9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Loyd

Fotobewerking

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik wat foto’s op m’n Air gezet, zowel in RAW als JPEG bestand. Geschoten met een spiegelreflex.

Echter, toen ik een foto in RAW een beetje wou bijwerken met het toverstafje in de foto app op MacOS sloeg de MacBook Air vast en startte opnieuw op. Ook hoorde ik voor het eerst de fan aanslaan sinds ik de laptop heb. Zijn deze bestanden te zwaar voor m’n Air en kan ik beter bij iets minder zware bestanden als Jpeg blijven? MacBook Air 2018, 128 gb, 8gb ram

Bijdrager
    OMT-fan

hoe groot is het fotobestand?

Bijdrager
    Loyd

RAW 21 mb en de jpeg uitvoering 12 mb

Bijdrager
    Furbz

Ik ga er even van uit dat je Photoshop bedoelt (toverstafje). Het zou gewoon moeten werken, niet snel, maar wel gewoon prima. Ik heb in mijn iMac 24gb, bij aankoop 8, en dat was echt een enorm verschil.

een scratch disk kan wel eens het proberen waard zijn. Heb je toevallig een externe ssd die je bij instellingen ik Photoshop kunt instellen als Scratch disk? Of van iemand lenen?!

een paar RAW bestanden moet geen mega probleem zijn lijkt me. Maar goed, ik heb geen air!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Herhaalt het probleem zich? M.a.w: is de situatie reproduceerbaar?

En is het ook bij andere RAW bestanden?

Het bewerken van een RAW bestand mag geen probleem zijn als het programma in kwestie het RAW formaat van de camera herkend (RAW is niet één formaat maar verschilt per camera merk)

Met ‘foto app’ bedoel je waarschijnlijk “Foto’s” waarin je dan “Bewerk met” kiest in het “Afbeelding” menu. Maar dat mag niet uitmaken, het moet gewoon werken tenzij er natuurlijk een bug in het programma zit die optreed bij een bepaald type RAW of er gaat iets mis bij het werken met het fotoprogramma (zoals Photoshop) vanuit “Foto’s”.

Bijdrager
    Loyd

Bedankt zal het weekend weer eens proberen; zo ja dan ga ik alleen verder met jpg bestanden. Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De oorzaak zit ergens in de software. Niet in het RAW bestand als je er ook last van hebt bij een andere foto.

Ik zou dus eerst eens een ander programma proberen om te bewerken. Want RAW bestanden geven na bewerking een beter resultaat dan jpeg.

Beetje zonde dus om RAW terzijde te schuiven.

Bijdrager
    computer space

Probeer voor RAW bewerking eens het gratis RawTherapee.

Bijdrager
    Loyd

Top, dank je wel!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.