13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    wilt

Fotoafdrukken inscannen

Ik sta op het punt of circa 500 fotoafdrukken (papier) te laten digitaliseren. Navraag bi een lokale fotozaak levert de informatie op dat zij dat wel kunnen maar ook handmatig voor 0,70 euro per foto.
    Kennen jullie bedrijven die dat geautomatiseerd tegen een concurrerende prijs kunnen?
    Het alternatief zou zijn dat ik een (duurdere) scanner koop met invoerbak of zo die de foto’s vrij snel scant (zelf aftast 10*15 of 13*18) en ze vervolgens netjes in iPhoto-album aflevert. Bestaat zoiets? Iemand advies? Welke scanner bevelen jullie aan?
    Van sommige mapjes met foto’s heb ik nog negatieven. Biedt dat voordeel boven de afdrukken?

Bijdrager
    Yaris

500 fotoafdrukken aan 0,70 euro per foto, dat gaat je 350 euro kosten. Voor die prijs kun je zelf wel een professionele scanner kopen. Op dit forum staan genoeg draadjes over scanners. Gebruik de zoekfunctie. Zie ook http://www.macworld.com/topics/hardware/scanners/

Bijdrager
    EagerB0bNerd

voor 350 euro koop je inderdaad een Epson scanner met automatische documentinvoer.
    HP heeft er ook een, deze kost meer dan 400 maar ik heb er ook ergens een gezien voor 199 (kan ook zijn dat dat alleen de automatische feeder was, zelf even zoeken of HP bellen)

Je zou zelfs zo’n scanner kunnen kopen, je foto’s inscannen en de scanner weer in de doos doen en doorverkopen, ben je nog voordeliger uit.

Ondanks een automatische invoer gaat het toch wel tijd kosten, ook om je foto’s eventueel te corrigeren, ordenen, naam te geven etc.
    Hangt er dus vanaf of je zin hebt om het zelf te doen.
    Verder moet je even te weten zien te komen of zo’n document feeder ook foto’s van 10 bij 15 goed pakt, die apparaten worden meestal voor A4 tje gebruikt.[

Vraag me af of scannen van de negatieven veel zin heeft. Kleinbeeld blijft moeilijk, zeker voor consumenten-scannertjes.
    Wat je natuurlijk ook kan doen is een strookje negatieven laten scannen, en een paar foto’s en dan even vergelijken. Sowieso, voor je de opdracht geeft 500 foto’s te scannen zou ikzelf graag willen weten hoe het eruit komt te zien. Het is toch een behoorlijk bedrag wat je moet gaan betalen.

Bijdrager
    Yaris
    ”EagerB0bNerd”

Je zou zelfs zo’n scanner kunnen kopen, je foto’s inscannen en de scanner weer in de doos doen en doorverkopen, ben je nog voordeliger uit.

Ja, en als je hem zelf al tweedehands koopt op bv. marktplaats.nl, dan ben je nóg voordeliger uit. Je koopt hem, je scant je foto’s in en je verkoopt hem door voor dezelfde prijs. Dan heeft het je niets gekost.

Bijdrager
    wilt

Bedankt allemaal voor de tips. Dat wordt dus een scanner aanschaffen. Ga de draadjes zoeken.

Bijdrager
    awi

From file menu select automate>>crop and straighten photos.

zie hier:
    http://www.photoshoplab.net/tutorial,Automatic+cropping+and+straightening+of+scans,639.html

Bijdrager
    Yaris

Ziet er een handig programmatje uit. :)

Ter verduidelijking: bovenstaand bericht is het antwoord op volgende vraag in een ander (gesloten) topic:

Ik zou mijn schoenendoos met oude foto’s uit pre-digitale tijdperk wel een gescand willen hebben. Zou daar een hulp-appje voor zijn? Zodat je bijvoorbeeld 4 foto’s op de glasplaat kan kwakken en als de computer piep zegt de volgende vier, terwijl je een boek leest. En dat het appje ze vervolgens rechtzet, uitsnijdt en doorgenummerd bewaart?

Bijdrager
    jantje bee

eindeloos! crop en straighten!!!!

te gek!

dank!

j.

Bijdrager
    Joffry
    ”awi”

zie hier:
    http://www.photoshoplab.net/tutorial,Automatic+cropping+and+straightening+of+scans,639.html

Deze eigenschap zit al standaard b.v. in een Canon Lide 500F scanner

Bijdrager
    fritsdebeer.com

Heb je een digitale camera?
    Fotografeer ze… gaat stuk sneller en je bestand is zeker niet kleiner.
    Beetje goed licht rondom en gaan…

Bijdrager
    sedikit
    ”awi”

zie hier:

Ik heb dit zojuist uitgeprobeerd (met mijn CanoScan 8600F): het werkt feilloos. Dit is echt een wonder! ( Dit kan iedere Photoshop-gebruiker natuurlijk ook zelf ontdekken, maar door de bomen zie je het bos niet meer in de help-functies)

Bijdrager
    bassmac

Het zit gewoon voor je neus! En nooit “gezien”…
    Had ik dat maar bij mijn laatste klusje in de gaten:cry:

Weer wat geleerd.. dank :D

Bijdrager
    pt

wow, beetje late reactie van me, maar dit is inderdaad precies de functie die ik bedoelde. Zit dus gewoon onder m’n neus in photoshop! dank jullie wel!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.