30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    guus

fotografen met een nieuwe mac pro?

zijn er al fotografen met een nieuwe macpro onder de lezers.
    ben nl benieuwd naar de ervaringen.
    volg de ontwikkelingen en de testen in de US op de voet, maar hoor graag van lezers.

ben met name zeer geïnteresseerd in de fotoverwerking dit ivm met het aanspreken van de cores.
    Welke uitvoering gaat mijn 12 Core pciSSD Ati 5870 vervangen.

hoef geen theoretische vergelijkingen, als Geekbench etc, want die geven geen specifieke vergelijking voor mijn gebruik.

hoor graag van jullie

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    TheBigZ

Pagina’s leesvoer (voor CS gebruikers) vind je op MPG.

http://macperformanceguide.com/MacPro2013-performance-graphs.html

http://macperformanceguide.com/MacPro2013-CPU-cores-workflow.html

http://macperformanceguide.com/blog/2014/20140204_1-MacPro2013-my-CPU-choice.html

http://macperformanceguide.com/blog/2014/20140116_7-MacPro2013-PhotoshopCC-GPU-sharpening.html

For photography, testing shows that 6 cores is the sweet spot, along with the D500 or D700 GPU option.

The value of the high-end GPUs being dependent on particular workflow and the promise of future development.

Testing also suggests that an 8-core at 3.0 GHz is likely to perform no better than the 6-core on the vast majority of tasks.

Bijdrager
    applefan222

Nee ik moet nog wachten totdat mijn mac pro binnen is, als ik hem heb laat ik het wel weten.

Bijdrager
    Triumph

Hallo,

Zelf heb ik nu zelfde machine als die van jouw(behalve de pciSSD), ik heb een 6 core 32 GB D700 en 1 TB SSD(1500 extra voor de 8 core vond ik wat teveel), maar nog niets gehoord van Apple (eind dec besteld)
    Zodra hij binnen is en geïnstalleerd dan laat ik wel wat van me horen, maar misschien zijn er mensen op dit forum die hem al hebben en wat kunnen vertellen over hoe PS en/of Aperture draaien. Wat ik van testen heb gelezen hoop ik wel dat er een aangepaste versie komt voor Aperture.

Bijdrager
    guus

@ Thriumph. aan de door jouw bestelde mp zit ik ook te denken. hoor graag van je ik stuur je een pb met mijn mailadres.

@ thebigz. in mijn vraag staat duidelijk dat ik alles op de voet volg, dus zeker Lloyd Chambers.

@ apelfan222 fotografen of fotograferen, wat is er apart aan de titel? Het lezen is blijkbaar wat moeilijk?

Bijdrager
    TheBigZ

@guus: Goed zo. Wat wil je horen dan? Ik heb de mijne nog niet binnen.

Bijdrager
    defores

Waarom zou je voor fotobewerking een Mac Pro nodig hebben?
    Voor video en 3D bewerking zou ik het volledig snappen.

Is dat niet een behoorlijke overkill?

Bijdrager
    guus

@thebigz, juist die ervaringen in de praktijk voor ik de order plaats.
    wat heb jij besteld en voor welk doel?

@defores, tja misschien heeft iemand anders zin om hierop te reageren?
    voor je dergelijke uitspraken loslaat, zou het misschien handig zijn te begrijpen, dat alles niet allemaal hetzelfde is als bij jouw?
    apples en peren….

Bijdrager
    defores

@guus,

Het is in geen enkel opzichte een rare uitspraak evenmin vergelijken van appels en peren.
    Echter denk ik niet je veel performance verschil zal moeten verwachten tussen een Mac Pro of een i5 iMac voor fotobewerking.
    Het is meer van the right tool for the right job en dan zie ik de Mac Pro meer voor video studio’s (real time editing, renderen) en 3D ontwikkelaars.
    Je kan wel een state of the art computer kopen maar als de software daar niet op inspringt … jammer van de centjes.

Bijdrager
    MacMaccie

Hoihoi…

Ik heb ook de 6 core met 32Gb ram, 256Gb ssd & D500 eind december besteld, en hopelijk mag ik deze in deze maand in ontvangst nemen;-)
    Zodra ik m in m’n bezit heb, wil ik mijn ervaringen met je delen;-)

Bijdrager
    Buzz

defores: De Mac Pro lijkt me een prima gereedschap voor fotografen. Er zijn natuurlijk goedkopere alternatieven, ook van Apple. De top-of-the-line iMac en ook de Retina MacBook Pro zijn inderdaad net zo goed prima gereedschappen voor fotografen, en een stuk goedkoper. Maar voor sommige gebruikers is een ingebouwd scherm eerder een overlast dan een pluspunt, en de hogere prijs van de Mac Pro is niet voor iedereen een probleem, zeker niet als je er net wat meer performance uit kan halen in vergelijking met een iMac of MacBook Pro.

