20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Beertjeman

Foto verkleinen.

Mijn schoonvader heeft een Imac met daarop Iphoto. Hij kwam onlangs met de vraag of hij een foto kan verkleinen.
    Zelf gebruik ik op mijn Imac Lightroom dus ik moest even gaan zoeken in Iphoto maar ik kon alleen de export functie vinden en dan kun je alleen verkleinen d.m.v pixels.

Dus het volgende: hoe verklein je makkelijk een foto: je maakt een uitsnede van de foto en wil deze bv op pasfoto formaat printen?
    Kan dit in Iphoto? Zijn er evt (freeware) tooltjes voor? Ik kan mijn schoonvader moeilijk opzadelen met Lightroom of Photoshop.:)

Bijdrager
    iPrincess
    Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    1984

Voorvertoning zit standaard op elke Mac

Bijdrager
    k-the-ripper

Uitsnijden van een foto : CMD+SHIFT+4 en dan gewoon kadertje trekken met je muis of trackpad.
    Voor verkleinen inderdaad voorvertoning gebruiken.
    Maar iPhoto heeft toch prima Export functie ? <edit verkeerd gelezen dat heb je al uitgezocht….:) )
    In ieder geval geen extra overbodige software nodig.

Bijdrager
    1984
    k-the-ripper op 16 april 2013

Uitsnijden van een foto : CMD+SHIFT+4 en dan gewoon kadertje trekken met je muis of trackpad.

Als je foto in voorvertoning opent, kun je gelijk een kader trekken met de linker muisknop en met cmd K is de foto uitgesneden, niet naar wens toets dan cmd z dan heb je het orgineel weer.

Bijdrager
    recoiller

Ik doe het zoals ze het doen bij de link van iPrincess. Best omslachtig en ik kan me voorstellen dat je een functie zoekt zoals deze wel in Preview zit maar niet echt in iPhoto.
    Wel jammer dat er weer zo’n kleinerende opmerking gemaakt moet worden. Ik vind het een normale vraag en de 1 is beter in zoeken dan de ander. Ik zie hier ook wat andere handige tips dus prima onderwerp toch?

Bijdrager
    Beertjeman
    iPrincess op 15 april 2013

Google was te moeilijk?

http://macworld.nl/Mac/02778088-foto-s-verkleinen-met-iphoto–11.html

Google is niet moeilijk… maar hoeveel punten (en nu maak ik het je gemakkelijk) ongeveer is dan pasfoto formaat? Zeker nadat je een foto hebt uitgesneden.:-P (M.a.w Iphoto is daarvoor dus niet geschikt)
    Jammer dat je na zo’n opmerking zelf de plank mis slaat.

Die tip van de voorvertoning is inderdaad een mooie. Ik ga proberen deze aan mijn schoonvader uit te leggen.
    Iresize ga ik ook proberen.

Bijdrager
    iPrincess
    Beertjeman op 16 april 2013
    iPrincess op 15 april 2013

Google was te moeilijk?

http://macworld.nl/Mac/02778088-foto-s-verkleinen-met-iphoto–11.html

Google is niet moeilijk… maar hoeveel punten (en nu maak ik het je gemakkelijk) ongeveer is dan pasfoto formaat? Zeker nadat je een foto hebt uitgesneden.:-P (M.a.w Iphoto is daarvoor dus niet geschikt)
    Jammer dat je na zo’n opmerking zelf de plank mis slaat.

Die tip van de voorvertoning is inderdaad een mooie. Ik ga proberen deze aan mijn schoonvader uit te leggen.
    Iresize ga ik ook proberen.

http://lmgtfy.com/?q=afmeting+pasfoto+pixels

Bijdrager
    sedikit

Ik zweer al jaren bij EasyCrop:
    http://www.macupdate.com/app/mac/11268/easycrop
    In het dock/springt meteen aan/afbeelding slepen op linker venster EasyCrop/ Croppen(afkaderen) met muis/ verkleinen, vergroten met schuifregelaar/ slepen(naar waar je maar wilt) of saven(in jpg, tiff enz). Eénvoudiger kan het niet.

