest

Nou zijn wij van onze kant weer erg benieuwd naar de plaatjes… Misschien leuk om er een paar (in laadbaar formaat) te posten?

Bijdrager
    steffenvm

Die komen er binnenkort wel eens aan. Eerst nog wat tijd vinden om de doka in te kruipen om de twee rolfilms te ontwikkelen en dan nog wat uurtjes scannen.
    Niet dat ik echt veel foto’s gemaakt heb gisteren, slechts een stuk of 20, vooral omdat de weergoden niet echt meewerkten gisteren…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja dat was zonde. Ik werd hier in Rotterdam ook verrast door een stortbui. Ik liep op de Nwe. Binnenweg. Ik fotografeer ook gebouwen, maar dan voornamelijk historische. De foto’s die ik in Leiden heb gemaakt zijn daar een mooi voorbeeld van.
    Zoals deze twee (Het stadhuis aan de Breestraat, en de Morspoort):

Bijdrager
    steffenvm

Heb wat pech gehad met m’n foto’s… Net nu is m’n thuisontwikkeling van m’n diafilm voor het eerst fout gegaan, en dan meteen goed fout. Dacht ik even de helft van m’n concentraat dat ik nog staan had aan te maken (omdat de andere aangelengde vloeistoffen al enkele maanden oud waren) zodat ik zeker frisse resultaten had. Niet dus… als resultaat heel donkere, blauwige dia’s waarop in normaal licht amper iets te zien is. Ach ja, trial and error heet dat, ik laat m’n concentraat in ieder geval geen maanden meer staan eens de flesjes eenmaal open geweest zijn.

Gelukkig heeft m’n scanner er wel nog redelijke zwart-witjes weten uit te trekken. Wat photoshoppen, en (voor op ’t net) toch nog een toonbaar resultaat.:)

Hier zijn 4 foto’s van dat ene rolletje (heb enkel maar diegenen gescand die me op het eerste zicht aanspraken). Ik heb er nog enkele staan op een ander rolletje dat ik wel eens binnengooi om dan goed te laten ontwikkelen, want ik heb niet meer genoeg rolletjes diafilm zodat het de moeite loont om verse ontwikkelproducten te kopen.

Bijdrager
    steffenvm

Zo, heb alles gescand van dat rolletje van 12 foto’s. De zeven beste staan in een setje op Flickr:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.