Bijdrager
    Qmagic

@guus
    Misschien heb je hier iets aan:

Donderdag 13 februari in Hilversum:
    http://www.digifotopro.nl/content/kennismaking-met-de-nieuwe-apple-mac-pro-georganiseerd-door-amac

Bijdrager
    computer space

Ik vind het ook wat overkill. Hier dual core i5, D800 foto’s en Photoshop gelimiteerd onder rosetta met max 4GB, en ik moet zeggen, ik ben trager dan de mac.

Bijdrager
    applefan222

@guus Hoe de fuck kom je eraan dat ik zeg dat de titel apart is, het lezen is zeker wat moeilijk

Bijdrager
    Ethiron
    applefan222 op 10 februari 2014

@Guus Hoe de fuck kom je eraan dat ik zeg dat de titel apart is, het lezen is zeker wat moeilijk

Wat ben jij een vuile rat zeg! Eerst als een bijdehand een opmerking plaatsen, vervolgens je post editten en dan achteraf ook nog eens een grote bek komen geven! Mensen zoals jij kunnen beter opflikkeren van dit forum, want die voegen helemaal niets toe.

En als kers op de taart twee screenshotjes als bewijs, aangezien je vast weer je post gaat editten.

Bijdrager
    Stirf

Dat zijn we wel gewend van onze applefan. Waarschijnlijk is vanochtend het eerste uur bij hem uitgevallen op school, dus verveelde hij zich. Kijk maar naar ” laatste post” . En ja, ik ben het met je eens dat we deze figuren liever kwijt, dan rijk zijn.

Bijdrager
    Ethiron

Inderdaad Stirf.

Sorry voor de offtopic overigens, volg het topic verder met interesse.:)

Bijdrager
    guus

Dank je wel Tom,

Ik vond het zelf de discussie te plat worden om erop te reageren.

thnx en een goed vervolg van de topic

Bijdrager
    applefan222

Ok ik weet het ik ben triest, maar ik vind het wel eng dat je er screenshots van maakt. En inderdaad ik had een uitvaluur het eerste. Hoe weet je dat? Ik voel me nu niet meer veilig en vindt dit een inbreuk van privacy. Denk dat ik maar naar de politie ga.

Bijdrager
    Ethiron

Google cach is your friend.. Voor het geval je iets in de geschiedenis van het internet wilt opzoeken.

Bijdrager
    computer space

Is het niet wat overkill? Zijn maar foto’s! Ik bewerk hier D800 platen op een Core2Duo met PS onder Rosetta, en ik heb niks te klagen, en op mijn i5 Mini met SSD gaat het als een raket. Enige type fotograaf die imo honger kan hebben naar dit soort superpower is een sportfotograaf.

Bijdrager
    guus

Enige type fotograaf die imo honger kan hebben naar dit soort superpower is een sportfotograaf.[/quote]

Juist en dat is wat ik doe!
    gigantische batches met rawbeelden verwerken.

Bijdrager
    guus

knoop doorgehakt: 12 core verkocht
    ga voor

mp 1TB/6core/32gb/d500

Bijdrager
    PhilippeD

Sorry dat ik wat laat hier binnenval, maar ik heb even jullie mening nodig, binnen deze topic natuurlijk.

M’n MacPro 1,1 (late 2008) werkpaard, 2×2.66 GHz Dual-Core Intel Xenon 16 RAM, met een stel extra SATA schijven ingebouwd voor totaal 6 TB, heeft z’n beste tijd gehad.
    De D800 RAW files (ik ben fotograaf) bewerken, in o.a. LR5, kost heel veel aan RAM én tijd. Ik maak geen video’s noch D3.

Nu kan ik er een SSD als bootdrive in bouwen en 16 RAM bij voegen, maar ik blijf wel met die ‘oudere’ processors zitten. Die Processors kunnen alleen OSX 10.7.5 aan en laten een upgrade naar 10.8 of Mavericks niet toe, maar is deze laatste wel zo onontbeerlijk?