Bijdrager
    Mars
    Bijdrager
    Yggdrasil
    Bijdrager
    MouseMighty

Nee je moet daarop reageren door de hele handel nog een keer (nutteloos) te citeren. Da’s pas een toevoeging(y)

Bijdrager
    Beertjeman
    Mars2002 op 16 april 2013

Hier een geweldige tool met antwoorden op veel vragen!

:-? Te triest dit. Zeker als iemand 2 posts eerder het zelfde googletruukje uithaalt.

Maar goed… in mijn zoektocht naar een makkelijke tool waarmee je foto’s in CM kunt schalen/exporteren lijkt het erop dat de voorvertoning de oplossing is. Jammer dat het niet op een gemakkelijke manier in Iphoto kan. Mijn schoonvader zal ermee moeten leven.:)

Bijdrager
    1984
    MouseMighty op 16 april 2013

Nee je moet daarop reageren door de hele handel nog een keer (nutteloos) te citeren. Da’s pas een toevoeging(y)

Enfin nu ik er ook op heb geklikt heb ik er maar en tip uitgevist : http://www.icreatemagazine.nl/nieuws/mac/itip-foto%E2%80%99s-verkleinen-met-voorvertoning/15524/

Bijdrager
    MouseMighty

Heel logisch dat het niet in iPhoto zit maar alleen via de Export functie werkt. Waarom? Omdat je anders grote kans loopt je origineel te ver&@$#%&-en. Daarom dus. Ga naar iPhoto doe een export (is kopie) en open Voorvertoning. Dat jij Lightroom gebruikt heeft ook een (non-destructieve) reden neem ik aan. Probleem blijft dan natuurlijk wel “wat is pasfotoformaat om te printen”? Ik kan hier printen van A5 t/m A0 dus pasfotoformaat kan relatief groot zijn;-)

Bijdrager
    Beertjeman

Probleem blijft dan natuurlijk wel “wat is pasfotoformaat om te printen”? Ik kan hier printen van A5 t/m A0 dus pasfotoformaat kan relatief groot zijn;-)

Dat pasfoto formaat was maar een voorbeeld. Ik ben zelf grafische vormgever/DTP-er en weet heus wel hoe het wel hoe het werkt met DPI, PPI & afbeeldingsformaten. Het punt is dat een leek (mijn schoonvader) op een makkelijke manier uit de voeten kan met het crop verhaal.

Dat ik Lightroom gebruik heeft ook nog veel meer andere redenen.:wink:

Bijdrager
    1984

Daarom dus. Ga naar iPhoto doe een export (is kopie) en open Voorvertoning.

Nog makkelijker , sleep de foto eruit , open in voorvertoning, bewerk de foto en sleep hem desgewenst weer terug naar iPhoto (gaat wat sneller i.p.v. exporteren))

Bijdrager
    Beertjeman
    1984 op 16 april 2013

Nog makkelijker , sleep de foto eruit , open in voorvertoning, bewerk de foto en sleep hem desgewenst weer terug naar iPhoto (gaat wat sneller i.p.v. exporteren))

Kijk! Nog makkelijker… hiermee gaat hij er wel komen.(y)

Bijdrager
    McShamus

Croppen is niet hetzelfde als resizen. Al moet het laatste ook met de crop tool gebeuren in iPhoto. Helaas kan iPhoto niet met lengtes overweg of met druk formaten.

Een pasfoto printen zou dus ongeveer zo moeten (uitgaande van een 300DPI printer).

Een pasfoto is 35 x 45mm = 1,37 x 1,77 inch = 411 x 531 pixels.

Selecteer een foto in iPhoto -> Edit -> Crop tool -> Constrain -> Custom en voer hier de pixels-waardes in.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.