8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    iPodder

Foto Server – advies gevraagd

Ik wil graag een foto server thuis laten draaien met zelfgeschoten foto’s erop.
    Op feestjes, gelegenheden enzo schiet ik veel foto’s die familie leden of bekenden willen zien.
    Ik werd op de duur gek van mailen en cd’s branden, dus ik wil een mooie oplossing.

Ik zit te denken aan een foto server thuis waar ik zelf mijn foto’s kan uploaden en laten zien.
    Ik heb nu een iMac C2D maar wil deze hier niet voor gebruiken.

http://www.dalbum.org/ is opzich interresant om op de server te laten draaien. Deze heeft Apache en PHP nodig. Het kan dus op een Mac of op een Windows Machine. Kan ik uit de voeten met een oudere PowerMac G4? Deze zal ik dan moeten aanschafen. Zat te denken rond de 75 tot 100 euro.
    Bijvoorbeeld : http://www.tweedehandsmac.nl/classifieds/classifieds_detail.lasso?s=nl&id=12392737
    Kan ik via de iMac de andere mac configureren, want ik heb geen zin om een beeldscherm aan te schaffen. Apple remote desktop bijvoorbeeld??
    Moet ik dan perse OSX server draaien of heb ik aan OSX ook genoeg.

Heeft iemand alternatieven?
    Geef maar sugesties of hoe jullie zoiets zouden of hebben opgelost

Bijdrager
    aerosoul

In principe kan je bijna overal wel ’n servertje op draaien. Hoe oud de bak ook is. Ik raad je wel aan om iets Stils en weinig stroomvretend te zoeken, zodat je geen last hebt van het ding. Verder voldoe je wel gewoon met OSX er hoeft voor apache echt geen OSX server op te staan. Een windowsbakje met 98 is ook zat. Zolang je er geen 200 websites op ga draaien met dikke forums heb je bijna niks nodig en zou ik voor het goedkoopste/stilste/zuinigste kijken.

Bijdrager
    iPodder

stil en zuinig zijn lastig. Bij Internet aankopen weet je vaak niet fo beide gevallen van toepassing zijn.
    Het is de bedoeling dat ik alleen het gebruik als foto server. (uitbreiden kan altijd nog, maar niet direct de intensie).
    Welke Mac is erg stil en niet te duur?? (Tweede hands)

Bijdrager
    aerosoul

Tsjah, PowerMacs zijn vaak nog wel stiller te maken maar ben bang dat ze alleen niet zo zuinig zijn. Opzich zullen oude iMacjes G3 ook wel voldoen alleen heel erg stil zijn ze niet..(vind ik) maar als je dat ergens in ’n kast wegstopt is dat natuurlijk niet zo’n probleem en voordeel is dat je ‘r ook meteen ’n beelscherm bij hebt.

Ik zou er in ieder geval inderdaad zo weinig mogelijk geld aan spenderen want echt vette specs heb je nodig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”iPodder”

Welke Mac is erg stil en niet te duur?? (Tweede hands)

Een vroeg model mini? Ik heb er eentje in de woonkamer staan en die hoor je eigenlijk alleen als je in de stoel ernaast zit. Qua prijs zie ik op tweedehandsmac.nl nogal wat variatie, maar ik krijg de indruk dat je een G4 voor een €300 toch wel moet kunnen vinden.

Bijdrager
    iPodder
    ”Jakko

maar ik krijg de indruk dat je een G4 voor een €300 toch wel moet kunnen vinden.

Sorry, maar dat is echt te duur. ZIt meer te denken aan 75 – 100 euro. Max 125.

Bijdrager
    computer space

Of een NSLU2 van Linksys met een externe USB HD.

Gebruikt zo’n 15 watt in totaal en kost 70 euro excl HD.
    http://www.nslu2-linux.org/wiki/Unslung/HomePage
    Hier zie je hoe je er apache op zet, maar standaard kun je ook al met FTP je foto’s hosten.
    Wellicht zijn er inmiddels ook al NAS-en (zo heet een HD met netwerkcontroller) die standaard Apache hebben, maar dan moet je even zoeken

Bijdrager
    jha

Wat is zuinig… ‘k Heb pas voor een paar tientjes (dankzij tweedehandsmac.nl) een Powermac G3 (B+W) gekocht om wat mee te experimenteren en op een verbruiksmeter aangesloten. Hij bleek (zonder beeldscherm) ong. 50W te verbruiken. Niet veel meer dan mijn Mini. Een doorsnee Pentium 3 bleek het drievoudige te verbruiken. En met een actuele HD erin is de Powermac G3 nog stil ook. We hebben hier ook een Powermac G4 staan. Ik zal nog eens kijken hoeveel die verbruikt…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.