Bijgevolg, dacht ik aan een nieuwe MacBookPro 2013 15″ met 2.6 GHz Quad-core i7 Turbo Boost en 16 RAM en 512 GB flash.
    Nu moet daar ook van alles bij zoals een NAS OWC Thunderbolt bay IV, een Belkin Thunderbolt doc, een extra SATA (Seagate ?) 4 TB en nog wat kabels.
    Budgettair komt dat ongeveer € 500 lager uit als de nieuwe MacPro 3,7 GHz Quad-core E5 10 MB L3, 16 RAM en 256 GB flash. Overigens heb je ook een NAS bay nodig bij deze nieuwe MacPro want er kunnen geen extra schijven in.
    De schermen die ik nu heb zijn een Apple Cinema 20″ en een EIZO ColorEdge CG243W, daarvoor heb ik een ATI Radeon HD 5770 ingebouwd. BTW, welke kabel zal ik nodig hebben om de EIZO, met een DVI poort, aan een thunderbolt aansluiting te koppelen?

De MacBookPro is mobieler, zeker voor tethered shooting, maar dan is een iPad air heel wat lichter maar dan weer beperkter, zucht…

Wat denken jullie? Er zijn 3 scenario’s, in orde van budgetgrootte: de Oude MacPro pimpen, een nieuwe MacBookPro of een MacPro.

Uiteindelijk moet ik toch over de brug komen, met pimpen stel ik dat wel nog uit, maar voor hoelang weet ik niet, of is al dat updaten niet nodig want uiteindelijk commercie?

Bijdrager
    guus

Phillipe,
    de macbook pro die je noemt, heb ik 1 jan aangeschaft. ik schrok[positief] van de snelheid die de mbpR tov mijn 12 core mac pro met meer 24 gb geheugen en pci SSD erin. dit is dan ook de reden dat ik afscheid heb genomen van de mac pro en een nieuwe hebt besteld.[incl Thunderbay OWC]
    ik zou niet verder gaan als ik jouw was met de mp1.1 bengt je niet op niveau van de nieuwe macbook pro.
    nu werk ik volop met de mbpR en dat gaat prima, echter ik merk wel dat wanneer hij veel voor de kiezen krijgt [exporteren van een batch beelden in Lightroom] dan moet hij wel flink werken. het blazen van de koeling is dan irritant.
    Als je meeste testen bekijkt dan zou ik niet gaan voor een macpro 4 core. deze kon het wel eens afleggen tegen een mbpR in de configuratie die je aangeeft.
    investeer in een 6 core dan kom je boven dit level vd mbp

Bijdrager
    guus

btw, de kabel van de Eizo, kan zo in de thunderbolt, mits er een minidisplay aansluiting aan zit.
    ik heb Eizo hiervoor gevraagd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    PhilippeD op 22 februari 2014

Die Processors kunnen alleen OSX 10.7.5 aan en laten een upgrade naar 10.8 of Mavericks niet toe, maar is deze laatste wel zo onontbeerlijk?

In het kort: Nee.

Waarom niet? Omdat je niet met het OS creatief bezig bent maar met de applicatie die er op draait. Als een applicatie doet wat jij nodig hebt en het gaat snel genoeg dan zal een nieuw OS daar geen verandering in brengen. Je loopt eerder het gevaar dat de applicatie niet meer (goed) werkt onder het nieuwe OS waardoor je zult moeten wachten totdat er ook voor de applicatie een update verschijnt. De enige reden waarom je een nieuw OS zou willen is als er echt nieuwe baanbrekende features in zitten die jou workflow versnellen. Maar zelfs dan heb je daar alleen profijt van als jou applicatie deze features ondersteunt. Indien dit pas het geval is als je ook de applicatie kan updaten heeft het nut om naar een nieuw OS over te stappen.

Maar zo denkt Apple (en sommige andere developers) niet. Want door b.v. de iWork applicaties 10.9 only te maken wordt Mavericks plotseling ‘onontbeerlijk’ terwijl 10.7 en 10.8 (ja zelfs 10.6 wat iets meer gebruikers heeft dan 10.7) alles in huis hebben om iWork te kunnen draaien.

M’n MacPro 1,1 (late 2008)

p.s:
    De Mac Pro 1,1 is trouwens van 2006, als je Mac Pro van 2008 was geweest had deze Mavericks kunnen draaien.

Bijdrager
    TheBigZ
    hendrik op 22 februari 2014

De Mac Pro 1,1 is trouwens van 2006, als je Mac Pro van 2008 was geweest had deze Mavericks kunnen draaien.

Op de MacPro1,1 kun je ook Mavericks draaien als je bereid bent er een beetje moeite voor te doen.

Eindelijk! De Mac Pro 1,1 en 2,1 draaien ook 'native' Mavericks!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik postte in een soortgelijk topic, niet wetende dat het om een soort ‘hack’ ging en dus was mijn inbreng te simpel omdat ik slechts zei “volg de instructies op het scherm”. Vandaar dat ik nu alleen kijk naar de officiële ondersteunde modellen want een hack is niet voor iedereen weggelegd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.